/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Sammentælling af tid
Fra : jorbir
Vist : 2593 gange
100 point
Dato : 17-04-06 17:14

Hej

Er der nogen der kan komme med en formel til mig hvordan jeg
kan sammentælle tid i flere koloner.
F.eks. fra c2 til c7 hvis der står 1:10 på bundlinien skulle der så gerne stå 7:00.

Jeg kunne også tænke mig en formel ugegennemsnit F.eks hvis du har 25 timer på 2 uger så skal den sige 12:30

På forhånd tak.

P.S. Bruger Office 2003

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-04-06 18:13

Problemet med Excel er, at når du skrive tid i formatet tt:mm (med kolon), så formaterer det altid cellen som klokkeslæt. Det betyder blandt andet, at du ikke kan skrive 25:00 - det vil den skrive som kl. 01:00 dagen efter.

Jeg foreslår, at du skriver dine tider med komma i stedet for kolon (tt,mm). Disse værdier skal så omregnes, for at du kan bruge dem i dine formler. Det gør du med denne formel:
=2/3*(A1-(HELTAL(A1)))+A1

Nu står dit tidspunkt som >>time komma timeandel<<, hvor timeandelen er minutterne omregnet fra 0-60-skala til 0-100-skala.
Denne værdi kan du regne videre med. Prøv først at gange 01,30 med 5 - det giver 06,50 (det er jo forkert). Hvis du istedet bruger ovenstående formel, omregnes 01,30 til 01,50, som ganget med 5 giver 07,50. Dette skal omregnes med følgende formel, for at få resultatet i tt,mm:
=3/5*(A2-(HELTAL(A2)))+HELTAL(A2)

Det giver 07,30 - altså 7 timer og 30 minutter. Og det passer sørme med 01,30 gange 5.

Håber du forstår femgangsmåden. Ellers skriv igen.
Simon

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 17-04-06 18:21

Det var en glimrende forklaring, Simon

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 17-04-06 18:36

Hej Simon

Jeg kan ikke helt forstå din forklaring.
Sådan er det skrevet i Excel og det er timerne til højre der skal tælles sammen.
Det skulle gerne være med 15 - 30 - 45 - 00 i min da det er et tidsskema jeg skal sende til arbejdsgiver, og dsette vil gøre det lettere for mig.

Hilsen Jorbir

06:00   07:10   1:10

7:00

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-04-06 18:50

De to første kolonner er tidspunkter. Dem omregner du med =2/3*(A1-(HELTAL(A1)))+A1 (om det er A1 ved jeg ikke, men der må i så fald også være en i B1) til to nye kolonner. Disse to nye kolonner kan du nu trække fra hinanden med ganske almindelig minus, fordi minutterne er i 0-100-skala - dette gør du i endnu en ny kolonne. Resultaterne i denne kolonne er dem, som du skal regne videre med - altså lave en sum eller et genemsnit. Bare husk at du skal regne resultater tilbage med =3/5*(A2-(HELTAL(A2)))+HELTAL(A2)

Hvis det stadig er uforståeligt, kan jeg prøve at uploade et Excel-ark.

Simon

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 17-04-06 19:06

Hej Simon

Du må gerne prøve at uploade et Excel-ark.
Hilsen Jorbir

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-04-06 20:13

Her er regnearket: http://www.si-on.dk/tid.xls

Simon

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-04-06 20:19

Fra office 2000
Kode
Kolonne A1 - B1 - C1
06:00   07:10   01:10
......................07:00

C1 ser sådan ud =SUM(B1-A1) og kopieret ned til C6
C7 ser sådan ud =SUM(C1:C6)

Er det ikke bare det

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 17-04-06 21:11

Hej Fra office 2000

Jo det er det men den skal bare runde minutterne op til hele timer.

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 17-04-06 21:32

Hej Simon

Har du et foreslag til ugegennemsnit, skal være så man bare skriver timer og minutter ind og så formlen til at regne gennemsnittet ud ved siden af??

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-06 22:23

Hvis du skal beregne et gennemsnit, skal du bare sørge for først at regne dine tider om til beregningsværdier med =2/3*(A1-(HELTAL(A1)))+A1 - så kan du lægge sammen og dividere med antal uger - og til sidst regner du tilbage til tid med =3/5*(A2-(HELTAL(A2)))+HELTAL(A2)

Eksempelvis indtaster du 25 timer og 30 minutter som 25,30.
Så regner du det om til 25,50 med =2/3*(A1-(HELTAL(A1)))+A1
Dernæst dividerer du med 2 uger og får 12,75
Til sidst regner du tilbage til 12,45 med =3/5*(A2-(HELTAL(A2)))+HELTAL(A2)

Husk at de 0,75 i 12,75 er andelen af en time (60 minutter). 0,75 af en time er 45 minutter.

Simon

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 17-04-06 23:54

Jeg har uploadet et regneark med tidsformater her:

http://peecee.dk/?id=36002

Det beregner samlet tid og gennemsnit. Det er kun et spørgsmål om at bruge de rigtige formater.
Jeg har ikke brugt avancerede funktioner eller formler.

Mvh
Helge

Godkendelse af svar
Fra : jorbir

Dato : 18-04-06 11:10

Tak for svaret sion.