/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Maxtor diamondmax plus9 i usb
Fra : tagetrut
Vist : 531 gange
500 point
Dato : 19-04-06 13:32

Jeg har købt en extern harddiskbox. Jeg er løbet ind i 32 gb's problemet, men først min konfig:

mb asus p4c800 E deluxe (med opdateret bios)
1 maxtor 250 gb sata
2 maxtor 80 gb sata
til harddisk boxen maxtor 80 gb ide

Har kørt maxblast, har installeret xp på harddisken på en anden computer, hvor harddisken uden problemer viste de 80 gb, jumperen sidder rigtigt!!! og bundkortet har vel aldrig med eller uden bios-opdateringer haft problemer med store diske. Efter jeg havde installeret xp på den anden computer satte jeg harddisken direkte over i boxen. resultat: tom harddisk på 31,5 gb!! Kører windows xp sp2, formaterer harddisken med ntfs. Har iøvrigt haft en anden maxtor på 80 gb i boxen med data på, den viste de 80!!!!!

Harddisken er ret ubrugt, men da jeg i sin tid installerede den var jeg nødt til at bruge maxblast, da den skulle køre win98 på en gammel computer, hvor biosen ikke uden videre kunne genkende de 80 gb, det gik ret smertefrit. Da jeg skulle installere windows xp på den var jeg nødt til at køre maxblast igen, selv om computeren sagtens skulle kunne genkende en harddisk på 80 gb.

Det jeg tænker er, at maxblast har lavet en eller anden ændring på harddisken, som jeg bare ikke kan slippe af med. Findes der er måde at resette en harddisk totalt på? Ikke det der med at skrive 0'er over hele linien, er prøvet og hjælper ikke. Har osse slettet mbr og "skrevet" en ny. Har osse været inde i administration - diskhåndtering (og ved hvad jeg har med at gøre der).

Jeg er for at sige det ved at gå op i en spids, da jeg nu har knoklet med den sk.... harddisk i 14 dage uden resultat, gi'r 500 HJÆLP!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-04-06 13:42

Så har du vel også opgraderet din eksterne HD til dynamisk disk

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 14:01

næ, det skal jeg vel heller ikke. den der virkede var ikke dynamisk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 14:03

Kører winxp med SP2?

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 14:10

ja!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 14:25

Kan du ikke køre maxblast igen for at fjerne det disk overlay den lægger ind? Både din bios og winxp er jo istand til at genkende diske over 132 gb så der burde jo ikke være problemer med en 80 gb!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 14:26

Det lyder ihvertilfald som om der er fejl i lba tabellen, hvordan sidder jumperen på disken?

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 14:44

som master og det skal den når den er i en harddisk box

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 14:46

jeg har kørt maxblast igen - men hvordan fjerner jeg det overlay - det eneste jeg får at se i maxblast er jo en harddisk på ca. 32 gb

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 14:58

jeg kan se den siger der kun er 4111 cylindere, det er simpelthen ikke rigtigt, på de 2 andre 80 gb's er der 9964

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 19-04-06 15:11

Hej, kan du ikke bare slette partitionen og oprette en ny med fdisk og derefter formatere den om?

Du kan finde en egnet bootdisk på www.bootdisk.com og bruge den til formålet.

Der står også en masse nyttig information på denne side der forklarer problemet:

http://www.dewassoc.com/kbase/hard_drives/resolving_drive_barriers.htm

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 15:33

Hvilken version af maxblast bruger du?

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 15:34

4.0 den sidste

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 16:01

I windows udgaven går jeg udfra? Er der ikke nogle muligheder under utilities?

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 16:10

ja i windowsudgaven - har prøvet dosversionen, men det gør ingen forskel. Nej der er ikke nogen muligheder i utilities. Måske brugte jeg powermax på den anden og var inde og definere antallet af cylindre selv, regnede da så med den bare ville fungere når jeg knaldede den over i boxen, men det gjorde den ikke!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 16:12

Så prøv en lowformat med powermax

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 19-04-06 16:12

Hej, som jeg læser det i det link jeg sendte tidligere findes i nogle tilfælde afhængig af producenten et uninstall program til at fjerne disk overlayet med. Hvis ikke er der ikke andet at gøre end at repartitionere og formatere disken om.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 16:13

med mindre du ikke vil ha data slettet på disken

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 16:14

og powermax genkender ikke usb-enheden fra dos og findes ikke i en windowsudgave, orker ikke at formatere den med powermax igen - er jo prøvet

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 500 point
Dato : 19-04-06 16:20
Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 16:20

til tedd: der er ingen mulighed, der hedder lowformat

til lawitt men jeg har jo slettet den disk adskillige gange (fjernet partition og formateret) men hver gang kun de ca 32 gb

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 16:28

jeg vil prøve lawitts mulighed - tror jeg har prøvet den men prøver igen *ggg*

vender tilbage senere (15 min)

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 19-04-06 16:32

Hej, jeg fandt lige den her:

I emailed Maxtor Tech support and they told me to take off the jumper from the hd. LOL! Why don't they have this in their instruction manual. It would make things so much easier. I fdisk and formatted the slave hd and it is fine now.

http://www.duxcw.com/yabbse/index.php?board=5;action=display;threadid=1409

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 16:32

næh men du kan jo smide den ind intern som slave og så formatere den derfra! Lyder godt nok som om LBA tablen er helt forskruet!

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 16:52

for h.... den er hjemme.....
tak til alle men det var nu lars, der kom med det fede link!!!!

Godkendelse af svar
Fra : tagetrut

Dato : 19-04-06 16:54

Tak for svaret lawitt. Endelig lykkedes det - var ret simpelt, men var begyndt at køre i ring - kender du det?

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 19-04-06 16:58

Jeps, kender det alt for godt...

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-06 16:59

Godt nok