/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Afretning af bremseskiver
Fra : uffejohn
Vist : 5916 gange
10 point
Dato : 17-04-06 02:44

Hej,
Er der nogen der ved hvor jeg kan få afrette min bremseskiver på forhjulne, uden at skulle afmontere skiverne?
Det er nemlig lavet så tåbeligt på en Hyundai, at man trækker hele forhjulslejet med ud når man skal skifte skiver.
Skiverner er ikke skæve som sådan, men "hugger" svagt ved opbremsning.

Det skal helst være et sted i nærheden af ballerup/farum/værløse

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 10 point
Dato : 17-04-06 04:07

Jeg ved at de har drejeværktøy til bremseskiver der sidder på bilen, på mange værksteder.Bla.Super dæk:www.sds.dk
Om alle afdelingene i super dæk har værktøyet ved jeg ikke, men afdelingen i Albertslund har det.
Mon ikke de har samme værktøy i alle 43 afdelinger.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-04-06 17:02

Du har vel ikke oliepletter på dine skiver.
Eller rustkanter som driller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-06 17:12

Ved Bistrup Autodele ligger et værksted med speciale i afdrejning af skiver og tromler.

Hvis der er koniske lejer i hjulene er det overhovedet ikke noget problem at afmontere dem.

Lejeskålene skal forblive i navet med skiverne. Det er dem man skal centrere afdrejningen omkring.

Husk bare ekstrem renlighed med lejedelene.
Jeg plejer at vaske det heje meget omhyggeligt i ekstraktionsbenzin efter afdrejning og inden der kommer nyt fedt i.
Nogle biler kræver en ny selvlåsene møtrik til lejet ved genmonteringen , andre skal bare have en ny låsesplit. Se i en manual hvordan man opnår det korrekte lejespillerum , eller forspænding.

Efter min erfaring er afdrejede skiver bedre end nye. Det er fordi de har slået sig det de skal og ikke gør det mere. Hvis alle fabrikker havde varmebehandlet skiverne rigtigt inden de blev bearbejdet fra nye af, ville der ikke være det problem. Men så kostede de måske en tier mere at fremstille.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-06 19:36

Nu er det ikke sikkert, at det er skivernes skyld at bremserne "hugger", men hvis de er skæve hugger bremsen ganske rigtigt. Og det kan du ikke umiddelbart se på skiverne om de er.
Men også andre ting kan få bremserne til at hugge, eller "pumpe" i bremsepedalen når du træder på den:
Der kan være slitage/slør i hjullejerne som er skyld i det.

der kan være knas med vacuumpumpen/vacuumforstærkeren på bilen.

og hvis du har ABS kan der være noget galt med det.

mvh dova

Kommentar
Fra : uffejohn

Dato : 18-04-06 09:46

SDS kunne klare opgaven, så tak til "alimak" og de andre gode bud på problemet.

Godkendelse af svar
Fra : uffejohn

Dato : 18-04-06 09:47

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-04-06 15:53

Tak Selv
Alimak