/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Centerhøjtaler
Fra : dreyer
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 17-04-06 15:09

Hej!
Er der nogen "lov" der siger, at man ikke kan bruge en almindelig reolhøjtaler som centerhøjtaler i et surround-setup? Er der reelt forskel på sådanne to?

Venlig hilsen
Klaus

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 110 point
Dato : 17-04-06 15:21

Tjae! Alt kan vel bruges, dog skal du tænke på, at hvis lyden i dine front højttalere og center højttaler ikke lyder ens, bliver surround effekten træls, at høre på!
Lyden bevæger sig tit fra højre til venstre og igennem centeren og er lyden meget forskellig, vil det ødelægge det hele

Gert

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-04-06 15:42

Hej, grunden til at du skal bruge en rigtig centerhøjttaler er at de er skærmet magnetisk. Hvis du bruger en almindelig højttaler sker der sære ting med dine farver på fjernsynet og du risikerer at ødelægge det...

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-04-06 15:50

Det har Lars ret i, men mange højttalere i dag, er magnetisk afskærmede!
En centerhøjttaler er tit også speciel tilpasset, til netop at gengive talen i filmen korrekt!
Meget af snakken i en film, kommer jo direkte fra personer, du ser på skærmen!

Gert

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-04-06 16:04

Jeps, en rigtig centerhøjttaler er nøje afstemt til at gengive den menneskelige stemme bedst muligt.

Det er også vigtigt at højttaleren er af god kvalitet:

http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=viewtopic&mode=reply&t=131

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 17-04-06 17:13

Tak for svaret g_h. Alle svar var brugbare, så første mand får point.