/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PGO HOT 50
Fra : nusnus
Vist : 4275 gange
200 point
Dato : 18-04-06 20:06

Jeg ved at min benzin måler kan rumme ca. 5,1 l
Vil også gerne vide om der er en reservetank, og hvad den evt. rummer?
Når måleren viser at tanken næsten er tom, og jeg så fylder benzin på, kan der kun være ca. 2½ l.

Da jeg kører ca. 34 km på arbejde, er det vigtigt for mig at vide.

Nusnus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-04-06 21:27

Problemet skyldes at de fleste knallerters målinger er noget skod, enten fordi instrumentet ikke er ordentligt kalibreret fra fabrikkens side, eller/og benzinflyderen er ikke kalibreret.

Mange løser problemet ved at bøje svømmeren, medens den sidder i tanken, da skidtet sjældent kan skilles ad. Den kan bøjes lidt opad, med et kraftigt stykke ståltråd, og bliver det for meget skal du holde igen ude i enden, og trække midt på flyderen.
Du kan altså kun sikre dig ved at have en extra dunk benzin med, indtil du ved at nu viser instrumentet rigtigt.
Altså en typisk fejl, som nogle gange kan løses med ovenstående løsning, nogle gange med udskiftning af komplet svømmer, og nogle gange med udskiftning af instrument.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 18-04-06 21:37

Det du fortæller gør mig helt blank.

Jeg har det ikke så godt med ikke at vide hvor meget benzin der er på, da jeg kører en lang strækning hvor jeg ikke har mulighed for at tanke.

Det bedste jeg kan gøre er vel at købe en lille dunk til benzin og så prøve at køre til tanken går helt tom, kan det skade?
På den måde kan jeg vel se hvor meget den nøjagtigt kan rumme.

Nusnus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-04-06 21:38

PS: PGO er blevet ændret en del, så kun hvis du har en egentlig benzinhane, der kan drejes til res. har du reservetank, men jeg har ikke set din model med reservetank, og andre mærker med reserve er også meget sjældne.
Derimod har de fleste en lampe der lyser, når der kun er 1,2 l tilbage.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 18-04-06 21:43

Så har jeg endnu et spørgsmål.

På min måler er der billed af en tank, men jeg tror da ikke at den lyser, når den er ved at være tom, men det gør den måske.

Når den mangler olie, lyser en knap, men jeg synes ikke at det ser ud som om benzintanken gør det?

Nusnus

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 18-04-06 22:07

Nej den tager ikke skade af at løbe tør, og der kommer heller ikke skidt med, da den ikke tager benzinen helt nede i bunden, men lidt oppe.
Derimod tager knallerten skade af at løbe tør for olie, derfor er det en god vane at fylde det på, hvergang man tanker benzin, men det er en anden historie.
Ja, nu er det jo ikke en særlig stor viser, så den er svær at aflæse.
Ja, det sikreste er at have 1 l med i en flaske der ikke opløses af benzin.
Den alm. PGO hot 50 har en automatisk benzinhane, dvs. at hanen kun åbner når motoren aktiveres, da der så kommer vaccum op til benzinhanen.
Her ser du den:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=689460583&n=1712458063&pn=1712460139
Den har 2 slangestudse.
Der er kun dåsen med de 2 studse du kan se, da det tynde rør er stukket op i tanken.
Den er placeret bagerst under en af sideskjoldene.
Den tykkeste slange øverst er den der giver benzin ned til karburatoren.
Slangen lidt længere nede er vaccumslangen.
Hvis du vil tømme, tager du begge slanger af.
Holder en dunk under den øverste, samtidig suger du i en stump slange som er tilkoblet den nederste, medens du suger, knækker du slangen, så vaccummet holdes, så løber alt benzin af.
Nu kan du jo så sætte tænding på, for at følge med på viseren, når du fylder feks. en liter på af gangen.
Her ser du tankmåleren som er monteret oven i tanken, det er dens sorte svømmer der, når den flyder oven på benzinen, ændrer elektrisk modstand, og derved får instrumentet til at ændre visning.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=689460583&n=1712458063&pn=1712460138
Og nogle bøjer lidt på stålarmen for at få mere præsis måling.
VH Palle Hansen

Men ellers kan du gøre sådan:
Hold en dunk hvor der kan være tankindholdet, under den automatiske benzinhane, som sidder lige under bagskjoldet godt tilbage:
Så tager du den tykkeste slange af

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-04-06 22:10

Ja, olielampen skal du heller ikke stole for godt på, derfor hold altid godt med olie på.
Jeg husker ikke lige om den har reservelampe for benzin, men det kan du jo kontrollere, hvis du tømmer.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : nusnus

Dato : 19-04-06 08:26

Det lyder inviklet for en pige som mig.
Men jeg kender nogle der har forstand på det......

Mange tak for hjælpen og især din meget uddybende forklaring.

Nusnus