/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC'en går i selvsving
Fra : bjarne_olesen
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 16-04-06 21:58

En af mine venner har det problem, at når han klikker med højre musetast et sted på skrivebordet, hvor der ingen ikoner er, bliver markøren omdannet til et timeglas og så sker der ellers ikke andet. Næsten alle maskinens resourcer er herefter låst. Det er som om, at der startes en eller anden proces, som går i selvsving. Maskinen har XP SP2. Der er installeret Trend Micro PC-cillin Internet Security 14 til at tage vare på sikkerheden.
Min pc-kompetence er langt over middel, så jeg forventer nogle kvalificerede svar. Og ikke noget med, at jeg skal forsøge gendannelse, formatering eller lign.

Mange hilsner
Bjarne

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-04-06 22:19

Hej Bjarne.

Det aller første jeg ville have gjort, var en kig efter spyware. Du nævner ikke der er installeret et "antispyware-program"

Et godt program er Ad Aware, som jeg selv har installeret, og bruger jævnlig. Det er fra Lavasoft.
http://www.download.com/3000-2144-10045910.html

Det "behøver" ikke være spyware, men første skridt på udredningen af problemet, er at udelukke dette.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 16-04-06 22:26

Prøv at lave en systemgendanelse.... det er altid godt

Kommentar
Fra : bjarne_olesen

Dato : 16-04-06 22:28

Hej tukols

Tak for dit svar.

PC-cilling har allerede et særdeles effektivt anti-spyware program. Jeg benytter det selv og har ikke haft spyware siden installationen. Det opdateres automatisk og ret ofte. Jeg er enig med dig i, at ad aware også er meget effektiv til den slags.

mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bjarne_olesen

Dato : 16-04-06 22:29

Hej Kyck

Systemgendannelse er for amatører.

mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 16-04-06 22:38

Det er derfor at Ghost er et super nødvendigt program for alle computer intusiaster.

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 60 point
Dato : 16-04-06 22:53

Selv om han har en "god" antispyware i PC-cillin, er det altid godt at også prøve med annet program. Det, det ene ikke tager- .......

Hvis/når antispyware er udelukket, ville jeg nok overveje en reperation af windows.

Du kan bruge timer/dager på at fejlsøge, og så hellere sætte windows-cd 'en i, og køre en "reparations-installation". Det vil sige du først vælger installation, og efterfølgende vælger at reparere når du får besked på at der ligger en Windows-installation i forvejen. Der vil ikke blive slettet data eller programmer på denne måde. (Du skal have windows-koden parat)

Er du ikke meget for dette, så kunne fejlsøgningen starte med at finde ud af:
Hvornår kom problemet?
Var der kørt opdateringer på computeren?
Installeret nye programmer?
Nye drivere?
Andet?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : bjarne_olesen

Dato : 16-04-06 22:55

Systemgendannelse og Ghost...come on! Skifter I også bare motoren i en bil eller åbner og lukker døren, hvis den ikke vil starte?
Jeg har brug for en "mekaniker"

mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bjarne_olesen

Dato : 16-04-06 22:59

Hej igen Tukols

Min sidste kommentar gælder selvfølgelig ikke dig. Du virker seriøs. Jeg vil forsøge mig med et par af dine idéer.

Jeg vender tilbage

Mange hilsner
Bjarne

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 17-04-06 07:03

Okay, undskyld jeg ikke er seriøs nok......tsk tsk tsk. Ville jo bare hjælpe

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-04-06 08:47

Personligt angriber jeg sådan en fra alle vinkler..

Jeg har fornøjelsen af, at få lov til at "låne" bekendtes computere, når de er gået helt tosset og min indgangsvinkel er altid at køre så mange forskellige programmer som muligt, og oftest finder de alle et eller andet.

Jeg plejer at køre en serie med:
Den installerede antivirussoftware
Adaware
Spy bot Search and destroy
Stinger
Housecall
Trojan Hunter
X-block
Ewido
Spywaredoctor
Og hvis jeg finder en speciel vira eller spyware type, så et program, der tager sig specifikt af det.

Til slut laver jeg en HiJackThis Log, som jeg sender ind til Team Spywarefri og får den gennemgået, og følger derefter anvisningerne.

Systemgendannelsen slået fra under hele processen og slået til igen bagefter. Og så ellers en defragmentering, hvis PC synes, det er nødvendigt.

Jeg har endnu ikke oplevet, at PC'eren ikke kommer i orden efter denne omgang.

God arbejdslyst!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-04-06 08:50

I øvrigt en god ide eventuelt at køre så meget som muligt i fejlsikret tilstand så eventuelle kørende processer fra spyware ikke er slået til...

Vaxen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 17-04-06 10:31

du har selvfølgelig checket i joblisten, hvad som "låser" / tager ressourcer

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-06 12:15

Hej bjarne_olesen
Jeg har selv for nylig haft et lignende problem, på min maskine var det højreklik i alle programmer der blot kørte og kørte. Jeg slog gevdannelsessystemet fra, kørte en omgang med Ad-Aware, indstillet til en "grundig scanning", efter en genstart af askinen fungerede alt OK igen. Så mit bedste gæt/teori er at der ligger et eller andet spyware/Adware, der når højreklik aktiveres, forsøger at sende et eller andet ud på nettet, når så din firewall (eller hvad du så bruger) spærrer for opkaldet, kører programmet bare i en løkke, som æder alle systemresourcer.

Godkendelse af svar
Fra : bjarne_olesen

Dato : 17-04-06 17:50

Tak for svaret tukols.