/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Barken på gamle frugttræer.
Fra : johnanton
Vist : 867 gange
300 point
Dato : 18-04-06 10:58

Jeg har i min have nogle gamle frugttræer, hvor barken i løbet af efteråret/vinteren har skiftet farve til lysebrun. Det samme gælder frugttræerne i nabohaven. Det er kun den side af træerne der vender mod øst ! Er der noggle der kan forklare mig årsagen til dette ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-06 11:33

Der vil altid forekomme farveforskel på træernes side, det er meget brugt indenfor militæret, at man på denne måde kan se verdenshjørnerne, blot ved at kikke på træernes farver, der er ofte også mere mos på den ene side af træet end på den anden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-06 11:36

Hov, jeg glemte at skrive, at det er sollyset der er medbestemmende til farven på træets bark

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-04-06 13:50

Det er som Nordstedt skriver klimatisk - også geografisk - betinget.

Generelt vil den østlige side af træerne være tørre og naturfarvet pga solen, mens den vestlige side vil være mosdækket pga den fremherskende vestenvind, som for det meste vil være fugtbærende.

Det er dog ikke helt entydigt. Jeg bor tæt på Østersøen og her vil hele stammen generelt være dækket af mos pga den fugtige luft der kommer derfra.

Men ellers kan denne viden bruges i navigationsøjemed, hvad enhver tidligere spejder vil nikke genkendende til.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-04-06 16:42

Øøøeeehhh brokke44 - da jeg var spejder,for mange år siden, fik vi da at vide, at der var mest mos på nordsiden, men ok, alting ændres med tiden, så hvorfor ikke også verdenshjørnerne
Jeg tror snarere den lysere farve på træernes østside efter denne vinter skyldes, at vi har haft meget kold vind fra øst i år. Og kold vind er som regel også tør vind. Så lidt ret har du trods alt. Det skyldes bare ikke solen, men luftfugtigheden. Havde det været solens skyld, havde fænomenet vendt mod syd.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-04-06 18:28

Ja, jeg har vist fået solstik - det må være foråret

Vi snupper selvklart versionen med den tørre østenvind.

Jamen du ved jo nok, at de magnetiske poler flytter sig - ikk' ??

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-04-06 22:34

Hov Hov!!! SÅ GAMMEL ER JEG SGU HELLER IKKE!!!!! Mig bekendt, er de magnetiske poler flere hundredetusinde år om at bytte plads, så det var vistnok før jeg startede til spejder, at de var placeret med magnetisk nord mod vest ,
- men jeg kan ikke rigtigt huske, hvornår det var - jeg var jo ikke så gammel dengang

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 19-04-06 10:54

Jeg kommer vist til at korrigere mit spørgsmål lidt. Jeg har været ude og studere barken lidt nøjere, og vil nærmere beskrive den som rødbrun, samtidig kan jeg se at den rødbrune farve visse steder har bredt sig helt rundt om stammen. Jeg har haft haven siden 1963 og træerne har aldrig haft den farve før, men har dog tidligere været mosbeklædt i meget fugtige perioder. Er det mon alderen eller kan det være en sygdom ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-06 11:30

Nu ved jeg snart mere om frugttræer, end jeg behøver, men selv om jeg har læst meget, kan jeg ikke se nogen anden forklaring end den første jeg kom med. Hvis det er en sygdom bliver det åbenbart meget nemmere at finde en "diagnose" når der kommer blade på frugttræerne

http://www.pometet.kvl.dk/Aeblehistorier/Aeblesygdomme.htm

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 21-04-06 12:09

Ja Nordsted1 dur har nok ret. Jeg må vente og se hvad der sker i løbetr af foråret.! Så vender jeg tilbage med en kommentar !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-06 16:35

Efter at have læst så meget om frugttræer, bliver jeg nu også helt nysgerrig efter at hører, hvad du finde ud af, så giv endelig lyd fra dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-06 15:37

johnanton... hvordan går det med dine frugttræer nu??

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-06-06 20:25

jeps! det kunne være rart at høre, hvordan det går i "plantagen"

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 19-06-06 10:48

Tak for jeres interesse. Barken har stadig samme farve, men træerne har da alle både fået blade og båret blomster, så nu afventer jeg, at frugten også bliver normal ! I skal nok høre nærmere til den tid !
venlig hilsen
johnanton

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-06 14:01

Ja jeg tror nu at det er vind, sol, frost mm der har givet farveforskellen når det ellers ser ud til at træerne opfører sig som de skal, men det bliver da helt spændende at hører om høsten senere på
året, eller evt en smagsprøve