/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Hmmmm pulsur ?
Fra : Sars
Vist : 693 gange
38 point
Dato : 18-04-06 16:49

JA hey, jeg har købt et pulsur for nylig - er 165 cm, vejer 63 kilo og er i god form, jeg løber 5 km hver anden dag og cykler i skole hver dag og går tur med hunden 1 time hver anden dag også.

Jeg tror sq ikke på mit pulsur, det påstår at jeg har en hvilepuls helt nede på de 30-40 stykker når jeg sidder helt passiv - godtnok er jeg i god form, men umulig den kan være så lav ik?

Når jeg løber og virkelig knokler og pulsen dunker i halsen, påstår uret at min puls kun er oppe på 88-89 slag i minuttet - det kan da ikke passe??? Når min maxpuls ifølge min alder / 17 år ) er 203 slag per minut. Uret er et polarur og har kostet 800 kr, så det skal immervæk virke

Er i enige i at de ting uret viser, tyder på der er noget galt?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-04-06 16:52

Det er MEGET vigtigt at sensoren er korrekt placeret, ellers er målingen værdiløs

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-04-06 16:58

Med mindre du er toptrænet idrætsmand - så passer den puls ikke.
Hvis du tagerhøjre hånds pege/lang/ring - finger og holder dem skråt over på venstre side af halsen, lige efter "adamsæblet" og strækker halsen lidt op..........så bør du kunne mærke din egen puls.
Tæl dine pulsslag eks. i ti sekunder og gang med 6 - så har du din puls pr. min.
Den ligger nok på 50 - 60 som hvilepuls.

Kommentar
Fra : Sars

Dato : 18-04-06 17:33

Jamen den er præcis placeret som, der står i manualen -selvfølgelig har jeg tjekket at den sidder korrekt, lige under brystbenet - med den rigtige side opad og sensoeren på midten.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 18-04-06 18:21

Er du sikker på at senderen har god kontakt til kroppen, det er en god ide lige at fugte sensorerne på brystremmen.

Pulsen varierer meget fra person til person, og man kan ikke altid bruge standardværdier.

En af mine løbevenner har en puls på 80-85 når min er 150-155. Vi er omtrent lige gamle og i lige god form, men han har fået at vide at han har et stort hjerte med en stor pumpevolumen.

En hvilepuls omkring 40-45 er ikke helt unormalt for en som er i god form, og en normal hvilepuls skulle ligge omkring 50-60 som e.c. også skriver (Lidt højere måske for en ryger).

Men prøv at måle din puls "manuelt" sådan som e.c. beskriver, og sammenlign med pulsurets måling.

Jeg har selv haft flere Polar pulsure og synes at de virker meget pålidelige.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : steenstrup

Dato : 18-04-06 19:59

Hey Sars,

Som der tidligere er sagt så er 30 i hvilepuls ikke sandsynligt, men ikke umuligt... Cykelrytteren Indurain havde f.eks. en hvilepuls på 28 slag i minuttet. Hvilket resulterer i at hvis han stopper fuldstændigt med idræt fra den ene dag til anden så vil han dø af det. Han skal altså nedtrappe inden han kan stoppe helt.

Men men det var jo bare lidt sjov info. ang. pulsuret. Så husk at gøre følerne våde inden start. Og så er det også vigtigt at du instiller din data i uret så den ikke bare tager standardinstillingerne, som jeg tror de er nu.

mvh.

Kommentar
Fra : Sars

Dato : 20-04-06 11:21

Jamen det har jeg netop gjort, jeg har indstillet dem til min alder, højde og vægt - som manualen siger. Og ja sensoerne er våde når jeg tager udstyret på ( ellers måler den jo ikke )

Nu har jeg målt den så godt jeg kan, efter at have siddet ned i 5 min og så målt - der fik jeg den til 47, 50 og 53 de 3 gange jeg prøvede - og så er der noget med at hvis ens hvilepuls skal måles HELT korrekt, så skal man ligge ned vandret i omkring 20 min og slappe helt af førstt - korrekt? Det forsøg lavede vi ihvertfald i biologi, hvor det foregik sådan for et års tid siden

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-04-06 20:22

Det bedste er at måle hvilepulsen om morgenen før du står ud af sengen ( hvis vækkeuret altså ikke har bragt din puls op på max. ).

Hvis der er hukommelse i uret, kan du eventuelt måle din puls natten over. Det har jeg selv prøvet, og det er faktisk helt interessant at se hvad pulsen er mens man sover....

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 03-06-06 23:14

hejsa

Jeg har haft en pulsur der en gang i mellem kom med nogle sjove målinger... fordi bryst senderen ikke havde ordenlig kontakt! Det kan hjælpe at smøre glycerincrem på måle fladerne (kan købes i matas eller apoteket) da mange pulsure først virker rigtigt når huden er lidt fugtig

håber det hjælper

mvh twinkey