/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
lille kaninunge
Fra : 7777
Vist : 3497 gange
22 point
Dato : 17-04-06 16:10

er der nogen der kan hjælpe mig? Min datter er lige kommet hjem med en lille kaninunge på ca 2½-3 uger den er fundet ude.
hvad skal jeg gøre for den ang. mad og drikke? har taget den ind i et bur men den skal jo også helst have noge at spise? hvad skal jeg give den?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-06 16:20

PÅ denne side er der råd at hente, bl.a. opskrift på modermælkserstatning.

http://www.kaninhytten.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=67

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 17-04-06 16:26

tak jeg prøver lige at læse på siden men mange tak for det

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-04-06 16:29

lidt kaninpiller og vand , kan den ikke selv finde ud af at klare sig med det , kan du aligevel ikke holde liv i den
modermælkserstatning vil i de fleste tilfælde bare slå den ihjel

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-04-06 16:32

og er den bare 2 uger , kan de normalt nok klare sig

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 17-04-06 17:36

Hvor finder i dog sådan en lille kaninunge? Kan I ikke finde moderen til den, så den kan komme hjem og få en sund opvækst?
Jeg tror bestemt ikke, at ungen kan klare sig selv, når den kun er 2½-3 uger. Nogle gange kan man være heldig at ungerne overlever med modermælkserstatning. Der står også lidt om modermælkserstatning her: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1033/sprog=1/grp=4/menu=3/

MVH
Rasmus Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-04-06 17:52

bjerner>> for det første , er der stor risiko for at moderen bider den ihjel hvis den ikke er vant at ungerne bliver taget op af menesker
og som jeg tidliger har skrevet er modermælkerstatning en dårlig løsning
jeg taler ud fra erfaring ( har avlet 3-4000 unger om året i flere år ), de løsninger hobbyavlerne kommer med er tit en dårlig løsning , der piner dyret ( tit af uvidenhed )
ved modermælkserstatning vil de tit dø pga dårlig mave , hvis den ikke er 100% rigtig lavet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-06 18:11

Er du sikker på det er en kanin, og ikke en lille harekilling??

Kaninunger er det ikke så almindeligt at møde i naturen.

Og lær så lige din datter en anden gang, at de små dyreunger man evt. finder i naturen, dem lader man være uden at røre dem, idet moderen til ungerne ofte gemmer dem og kommer tilbage til dem senere.

Jeg tror ikke, at I kan holde liv i en unge på den alder (hvordan ved du forresten hvor gammel den er), for hvis den kun er 2½-3 uger, løber den altså ikke særlig meget rundt endnu og er stadig meget afhængige af modermælken.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 17-04-06 18:17

bredker> Det var godt nok mange unger du har haft.
Jeg har ikke selv prøvet modermælkserstatning til vores kaninunger, men jeg har hørt om flere, som har prøvet at bruge det. Jeg har også ofte hørt, at kaninungerne har fået dårlig mave og er døde af det. Men jeg mener, at det er den eneste mulighed, hvis man gerne vil have, at ungen overlever.
Vores kaninunger plejer først at begynde og nippe til kaninfoderet og vandet, når de er 3 - 4 uger gamle og derfor tror jeg ikke på, at de kan overleve på det, hvis de kun er 2½ - 3 uger. Og hvis de overlever, så vil de ikke være sunde, da de har manglet næring fra moderen.

7777> Du kan evt. prøve til tilmelde dig til gruppen Netkaniner på adressen http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=197182 - jeg mener, at der er flere i gruppen, som har prøvet forskellige blandinger af modermælkserstatning. Så kan du jo høre, hvad deres erfaringer er.

MVH
Rasmus Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-04-06 18:21

ja , det er mange , men det har også været erhvervsmæssigt jeg har haft dem
det var slagtekaniner jeg havde , men det er desvære blevet så dårligt i dag at det ikke er regntabelt mere

Kommentar
Fra : 7777

Dato : 17-04-06 20:33

jamen jeg siger ak til jer alle, vi må s hvad der sker med den håber at den overlever?

Kommentar
Fra : Alenemor

Dato : 21-01-07 01:04

Du skal gå til dyrelægen g købe noget erstatning og en sutteflaske til den. Så skulle den kunne klare sig