/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår skal løg i jorden?
Fra : cristian2
Vist : 784 gange
100 point
Dato : 18-04-06 13:28

Hej,

Jeg har huset fuld af krokus med løg i potter. Jeg har hørt at jeg kan plante dem ude i mit lille frimærke af en have hvorved de vil blomstre hvert år for fremtiden.

1. Er det korrekt?
2. Kræver det en bestemt behandling/forarbejdning?
3. På hvilket tidspunkt skal de gøres?
4. Er der noget betsemt jeg skal være opmærksom på?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 18-04-06 13:35

Hej
Du kan sagtens sætte dem ud i haven. Tidspunktet er i efteråret og du skal ikke gøre noget særligt. Dog vil de have godt af at ligge et køligt sted og i noget sand. Lad toppen visne helt ned inden.
Torben

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-04-06 14:01

Hejsa
Bauchmann har faktisk svaret dig. Du kan evt. kigge på:
- http://www.havenyt.dk/2006/uge15/
- http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/aaret-i-haven
En af mine venner har krokus i haven... i græsplænen, da de syntes det ser godt ud, når plænen aligevel er "kedelig". De køre bare hen over med plæneklipperen, når græsset gror igen, og de kommer år efter år... igen og igen. De udplanter jævnligt nye løg, så nu er haven næsten dækket med krokus.
Smag og behag
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 18-04-06 15:42

Jeg plejer at lægge dem i jorden når toppene er tørret. Det klarer de fint - og man glemmer dem ikke. Du kan komme ud for at nogle løg springer et år over med blomstring - det kommer an på hvor hårdt de har været drevet. Krokus og narcisser er meget nemme. Hyacinter kan og ofte springe over

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-06 16:33
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-06 18:12

Du kan også opbevarer blomsterløgene i et par nylonstrømper, et køligt ventileret sted, til du skal lægge dem i jorden

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-04-06 19:03

Krokus er uhyre taknemmelige at dyrke. Det eneste der næsten kræves, er at roden skal ned ad når de sættes. De kan gro over alt - selv i græsplænen. Det er min erfaring at det ikke kan betale sig at hive dem op og tørre dem hvert år. De kan blomstre i mange år alligevel og ny knolde koster ikke al verden. God fornøjelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-06 01:28

Læg du bare løgene i jorden når de er afblomstret, det plejer jeg at gøre og det har aldrig slået fejl, de løg jeg har prøvet er: mini påskeliljer, mini tulipaner og krokus, nogle år har der været mange så jeg ved ikke med sikkerhed om alle kommer næste år

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-01-07 09:41

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-01-07 16:01

Velbekomme - go' weekend... og takker for points