/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
billederne bliver mørke.
Fra : Balsgaard
Vist : 327 gange
100 point
Dato : 03-12-02 11:32

Jeg har en Canon G2 digital. Når jeg kører på auto og tager billeder inde i en hal, bliver de mørke. Jeg har prøvet at lege lidt med andre indstillinger, men uden held. Er det et generelt problem, eller er der en der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 12:07

"Balsgaard" <Balsgaard.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Wy%G9.54969$HU.3702967@news010.worldonline.dk...

> Jeg har en Canon G2 digital. Når jeg kører på auto og tager billeder
> inde i en hal, bliver de mørke. Jeg har prøvet at lege lidt med andre
> indstillinger, men uden held. Er det et generelt problem, eller er der
> en der kan hjælpe mig.

Hej

Køb en Fuji 800 Iso Film

Nej, stil kameraet til en højere Asa/Iso indstilling (= støj), og slå den
indbyggede blitz fra. Men der er ikke meget lys i en sportshal, så du undgår
nok ikke bevægelsesuskarphed !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk

Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk

Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 14:18

Hey,

Har selv et G2, og foruden at du kan forhøje iso (hvilket jeg egentlig ikke
selv bruger), så er der jo også mulighed for at lave en forlænget ekponering
samt stille på blænden. Problemet bliver nok uanset, at der er alt for meget
gang i de motiver du skal fotografere... Den ordentlige løsning vil være at
optimere lysforholdene - ved store dimensioner, f.eks. en hal, er blits
langt fra nok...med mindre du selvfølgelig har en giga-blits :). Mit råd må
blive at sørge for ordentlige lysforhold - mit G2 kan sagtens tage billeder
indendørs i en sportshal, hvis blot der er normalt lys som f.eks. under en
kamp. Så det burde dit vel også kunne?!

Venligst

William A. Husted, eaid.dk
"Balsgaard" <Balsgaard.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Wy%G9.54969$HU.3702967@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Canon G2 digital. Når jeg kører på auto og tager billeder
> inde i en hal, bliver de mørke. Jeg har prøvet at lege lidt med andre
> indstillinger, men uden held. Er det et generelt problem, eller er der
> en der kan hjælpe mig.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 15:05

> Jeg har en Canon G2 digital. Når jeg kører på auto og tager billeder
> inde i en hal, bliver de mørke. Jeg har prøvet at lege lidt med andre
> indstillinger, men uden held. Er det et generelt problem, eller er der
> en der kan hjælpe mig.
>

I mange haller er lyset håbløst. Når jeg eksempelvis fotograferer håndbold i
Hvide Sande, kører jeg 1600 iso, og kan trods det kun lave nogenlunde
tilfredsstillende billeder, når spillerne holder sig fra fløjene. Spillerne
skal helst komme næsten direkte mod mig, da enhver bevægelse på tværs
resulterer i bevægelsesuskarphed. Det skal lige siges, at jeg ikke har
specielt lysstærke objektiver (bl. 2,8).

Der er i forvejen en masse støj på billeder taget med den iso-indstilling.
Men det bliver komplet ubrugeligt, hvis jeg undereksponerer. Jeg arbejder
med 1/160-1/200, og det er bestemt ikke optimalt til håndbold. Spillerne vil
pinedød ikke stå stille...!

Mvh.
Johan Gadegaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 15:12

"Johan Gadegaard" <+fotobest+@lazy.dk> wrote in
news:MS2H9.55058$HU.3718007@news010.worldonline.dk:

> Der er i forvejen en masse støj på billeder taget med den
> iso-indstilling. Men det bliver komplet ubrugeligt, hvis jeg
> undereksponerer. Jeg arbejder med 1/160-1/200, og det er bestemt ikke
> optimalt til håndbold. Spillerne vil pinedød ikke stå stille...!

Hvis du ikke har noget imod at baggrunden er sløret kan du jo panne med
kameraet, så burde 1/160 være rigeligt..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-02 15:22

Balsgaard skrev:
> Jeg har en Canon G2 digital. Når jeg kører på auto og tager billeder
> inde i en hal, bliver de mørke. Jeg har prøvet at lege lidt med andre
> indstillinger, men uden held. Er det et generelt problem, eller er der
> en der kan hjælpe mig.

Nu skriver du ikke hvilke indstillinger du har leget med, og hvordan du
har indstillet dem.

Men du kan prøve:
- at indstille ISO til 400 (auto skifter kun mellem 50 og 100).
- kør med så lav blænde som muligt (øget krav til fokusering)
- indstil hvid-balancen alt efter hvilket lys der er i rummet.

Ovenstående er noget jeg selv har fået leget mig frem til, så der er
ingen garanti for at det er det optimale.

Jeg har selv et G2, og rendte lidt rundt og tog nogle billeder på FDFs
Landsmøde, som blev afholdt i en hal-lignende sal. Resultatet kan ses
på: http://gallery.geekonline.dk/lm2002

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)
"Yeah, but *I* have a degree in Linguistics, and *you* are posting to the
net using Microsoft Outlook."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 15:44

"Dennis Skærup Højlund Andersen" <usenet@euph.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnaupffr.i5m.usenet@tux.geekonline.dk...

> Jeg har selv et G2, og rendte lidt rundt og tog nogle billeder på FDFs
> Landsmøde, som blev afholdt i en hal-lignende sal. Resultatet kan ses
> på: http://gallery.geekonline.dk/lm2002

Fine billeder, der er tendens til bevægelsesuskarphed, så den indstilling
var ikke gået til sport !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk

Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk

Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Godkendelse af svar
Fra : Balsgaard

Dato : 04-12-02 09:46

Tak for svaret Dennis Skærup Højlund Andersen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 10:53

Det giver også lidt action i billederne..

Karsten

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
news:Xns92D99BAEC662Ekennethdarlingfromde@32.97.166.131...
> "Johan Gadegaard" <+fotobest+@lazy.dk> wrote in
> news:MS2H9.55058$HU.3718007@news010.worldonline.dk:
>
> > Der er i forvejen en masse støj på billeder taget med den
> > iso-indstilling. Men det bliver komplet ubrugeligt, hvis jeg
> > undereksponerer. Jeg arbejder med 1/160-1/200, og det er bestemt ikke
> > optimalt til håndbold. Spillerne vil pinedød ikke stå stille...!
>
> Hvis du ikke har noget imod at baggrunden er sløret kan du jo panne med
> kameraet, så burde 1/160 være rigeligt..
>
> --
> Regards / Med venlig hilsen
> Kenneth
>
> e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
> http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
> http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-12-02 12:29

> Hvis du ikke har noget imod at baggrunden er sløret kan du jo panne med
> kameraet, så burde 1/160 være rigeligt..
>

Det er det sjældent. Når spillet er i gang, har du ikke tid til mange
overvejelser. Det kan være svært nok at nå at beskære billedet nogenlunde
korrekt. Spillet flytter sig ekstremt hurtigt fra den ene side til den
anden, og du er faktisk nødt til at fokusere med det ene øje, mens du holder
øje med spillet med det andet. Pludselig opstår situationen 3 meter tættere
på end fokuseringen, og så skal du se, om du kan nå det.

Det, jeg prøver at fortælle, er, at håndbold normalt går så stærkt, at man
for at følge spillet med kameraet er nødt til konstant at panorere og
fokusere på forventning om, hvad der sker det næste sekund. Gode billeder
afhænger meget ofte af fotografens evne til at forudse, hvor næste situation
opstår. Der er nødvendigt konstant at have kameraet oppe og være skudklar.
Ellers kommer du for sent 99 gange ud af 100. Det siger sig selv, at
billeder lettere bliver rystede med en sådan kameraføring. Og her er 1/160
ikke kort nok. Heller ikke til at fryse spillernes bevægelser. Og det kunne
jeg så leve med, hvis øjnene stod skarpt. Men først omkring 1/250 begynder
spildprocenten at nærme sig noget brugbart.

Hvis man bevidst opsøger effekter med lange eksponeringer, sætter man sig
mellem to stole med 1/160. Her ville jeg gå ned på 1/30 og måske fyre en
diskret udfyldningsflash af. Men så må jeg leve med, at jeg som regel kommer
hjem uden noget brugbart.

Og så har vi slet ikke snakket om, hvor fladt og kedeligt lyset er i mange
haller.

Mvh.
Johan Gadegaard