/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
carisma er der stadig probleme
Fra : mif33
Vist : 2145 gange
80 point
Dato : 17-04-06 19:58

Er der nogle derude der har erfaringer med tilsodning af GDI motorer på mitsubishi carisma
efter der er kommet svovl-fri benz i standerne på tanken.

ellers nogle erfaringer med carisma'en både godt og skidt.

håber på en masse respons.

hilsen mikkel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-06 23:25

Har en Carisma med GDI.
Har kørt 6 år og 200000 praktisk taget uden problemer. Motoren sviner hurtigt olien, mere end de fleste andre og fastbrændt olie på indsugningsventiler siges at være et problem.
Jeg bruger en godt rensende olie, som også er specificeret til dieselmotorer og har en gang fået renset ventiler ved indsprøjtning af et middel.
Om det har nogen praktisk betydning ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : mif33

Dato : 18-04-06 21:55

transor tak for din skrivelse. må jeg være fræk og spørge hvilken olie du bruger/hvad den hedder og viskositet, er nemlig lige blevet carisma ejer.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-04-06 22:17

Du kan købe et additiv som du fylder på tanken, og som løsner sod. Du kan se her:
http://www.wurth.dk/web/media/pdf/kataloger_og_brochurer/Additiver.pdf
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-06 13:08

Først en oplysning til alimak.
Det er sod i olien og sod/"oliekoks koks" i indsugningen der siges at være problemet.
På GDI motoren kommer benzinen ikke gennem indsugningen, men det gør oliedampe fra krumtaphusventilationen og ventilsmøringen. Tilsætning til benzinen kan ikke hjælpe hvor benzinen ikke kommer.

Jeg køber normalt min olie i Frankrig hvor de store supermarkedsvarehuse har et stort udvalg i alle mærker motorolie. Der er ofte gode tilbud som er væsentlig billigere end i Danmark.

Jeg har altid til den bil brugt en fuldsyntetisk olie og checkker at den er godkendt af VW og MB.

Efter det amerikanske API system checker jeg at der er en høj specifikation for både S ( benzinmotorkvaliteten) og C (dieselmotorkvaliteten). Det har mest været mobil 1,som er API SL, CF , SAE 5W40 eller 10W40.
For at en olie kan specificeres til diesel med turbo, skal den være god til at holde sod svævende, og ikke brænde fast på varme flader. Derfor kan den samtidig alligevel være god til benzinmotor.

Kommentar
Fra : mif33

Dato : 19-04-06 20:45

tak skal i have for de gode tips der må gerne komme flere hvis der selvfølgelig er det. og fra andre medlemmer på forhånd tak.

hilsen mikkel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-04-06 21:09

Hvis der kommer sod på ventiler, lambda sonde med videre så vil et rensemiddel i brændstoffet hjælpe uanset om årsagen er dårlig krumtaphusudluftning eller andre ting der relaterer til motorolien da rensemidlet ikke bare virker forebyggende ved at forbedre brændstoffet, men også har en rensende effekt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 12:04

Bjarne D

På en GDI motor kommer benzinen ikke forbi indsugningsventilerne. Den sprøjtes direkte ind i forbrændingskammeret når ventilerne er lukket. Det handler heller ikke om dårlig krumtaphusventilation.

Af miljømæssige grunde fører alle moderne biler krumtapshusventilationen til indsugningen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 80 point
Dato : 21-04-06 13:02

Transor, det kan da godt ske, at du har en ingeniør baggrund, men du forstår åbenbart ikke meget om bilmotorer.
GDI motorens indsprøjtningssystem har ikke noget at gøre med om additiver i eller tilsat benzinen kan rense da det ikke er under passagen af ventiler rensningen skal ske. Det er selve forbrændingen der bliver renere.

Godkendelse af svar
Fra : mif33

Dato : 23-04-06 20:56

Tak for svaret BjarneD.