/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvornår skal man låneomlægge ?
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1562 gange
100 point
Dato : 17-04-06 08:15

Min kone og jeg købte hus i 2005.
Vi fik 30 årigt fastforrentet lån med afdrag på 2,6 mill 4% til kurs 97,7.

Kursen er nu ca. 92 - og hovedstolen er udhulet med ca. 170.000.

Spørgsmålet er så hvornår man skal låneomlægge så ens restgæld falder.

Er der nogen der har nogen gode tips for hvor tit og hvornår man skal låneomlægge.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 17-04-06 09:44

Hejsa

Du skal få din bank til at lave nogle tal for dig ( eller hvis det er taget direkte i kreditforeninge så dem)

Din restgæld er faldet, men når du omlægger skal du op i en 5% obligation, og så er der også kurstab der, samtidig med at ydelsen på dit lån bliver større. Så du må se hvad det regnstykke ender med.

Det er måske lige lidt nok du får ud af det, men få professionelle til at lave et regnstykke du selv kan beslutte ud fra

/ Henrik

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-06 09:48

Nu har du svar i begge spørgsmål !!

Du kan lægge om lige så ofte som du vil betale omkostningerne.

http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/realkredit/omlaegning_af_laan.xml

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 17-04-06 09:50

Man skal jo lige bedømme lidt selv også.

de der generelle ting er ok, men tjerner også til at kreditforeningen får noget at lave...

så tag din egen beslutning, ud fra dine personlige tal....

og accepter ikke noget generelt..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-04-06 11:16

Der er ikke rigtigt nogen gode svar endnu.

Meningen når man vælger et fastforerentet lån contra et rentemax-lån er jo netop af man vil kunne udnytte muligheden for at opkonverterer - så man udhuler restgælden.

Men skal man opkonverterer når f.eks. har vundet 5% eller 10% af restgælden - det er jo også et spørgsmål om hvor meget det koster at omkonvetere og om hvor meget restgæld man kan fjerne.

Er der ikke nogen som har nogle anbefalinger - som IKKE er givet af bankerne (som selvfølgelig gerne vil sælge deres realkredit-produkter).

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 17-04-06 15:58

det er jo derfor du skal indhente beregninger du selv skal træffe din beslutning ud fra...

Hvis du sidder og forestiller dig tommelfingerregler og udregninger på hjørnet af en avis, så er det useriøst..lige så useriøst som de generelle ting man kan finde på diverse hjemmesider..

Du skal få dine personlige ting ind i en beregningsmodel, og så skal du selv træffe beslutningen.

Hvis der var en skabelon man kunne bruge var det lettere, men man er nødt til at tage udgangspunkt i ens egen situation, men selv træffe beslutningen.

du kan heller ikke diskutere dette med en nabo, det fortudsætninger og ønsker aldrig kan sættes i et fast skema...

du må overgive dig til en rådgiver, men få forklaringer og beregninger fra ham/ hende og træf din egen beslutning.

selv om det ikke er et endegyldigt svar, så er det det eneste seriøse du kan gøre...

/ Henrik

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-06 01:55

Det er jo i virkeligheden ret banalt: Du skal låneomlægge, når du tror, renten ikke stiger længere

Der er altså ingen sikre beslutninger omkring sådan noget. Reelt har ingen gevinst i første omgang. Ganske vist bliver din restgæld lavere, men dels har du omkostninger ved at lægge om, og dels får du jo en højere rente. Der er dog en vis sandsynlighed for, at du næsten "kører lige ud", eftersom den højere rente jo også giver et højere fradrag. Gevinsten kommer først, når renten ryger ned igen - for der kan du så indfri det nye lån til kurs 100 - og få en lavere rente på din reducerede restgæld.

Du skal altså først tro på, at renten ikke stiger mere - og samtidig skal du også have en forventning til et rentefald senere - for at få gevinsten hjem. Ellers kan du lige så godt spare pengene til komverteringen og glæde dig over, at du fik et godt lån hjem.

Jeg har selv 4% lån samt rentetilpasningslån. Jeg er overbevist om, at renten stiger lidt endnu (0,5 - 0,75 %), men egentligt ikke meget mere - derfor tog vi den kombination (den ene del til at "spille på" og den anden bare det billigste lån).

Jeg ville vente, hvis jeg var dig -men som nævnt er der ingen endegyldig sandhed. Se hvad der skete for 14 dage siden pga. gode tyske tal: 0,6 point på kursen - på 6 timer !! Det kan komme igen (begge veje) men jeg tror nu alligevel, at der kommer lidt yderligere stigninger....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-04-06 02:06

Lige et PS: Naturligvis vil bankerne gerne lægge om, som du skriver - men de kan nu godt bruges konstruktivt - check f.eks. de forskellige bankers forventninger (her jyske http://www.jyskebank.dk/_jb/commoninc/bin.asp?id=71922&src=renteprognose.pdf )

og drag dine egne konklusioner. Tjek fra 2-3 banker og "få din egen tro"

Kommentar
Fra : egu2006

Dato : 30-04-06 10:54

Du skal ikke bare omlægge når du ikke tror renten stiger yderligere. Det kan jo være omkostningerne ved omlægningen overstiger gevinsten.
En gammel tommelfinger-regel siger, at renten skal stige/falde ca. 2 procent-point før det rigtig kan betale sig at op/ned-konvertere. Det vil sige, betale sig for dig - og ikke kun for kreditforeningen.

Det er selvfølgelig nogen år siden vi har haft så store rente-udsving, men jeg ville vente lidt - og samtidig glæde mig over at have en billig og sikker finansiering af mit hus.

P.S.: Sidder selv med et-årig flex og fortryder at jeg ikke konverterede til 4% faste lån da det var muligt....

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-04-06 13:37

Tak for svaret erling_l.