/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tørretumbler "støjer" i tv´et
Fra : thorkil1
Vist : 2190 gange
100 point
Dato : 18-04-06 21:12

Når vores tørretumler kører laver den sne på tv´et. Hvordan hænger det sammen? Vi har antenne på loftet - og normalt et fint tv-signal til tv2 og dr...

thorkil

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-04-06 21:25

Sidder stikket på en 230v stikkontakt eller en 400v stikkontakt.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 18-04-06 21:31

den får 220v fra et 380 V-stik sammen med vaskemaskinen ...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 18-04-06 21:32

Det er bare for dårlig en tørretumbler eller for dårligt TV eller antenneforstærker, hvis du har sådan en.

Hvis de er forholdsvis nye og CE mærkede,skal de overholde EMC direktivet. Hvis de ikke gør det skal du klage til sælgeren. Apparatet er ulovligt markedsført og skal tages tilbage. Problemet er bare at sådan en normal sælger intet aner om disse regler, og ikke forstår teknikken.

I korthed går EMC reglerne på at der er grænser for hvor meget et apparat må støje og grænser for hvor støjfølsomt det må være. Din tumbler støjer mere end dit fjernsyn kan tåle.

Du kan få hjælp gratis hos støjtjenesten. , adressen finder du på DR hjemmeside eller ringet til telestyrelsen og spørger.
Støjtjenesten kan på stedet måle om fejlen er i fjernsynet eller i tørretumbleren. Med en rapport herfra står du meget stærkere overfor forhandleren.
Denne sag har ikke med normal reklamation at gøre, og 2 åras reglen er irrelevant.Det handler om ulovlig markedsføring.

Makker han ikke ret, truer du bare med at melde ham til myndigheden. Jeg tror nok det er sikkerhedsstyrelsen, det hører under i dag, men jeg er ikke sikker. Det kan støjtjenesten også
fortælle dig.

Fandt lige adressen til dig fra text tv:
DR1 S745 ons 29 mar 15:25:57

DR STØJTJENESTEN

SERVICE FRA STØJTJENESTEN
Der kan være problemer med at modtage
radio, tv, tekst-tv, og med at bruge
radiotelefoner, edb-anlæg og andet
elektronisk udstyr.

Det kan skyldes elektronisk udstråling
som stammer fra andre apparater.
Har de problemer af denne art, ring

TELESTYRELSEN
STØJTJENESTEN
TLF.: 3545 0045
Hverdage KL.8:30-16:00
Fredage KL.8:30-15:30
Efter kl.16 tlf.svarer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-04-06 21:32

For er det til en 400v - er der mulighed for flytte lidt rundt på ledningerne.(elektriker)
Men det kan være defekte kondensatorer, så måske skal du have en servicemand ud og kigge.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 18-04-06 22:24

Nu skriver du ikke hvor længe du har haft din tørretumbler og om den har kørt uden larm?
Men det er helt sikkert det er en kondensator der er defekt eller mangler.
Henvend dig i den forretning hvor du har købt din tørretumbler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-04-06 22:48

Men det hjælper jo nok ikke hvis tørretumbleren er 30 år gl.
Ja, det er nok kondensatoren, men hvis maskinen er gl. så smid den på losseren, og køb en i ugeavisen. Eller tør tøj uden for fjernssynstid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 18-04-06 22:58

tørretumbleren er ½ år gammel - en ny halvdyr siemensmaskine - så det er nu nok ikke der fejlen ligger - måske skal jeg prøve at tilslutte tørrestumleren til et 220 v stik i stedet, for at se om det ændrer noget....

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 18-04-06 23:19

Så har du jo stadig garanti på maskinen!
Tal med forhandleren om et servicebesøg.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-06 00:15

Hvorfor skulle det ændre noget at tilslutte til et 230 volt stik?
Nææ, jeg siger ligesom ansgard: Så har du jo stadig garanti på maskinen!
Tal med forhandleren om et servicebesøg.
MEN MEN, sådan en kal skal jo jordes, da der opstår statisk elektricitet, måske er jorden ikke i orden? Prøv event. at holde en kobberledning mellem en skrue, og et vandrør, for at se om TVèt opfører sig anderledes. Hvis der kommer den mindste gnist når du holder den på, ja så mangler der jord, og det er ikke forhandlerens skyld, hvis han ikke har tilsluttet den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-06 12:28

Jeg mener stadig at det er en oplagt sag for støjtjenesten, hvor du får GRATIS hjælp. Det er dækket af din licens.

Det har med garanti ikke noget med statisk elektricitet at gøre, og det er næsten sikkert at det heller ikke har med en jordledning at gøre.

Støjen kan være "luftbåren" eller via elnettet. Heller ikke i sidste til fælde vil det hjælpe meget om du flytter til en anden kontakt. Det er jo samme net, og der er inbyrdes kapacitet mellem lederne.

Men det skader jo ikke at spilde tiden med at forsøge.

Husk hvis du flytter til en anden stikkontakt at den også skal være med "jordforbindelse".

Det er i praksis nok nemmere at bytte stikkontakt på fjernsynet , men jeg tror ikke på at det hjælper.

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 28-04-06 20:27

Nu er det nogle år siden at jeg rodede rundt i tørretumblere, men mener at det er manglende jordforbindelse. Når den ikke er ældre kan det næsten ikke vær støj kondensatoren der er gået. Men prøv det med vandrøret, og husk at forbinde den gulgrønne leder til en jordforbindelse.
/JENS

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 27-09-06 21:43

Tak for svaret transor. det var faktisk et problem med støj - og ikke en maskinfejl