/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Kan ikke finde printer
Fra : k_m_s
Vist : 1145 gange
200 point
Dato : 17-04-06 13:26

Hej.

Jeg har installeret en trådløs print server, sat min printer i den ene af de 3 porte der er i serveren.
Givet porten og serveren et navn. Jeg kan udskrive en testside fra PS Admin programet på den bærbare pc (så der er hul på den ene eller anden måde).

MEN når jeg vil vælge den "trådløse" printer fra kontrolpanel/printere og faxenheder, og jeg vælger "tilføj en printer" / netværksprinter /
og skriver den skal finde "\\Fjernprinter\\PS-004F23-P1"
Fjernprinter = servers navn.
PS-004F23-P1 = portens navn.

Kommer windows ud og siger "Windows kan ikke oprette forbindelse til printeren. Enten blev printernavnet skrevet forkert, eller forbindelsen til serveren for den angivne printer er blevet afbrudt."

Nogle gode idere?

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : steno

Dato : 17-04-06 13:40

Hej k_m_s

Du nævner ikke hvilken printer det er. Nogen ska ha særbehandling for at fungere. Jeg har feks. en HP all in one. Når jeg installerer software. Beder den mig om at tilslutte og tænde. Hvis jeg gør det, dur den lige præcis ikke. Så jeg skal sig nej, og vente til al softwaren er installeret. Noget lign. tror jeg er tilfældet med din printer.
Men som sagt gi lige en melding om hvilken printer det er.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-04-06 13:48

Hej steno

Det er en ældre HP LaserJet 1100, kun med parallel port, derfor en print server med parallel port.
Print server: OvisLink WP-103. AirLive.
PCMCIA Adapter: AirLive WL-8000PCM.
og Windows XP.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : steno

Dato : 17-04-06 14:54

Hej k_m_s
Prøv at gå ind i nedenstående link: Det kræver du kører I Explorer, jeg forsøgte i Firefox og der går det ikke.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Home.jsp?&lang=da&cc=dk&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25470&submit.y=2&submit.x=7&cc=dk&lang=da

Hilsen steno

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-04-06 17:21

Hej
Du har en backslash for meget i din UNC
Du skriver: \\Fjernprinter\\PS-004F23-P1
Der skal stå: \\Fjernprinter\PS-004F23-P1

Hilsen myg

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-04-06 17:40

Hej Myg
Ja du har ret men det var så en skrivefejl her.
jeg blev lige så glad fordi jeg tror at det er sådan noget lignende der er fejlen.'
jeg skriver \\Fjernprinter\PS-004F23-P1.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-04-06 17:47

Prøv at bruge ipén uden port navn

\\192.168.0.?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-04-06 17:56

Har du prøver buch78's forslag ?
Kan du ping'e serveren ?

Hvis ja, så:
Der er altså også det forhold, at det ikke er alle printere en printserver kan betjene.
Jeg har været nødt til at lægge en D-Link printserver på hylden, da den ikke ville sammen med en ældre (gammel) Canon-printer ! En gammel 486'er trækker nu printeren

Hilsen myg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-04-06 18:07

Prøvede lige at læse tråden forfra.
Det ser jo ud til, at du har hul igennem, så du kan åbenbart også pinge.

Det admin prog som du bruger er vel selve printserveren, som du har kontakt til via en browser eller et parallelkabel, ikke ?
Så er der altså forbindelse mellem printserver og printer - ergo er det fra den bærbare til printserver filmen knækker.
Er printerens software installeret korrekt på den bærbare ?
Hilsen myg

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-04-06 21:13

Hej myg.

Ja du har helt ret i dit sidste indlæg.

Jeg kan heller ikke fange den ved kun at bruge ip'en.

K_M_S

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-04-06 21:51

Er netværket sat rigtigt = ens op på bærbar og printserver. Subnet mask skal være den samme og IP ligge i samme område.
OK - så må jeg til at spørge løs.

Bruger du faste IP-adresser eller DHCP. Hvis du bruger DHCP skal printserveren have en fast adresse udenfor DHCP-scopet men i samme subnet.
Hvor genererer du så DHCP ?

Og du er sikker på at trådløst er slået til ?

Er det ikke muligt at afprøve opsætningen ved at forbinde den bærbare til printserver med et kabel ?
Så kunne man evt. eliminere nogle fejlkilder.

Kører du client-server netværk eller peer to peer ?

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 19-04-06 20:25

Hej Myg.

Uha, det var mange spørgsmål. jeg kan svare på den jeg kan finde ud af.
Det er peer to peer.
Når jeg går ind i "status for trådløs netværksforbindelse" står der først ud for adressetype: Ugyldig IP-adr. men det skifter til "Automatisk privat adresse"
Når jeg klikker på reparer kommer den ud og siger "Følgende trin i reparationen mislykkedes: Fornyer IP-adressen"

Internetprotokolen er (TCP/IP)

PCen har hele tiden forbindelse med printserveren. Det kan jeg se nede i sys tray.

Der er 2 kontakter bag på serveren.
Den ene kontakt står på "Ad hoc" den anden indstilling hedder infra. (der stod i manualen at den skulle står på ad hoc)
Den anden kontakt kan stå på 802.11 Cfg ESS-ID eller Proprietary Any EES-ID. Den står på 802.11 Cfg ESS-ID. Hvis jeg sætter den kontakt på Proprietary Any EES-ID får pcen ikke fat i serveren, altså iconen i sys tray siger at et trådløst netværk ikke er tilsluttet.

Jeg håber det her er til at forstå.
Hilsen
kim

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-04-06 17:07

Ja, men så må jeg jo prøve at begrænse mig lidt
Du svarer faktisk også på mere end jeg spørger om, men det fortæller jo at dyu er opsat på at løse problemet.

Altså: Du har forbindelse mellem computer og printser - også trådløst, men det ser for mig ud som om at din IP-adresse bliver tildelt automatisk, og så kan printerprogrammet ikke finde printserveren.

I printeropsætningen på computeren skal der stå en IP adresse+ et navn på printeren(porten), som tidligere nævnt.
Printeren SKAL have samme adresse, og må ikke tildeles en adresse automatisk. Hvis dine computere har faste IP-adresser (se i kontrolpanel-netværk), så brug en adresse i samme område til printeren. Hvis dine computere er sat op til automatisk adresse (ingen felter er udfyldt) må der være en server (hvilket der ikke er, da du kører peer to peer) eller en router der genererer disse adresser (jeg er ikke helt klar over om printserveren kan gøre det).
Prøv at anvende faste adresser over hele linien f. eks. 10.10.10.xx eller bedre 192.168.1.yy - i begge tilfælde med subnet på 255.255.255.0

Men igen - skal man fejlfinde, så prøv at lave det hele så simpelt som muligt, men så det virker, og så udbyg det trin for trin, indtil du finder det sted, hvor filmen knækker.
F.eks.:
Pc til printer med kabel uden printserver
PC til printer med kabel via printserver
PC til printer trådløst via printserver

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 07-05-06 17:22

Hej igen
Jeg har endnu ikke fået det til at køre men har lagt det lidt på hylden på grund af arbejde.
Jeg har på fornemmelsen at printeren er for gammel og da den er begyndt at få alderdomstegn tænker jeg på at skifte den ud.
Tak for hjælp indtil nu.
hilsen
Kim

Annuller spørgsmålet
Fra : k_m_s

Dato : 29-11-06 15:39

Yes, printer var for gammel.
K_M_S