/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
sten ikke faldet ned i pungen.
Fra : SACA2
Vist : 1898 gange
200 point
Dato : 16-04-06 16:52

Jeg har en yorkshire terrier han som nu er 1½ år. Hans ene sten er ikke faldet ned i pungen, og dyrlægen forestår operation. Han mener at stenen muligvis ligger i bughulen og vil fjerne den, fordi han mener, at det kan være kræftfremkaldende.
Jeg har talt med en anden dyrlæge der mener, at det er "hysteri" og at kræft tidligst ville forkomme i 12-13 år alderen, hvorfor han mener at jeg ikke skal udsætte min hund for operationen.
Er her nogen der ved noget om dette emne???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-06 17:01

http://www.netdyredoktor.dk/sw7421.asp

Du kan læse meget om det her.

Der står, at den bør opereres.

og sådan en hund må ikke bruges til avl.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-04-06 17:05

Nåh, det er jo ikke nogen voldsomt stor operation, og der er forskellige ting, som der er forhøjet risiko for, -f.eks. drejning af testiklen og som du selv nævner er der forhøjet risiko for kræft.
En så lille hund kan jo sagtens blive så gammel, så han risikerer kræft.

Testiklen skal ikke sidde oppe i bugen. Det får den jo heller ikke lov til hos mennesker.

Så valget er, om du vil have den ført ned i pungen eller om du vil have den fjernet helt. Og da hunden ikke bør bruges til avl, så kan man lige så godt -som minimum- sterilisere ved samme lejlighed. --Det nemmeste vil være at kastrere, -altså at fjerne begge testikler. Men hvis det er dig imod, så kan du nøjes med at få fjernet den ene og få steriliseret hunden samtidig. Så vil hormonproduktionen være uændret, og hunden vil ikke have tendens til nedsat stofskifte og fedme.
http://dansk-kennel-klub.cms123.com/865

Men det er så det, jeg synes er fornuftigst. Der er sikkert andre, der har en anden mening...

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 210 point
Dato : 16-04-06 17:42

En rigtig god artikel om emnet finder du her: http://www.hunde-info.dk/page67.shtml og her er, hvad Kennelklubbens dyrlæge siger:

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/865

Det er i DKK regi normalt, at opdrætter / hvalpekøber aftaler, at hvis hunden er kryptorchid får man refunderet en del af købesummen, bl.a. for at få dækket operationsomkostningerne. Hvis du ser på nedenstående link, vil du se, at Forbrugerstyrelsen også har den indstilling.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/klag-hurtigst-muligt/hund-kryptorchisme/

Sygdommen/tilstanden er arvelig, og hunden må ikke indgå i avlen. I alle racestander er der en bemærkning om, at "hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen".

Generelt kan hunde med kryptorchisme leve et normalt liv.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-04-06 18:02

Afgørelsen af om man vælger den ene eller den anden løsning har meget at gøre med, hvor stenen sidder.

Jeg er enig med den anden dyrlæge, jeg synes du skal se tiden an.

Du skal være opmærksom på du ikke kan bruge ham til udstilling, avl eller officielle konkurrencer.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-04-06 18:20

Jo han kan godt bruges til LP-konkurrencer, agility, dogdancing, dog-rally og lignende...

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 17-04-06 08:39

Der er vist ikke mange yorkshire der kan bruges til agillity...Men det var nu hverken meningen at han skulle udstilles eller avles på. Jeg har talt med opdrættere omkring dette, og hun siger at det er første gang dette er sket for en af hendes hunde.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 01-06-06 13:04

Hej SACA2

Jeg har lige som du en hanhund på snart 1 år og 3 måneder, som ligeledes er kryptorchid.

Jeg har tidligere læst alle de links du også har fået i dette indlæg. Jeg talt med 3 forskellige dyrlæger, læst simpelthen alt hvad jeg kunne finde på nettet. Jeg kunne simpelthen ikke acceptere at min dejlige hund fejlede noget "genetisk arveligt" som diskvalificerede den i en sådan grad, at den ikke må udstilles eller avles på. Ikke engang gravprøve må han tage. Det er ikke så meget det, at han aldrig kommer til de nævnte ting, men mere det at han ikke MÅ, fordi hans "eksteriør" ikke er i orden. Han er, hader det ord, kryptorchid. Min hund som udståler glæde og SUNDHED, har en arvelig genetisk fejl...Den var svær at sluge.

Men men men, jeg har været nødt til at acceptere tingenes tilstand, og så glæde mig over, at jeg jo har en dejlig familiehund, som heldigvis stadigvæk må deltage i lydighedstræning og agility, hvilket han også gør med glæde.

Foruden kræftrisikoen er han ekstremt tævefikseret, og jeg vurderer risikoen for at det, før eller siden, lykkes ham at bedække en tæve, for alt alt for stor. Derudover er han meget "afmærkende", nu også indendørs, da vi har endnu en hanhund, som lige er blevet kønsmoden, og lugter af hanhund. Og det kan han virkelig ikke have. Der må lige afmærkes.

I dag føler jeg mig rimeligt afklaret med, at det for min hund, er det bedste at blive kastreret. Det var jeg meget imod i starten. Den 14. juli 2006 er dagen, for så har jeg 3 ugers ferie derefter, og kan tage mig at mit lille pus.

Vil lige nævne, at avler uden disskution har refunderet halvdelen af købsprisen, hvilket er mere end rigeligt til at betale dyrlægeregningen.

Det her er bare min historie. Ikke sikkert at du kan bruge den i dit tilfælde, men måske den hjælper på helheden, så du kan træffe den rigtige beslutning for dig og din vovse.

Venlig hilsen
Søssan

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 12-01-07 07:01

Tak for svaret vesterbo.