/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Testamentere til det ene barn?
Fra : supplier
Vist : 1137 gange
60 point
Dato : 16-04-06 21:46

Davs Eksperter"

Jeg har et spørgsmål.

Vi har lige mistet svigerfar. Svigerfar havde en datter fra tidligere ægteskab, der har krævet sin arv, hvilket har været dyrt for svigermor, men nu er det overstået og egentligt fair nok.
Dette er nu et overstået kapitel...
---

Nu er svigermor nervøs (og vi også lidt), for svigermor har 2 børn - min kone og en søn som hun ikke har set i mange år og som ikke er en del af familien mere...

Svigermor har nu overtaget deres sommerhus. Dette sommerhus vil vi nu gerne aktivt deltage i, d.v.s være med til at renovere m.v. Det er planen at svigermor på papiret skal beholde sommerhuset, men at vi løbende overtager udgifter m.v. for at på sigt overtage det hele.

Svigermor ønsker at kunne give en slags "sær-eje" eller at kunne forhåndstestamentere, således at "sønnen" ikke kommer og vil have den ene halvdel af sommerhuset.

-det vil også være sørgeligt for os at putte penge og resurser i projektet, for at "sønnen" så kommer med 100km/t og vil have det halve, hvis der skulle ske noget med svigermor...

Hvad skal man foretage sig?

Kan man lave nogle pantebreve o.lign, eller kan man lave særeje, som hvis det var mand/kone?

Håber på svar!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-06 22:16

Arveloven.

Tvagsarv (halvdelen af boets samlede værdi) kapitel 4...den kan der ikke umiddelbart disponeres over. "Sønnen" har krav på sin arveandel, når der skal skiftes.

Ved testamente kan der disponeres over bestemte ting eller værdier, når det ikke går ud over tvangsarven.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 16-04-06 22:22

Prøv at se om du kan finde svaret her:

www.familieadvokaten.dk

Du kan mod et beskedent beløb blive medlem og dermed stille spørgsmål som du får besvaret.

Mvh.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-04-06 22:51

Ved at oprette et testamente kan din svigermor sørge for at sønnen kun arver sin tvangsarv - helt udelukke ham, kan hun ikke men hun kan sørge for at han kun arver denne tvangsarv.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-06 23:00

Du kan også få gratis vejledning/hjælp hos advokatvagten.

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.asp?ID=11771

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-06 23:07

Ja, som nævnt, kan der ikke røres ved tvangsarven, hvilket vil sige, at broderen altid vil have krav på 1/4 af værdierne efter sin mor. (1/4 fordi der er to arvinger, som skal dele, og den ene halvdel kan svigermor selv testamentere til datteren, men den sidste halvdel skal deles mellem din kone og hendes bror = 1/4)

Så derfor , hvis I regner med at skyde penge i sommerhuset til renovering, og betale løbende udgifter, så bør I få lavet det sådan, at I enten har part i huset, eller simpelthen helt overtager/køber det nu.

Og der skal I så bare huske, at livsarvinger kun kan købe fast ejendom, til max 15 % under den offentlige vurdering.

Alt andet vil være dumt, for prisen på huset vil jo sikkert stige i kraft af istandsættelse, hvor I så vil være medvirkende til at sikre brormand en højere arv.

En anden mulighed er, at I får udfærdiget et dokument, der bliver tinglyst, om at I har et pant på X kroner i sommerhuset.

men det forhindrer alligevel ikke, at der er risiko for at der skal udredes et beløb til broderen, når svigermor engang dør.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-06 23:13

dova> Spørger dig lige om hvordan "regnestykket" er, når der er taget noget af arven til 1 tvangsarving.

Skal der tages hensyn til det ved senere skifte ?

Forstået på den måde...er "sønnens" tvangsarv 1/3 af 1/2-delen af boets værdi ?

Jeg ved det ikke, og bliver ikke klogere af at læse i arveloven.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 17-04-06 01:00

Jakjoe

Boet er gjort op en gang, og afdødes datter har fået sin arvepart.
Og hvis ikke jeg lige husker helt galt, betyder det, at sådan et regnestykke med efterladt ægtefælle og 3 børn gør, at datteren har fået udbetalt 1/9 af det samlede bo som arv efter sin far........eller er det 1/12

Det skal der ikke røres yderligere ved.

Så nu sidder "svigermor" med et bo hvortil der er to arvinger.

Og hun kan i testamente bestemme, at sønnen kun skal have sin tvangsarv.

Og det er det halve af arven der kan disponeres over på den måde

Der er to arvinger, hvilket vil sige, at de oprindeligt skulle have hver det halve.
men svigermor bestemmer så, at sønnen kun skal have sin tvangsarv.

Og så ser regnestykket således ud:

svigermor bestemmer over halvdelen af det samlede bo, det får datteren.

den sidste halvdel er tvangsarven som skal deles mellem datter og søn.

I sidste ende får datteren 3/4 af den samlede arv, og sønnen får den sidste 1/4 som han i følge loven har krav på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ursus01

Dato : 17-04-06 01:00

Jeg vil råde din svigermor at gå til en advokat og lave et testamente, i det kan hun selv bestemme hvem der får hvad den dag hun ikke er her mere. Sønnen kan udelukkes så meget at han kun får det der hedder en tvangsarv, den skal han have, hvor meget ved jeg ikke, men spørg den advokat som jeg synes din svigermor skal tage.

Jeg håber i finder ud af det hele.

Ellers prøv her:
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328399&_dad=portal&_schema=PORTAL
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/800.html

Hilsen Ursrs

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-04-06 09:12

Jeg har læst spørgsmålet sådan, at det kun er afdødes datter der har fået sin del af arven.
Men det er måske ikke rigtigt ?

Citat
Vi har lige mistet svigerfar. Svigerfar havde en datter fra tidligere ægteskab, der har krævet sin arv, hvilket har været dyrt for svigermor, men nu er det overstået og egentligt fair nok.

Ok, der bliver mange brøker....og det er afklaret, men kan endnu ikke helt se hvor meget der nu er tvangsarv, hvis "sønnen" endnu ikke har fået noget arv efter afdøde.

Men ingen tvivl, tvangsarven kan ikke undgås !!
Få oprettet et testamente, hvor det gøres klart hvordan det skal fordeles.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : supplier

Dato : 17-04-06 13:52

Tak for svaret dova.