/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken sygdom kan det være ?
Fra : icebobo
Vist : 1050 gange
200 point
Dato : 18-04-06 13:09

Jeg var den lykkelige ejer af den dejligste labrador men sidder nu tilbage med følgende spørgsmål.

Min mund var en 11 årig labrador som der altid har opført sig som en hvalp i det at den altid har været livlig, sund og rask.
For 6 dage siden virkede den så lidt sløj da den ikke løb så meget rundt når den var ude og heller ikke spiste så meget.
Jeg håbede på det ville gå over i løbet af en dags tid hvilke det faktisk også gjorde.
Søndag viste det sig så at vende tilbage i det at hun havde tisset på gulvet hvilke hun ellers ikke har gjort siden valp og hun lå igen stille og ikke rigtigt havde lyst til at spise.
Mandag kunne jeg så se den var helt gal da hendes øjne løb i vand og hun savlede en del, og ud over det var hun meget våd bag til og da jeg lukkede hende ud var der meget tynd afføring.
Jeg kontaktede straks min dyrlæge men hun henviste mig til en anden dyrlæge da hun ikke selv har mulighed for den fornødne ingreb.
Dyrlægen jeg blev henvist til havde ikke mulighed for at undersøge min hund da det var 2. påske dag, og jeg prøvede derfor en anden men også uden held.
Jeg besluttede derfor at vente til tirsdag som er almindelig hverdag.
Tirsdag morgen da jeg vågnede var det blevet værre idet at hun ikke kunne stå på benene og faktisk ikke reagere på hvad jeg gjorde.
Jeg ringede straks til dyrlægen igen men da jeg havde dyrlægen i røret kunne jeg desværre konstatere at det var for sent i det hunden lå og gispede efter vejret og døde få minutter efter.

Jeg sidder selfølgelig nu tilbagemen en utrolig sorg men også det store spørgsmål, hvad kan det have været ?
Jeg har søg en del på nettet de sidste par dage og det jeg har kunnet komme frem til ifgl. symptomerne er hundesyge.
Men det skal siges at hun havde fået en vactination for 1½ år siden så det burde vel entlig ikke kunnet have været det.
Jeg håber meget nogle kan give et bud på hvad det kan have været.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 18-04-06 13:16

Øv hvor trist...
Jeg skal ikke gøre mig klog, men symptomerne får mig til at tænke på en forgiftning. Det eller at hendes lever er stået af, var hun gul i øjnene?
Det lyder som en meget uproffesionel dyrlæge, jeg kan ikke forstå at der ikke var nogen som ville se hunden..???

Mange tanker fra Malene som også har labrador

www.partridge.dk

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-04-06 13:28

kontakt din dyrlæge jo før jo bedre for hundens skyld.

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 18-04-06 13:33

Hun var ikke gul i øjnene, de var faktisk fine og klare.

Vedr. din udtagelse modersvilje
Det var min første hund og hun havde aldrig fejlet noget før, men jeg havde jo så også prøvet at få fat i en dyrlæge der kunne se på hende men uden held pga. påsken, men nu er jeg blevet den erfarring rigere til næste gang hvis jeg skal have hund igen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-04-06 13:47

Ja jeg ville også tænke på en eller anden form for forgiftning, måske hun har fået spist noget giftigt ved et uheld.

Men det er da noget frygteligt noget, og endnu værre at ingen dyrlæge ville se på hende.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-04-06 14:00

Det jeg mente var hvis det er en smitsom sygdom bør andre hundeejere i nabolaget adviseres og en sådan diagnose bør en dyrlæge selvfølgelig gøre øjeblikkeligt.
skriv evt. til landbohøjskolen i KBH. kvl@kvl.dk http://www.kvl.dk/
som katte kan få fugleinfluenza og katteaids måske kan hunde få noget tilsvarende.
derfor tal med dyrlægen eller KVL.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-06 14:06

Det var da forfærdeligt! Stakkels dig! -og din hund..

Selvfølgelig kunne du ikke have kontaktet dyrlægen før. Man render jo heller ikke til læge for en enkelt dags sygdom. Man venter lige og ser tiden an, når man ikke ved, hvad det er. Og det gik jo over i første omgang. Du kunne ikke vide, at det ville komme tilbage.

Jeg tror heller ikke, at det har været hundesyge for SÅ stærkt går det næppe med den hos en voksen, -ellers sund og rask hund.

Men du må prøve at tænke tilbage: Hvad lavede du og hunden for en uge siden, som kan have medført sygdom?
1) Kan hun have spist noget, som hun ikke plejer, -ude eller inde?
2) Har hun været ude og svømme i år?
3) Har hun været i kontakt med andre hunde, -er de hunde raske??
4) Hvornår har hun sidst været i løbetid?? Ja, det spørgsmål vil jeg egentlig rigtig gerne have svar på...
5) har hun haft andre alvorligere sygdomme i løbet af hendes ret lange liv?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-04-06 14:18

Hvis det er en forgiftning burde din hund have haft opkastninger også.

Mon ikke, at det har været en galloperende kræftform - Det kan gå rigtigt stærkt og ses ofte hos ældre hunde.
Hvis det har været tilfældet, kan du trøste dig med, at du ikke kunne have gjort noget alligevel.

Det er - naturligvis - en ringe trøst her og nu, men du kan glæde dig over at have haft en dejlig ven i så mange år.

I stedet for at bruge dyrlæger, der "kun" kan overkomme vaccinationer og årlige helbredsundersøgelser (og score de nemme penge) kan jeg anbefale dig dyrehospitaler, som har akuthjælp - det koster en jumbojet, men er visheden værd.

Jeg HAR været i samme situation.

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 18-04-06 14:39

Hej Birgitta

Svar på dine spørgsmål:

1. Hun har ikke fået noget hun ikke plajer, hun har altid fået rester og hendes skål er altid fyldt med tørfoder, men hun er også en hund som altid har været vant til at blive lukket ud og ken rende rundt i have, men da der er ved at blive bygget et hus ved siden af mig har dette vagt hendes interesse, nysgerrig som hun er og der kan hun selvfølgelig have spist/drukket et eller andet.

2. Hun har ikke været i vandet i år og heller ikke i nærheden af det.

3. Hun har så vidt jeg ved ikke været i nærheden af andre hunde i lang tid, men det sker der kommer andre hunde ind i haven, men jeg bor så også tæt på en skov så det sker også at der kommer ræve i haven, det var bla. derfor jeg tænkte på hundesyge.

4. Det er ikke så forfærdlig længe siden hun har været i løbetid, jeg vil tro ca 2-3 uger siden.

5. Hun har ikke haft nogle alvorlige sygdomme, det eneste hun har fejlet er lidt dårlig mave for 6-7 år siden som hun fik piller for i en kot perriode.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 18-04-06 14:49

Å, herregud... så tror jeg det var livmoderbetændelse....

Sådan en kan udvikle sig på den måde, og meget hurtigt...

http://www.dyrlaegehusetkolding.dk/artikel_livmoderbetaendelse.html

Der er masser af beskrivelser på google, -det her er bare en af dem...

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 18-04-06 15:08

Det de har beskrevet med de symptomer passer faktisk rigtig godt.
Hvis jeg da bare havde fundet den side noget tidligere, men det er stort set umuligt at finde det på nettet hvis man ikke direkte ved hvad hunden fejler.

Jeg takker for et rigtigt godt svar

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 18-04-06 15:22

Jeg vil nøjes med at sige, at jeg føler med dig - har selv haft hunde igennem mange år og ved, hvor ondt det gør, når de dør.
Din dyrlæge er for at sige det mildt - et røvhul.
Livmoderbetændelse lyder rigtigt - men som en skriver: Prøv at skrive til landbohøjskolen - det har jeg gjort i et andet tilfælde end det med din hund - og de var skrappe og hurtige.

bil24

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-04-06 16:14

Vi havede en hund en gang der døde af at maven eller tarmene havede drejet rundt så det ikke kom blod til.Har læst at det sker af og til med store hunde.Mener at det var de samme symtomer som hos din hund.
alimak

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-04-06 17:06

Min tæve havde livmoderbetændelse og det opdages ret hurtigt, det lugter!
hundens adfærd er meget hyppige ture i haven for der sjatpisses.
Har du undersøgt om det er hjertet der er gået i stå? et hjertetilfælde kan måske udløse den "pludselige død" 11 år er jo ikke så ringe endda.
Blot en betragtning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-06 17:12

Ja, mavedrejning har jeg osse oplevet, men der er ikke øget tissetrang.

Der var gispen efter vejret efter måltiderne og tydelige smerter i maven. Og for det meste er det hunde, der spiser hurtigt og i store portioner. Der er ikke nedsat appetit. Symptomerne kommer efter et måltid.
Det er der vist ikke tale om her...

Næh, icebobo... Du kunne næppe have gjort noget som helst... Den "lukkede" form for livmoderbetændelse giver først symptomer på så sent et tidspunkt, så der ikke er noget at gøre... Måske var det også derfor dyrlægerne ikke havde så meget lyst til at ødelægge deres påskeferie med den sag... Selv om jeg godtnok synes, det er for dårligt!!!!!!!!!

Jeg har heldigvis en engageret dyrlæge. Den eneste gang, Silke har været dødssyg var da hun havde hjerteorm for 3 år siden. Min dyrlæge analyserede afføringsprøver skærtorsdag og ringede svar til mig, og Silke blev røngtenundersøgt påskelørdag inden behandlingen blev iværksat.

Når du en dag finder dig en ny lille hvalp, så se dig rigtig godt om før du vælger dyrlæge. Spørg gerne her på kandu om vores erfaringer med gode dyrlæger. Det er ikke kun prisen, der er afgørende.. (Min er nu ikke engang dyr)

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 18-04-06 18:29

Nej prisen betyder intet, men at dyrlægen ved hvad han gør og er der for en når man har brug for ham.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-06 18:32

Lige netop! Hvis du bor i nærheden af Ballerup, så må du godt låne min dyrlæge til din næste hund...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-04-06 19:15

Birgitta
Som jeg kan læse det så havede ikke hunden øget tissetrang. Den havede tisset på gulvet en gang, og det kan være at den var for svag og syg til at gå ud. Og det var ikke sjatpissing. Men det kan være du har ret.Men det får vi nok aldrig vide, hvis ikke hunden er sendt til obduktion.
alimak

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-04-06 19:26

Det er godt nok kedeligt at du ikke har fået den hjælp du burde have haft med det samme, for det lyder som om at den er gået bort af nyresvigt,
når en nyre svigter så dør dyret i løbet af 48 timer derefter og med de symtomer du har opserveret så ligner det et tilfælde jeg selv på et tidspunkt har været ude for, både med en hund og en kat.

De skulle havde hjulpe dig fra dag 1, hvis du skulle have haft et håb på overlevelse,
så det har været en lang sej påske både for dig og for din stakkels hund som nu er sovet ind.

Jeg fatter ikke at der ikke har været en dyrlæge iblandt dem du har kontaktet, der ville tage din hund til et ordenligt tjek, for den skulle have været behandlet straks og ikke en halv uge efter hvor det jo så var for sent.
Stakkels dig.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-06 19:29

alimark, mavedrejning er mest almindeligt hos hanhunde, fordi de har dybere brystkasse, som er medvirkende årsag til drejningen.. Men det KUNNE da have været en atypisk mavedrejning.

Men jeg ved, at næsten HALVDELEN af de tæver, der ikke bliver steriliseret og som når en høj alder, -på et tidspunkt får livmoderbetændelse....... Og nogle af dem får altså den mest farlige slags, som IKKE viser sig ved udflod, og derfor tit bliver opdaget for sent.
Det er noget, jeg er meget opmærksom på, netop fordi jeg har valgt IKKE at lade min Silke sterilisere ...endnu..

Og en labrador er ikke så stor en race, så den er særlig udsat for mavedrejning. Den hanhund, jeg havde, -Ramses den 1. -var en temmelig stor berner sennen... (50 kg) -Til sammenligning vejer en labrador tæve vel max. omkring de 30 kg...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-04-06 20:55

icebobo!
Da jeg læste dit indlæg med hundens symptomer, tænkte jeg straks på livmoderbetændelse - og længere nede i kommentarerne, ser jeg Birgitta også bekræfter dette, - ingen tvivl dér!
Det er hårdt at miste sin kære hund efter så mange år, - men prøv alligevel at tænke positivt: "Vi fik 11 gode og minderige år sammen".
Jeg føler med dig!
MVH Akle

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 18-04-06 23:02

Jeg er også ved at være rimelig sikker på det må være livmoderbetændelse.
Jeg er desuden rimelig sikker på at jeg må have en ny hund, samme køn og race.
Ud over dette kan jeg sige at de har været 11 fantastiske år, og jeg var klar over at tiden måske snart var inde, men det piner mig at den skulle dø af sygdom og ikke alderdom, og at jeg beabrejder mig selv at jeg ikke gjorde mere selv om jeg ikke kunne se hvad jeg skulle have gjort.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-04-06 23:45

Forståeligt "icebobo" - og en ny lille skabning vil hjælpe dig til at komme over den værste sorg.
Held og lykke fremover!
MVH Akle

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-04-06 01:29

Birgitta
Du har nok ret.Men så lærte jeg noget i dag også.
alimak

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 19-04-06 02:30

Takker for de mange pæne svar og kommentarer :D

Godkendelse af svar
Fra : icebobo

Dato : 19-04-06 02:36

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-06 14:18

Tak for accepten af mit svar, icebobo.

Jeg vil se frem til at høre om din NYE lille hvalp her på kandu når den tid kommer.

Jeg synes selv, at det er den eneste nogenlunde effektive kur mod den sorg det er at miste sin hund. ---Jeg begyndte at lede efter Silke samme dag at dyrlægen havde været her og aflivet min dejlige Ramses d. 2.... Og det kom til at vise sig, at hun er født 4 dage efter hans død...

Måske er DIN nye lille hvalp ved at blive født et eller andet sted?