/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udendørs belysning
Fra : zakdk
Vist : 1180 gange
300 point
Dato : 15-04-06 22:04

Vi har købt nogle havelamper på 1.10 m., som bruger alm. pærer. Vi vil fordele dem i plænen langs vores terasse, som er 15 m. lang.
Mit spørgsmål er nu, hvor høje skal lampene være, for at belyse terassen ordentligt, og ikke bare lyser ud i "luften" ?
Hvad er en fornuftig afstand, at sætte imellem hver lampe, for at få jævnt lys ?
Hvad siger jeres erfaring ????
(lamperne skal selvfølgelig tilsluttes af en aut. elektriker! )

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 310 point
Dato : 15-04-06 22:48

Jeh har 5 meter imellem mine, men lyset når ikke helt sammen. Dine er lidt højere så jeg vil foreslå 4.
Du kan selvfølgelig sætte flere men så skal du have mindre pære i. Det kommer også an på hvordan "skærmen" er formet.
Sæt nu ikke for mange, det er jo ikke en fodboldbane men et hyggestd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-06 23:10

Lamper har et forskeligt lysspredningsmønster afhængigt af hvordan armaturet er udformet .
Lys op i himlen har du ingen glæde af, derfor skal udendørs lamper kun lyse nedad, men det kan være en meget snæver kegle nedad, og så skal de sidde tæt , eller det kan være bredt ud til siden, og så kan man have længere mellem lamperne, men det bliver naturligvis ikke så intenst, hvis man ikke bruger stor effekt på hver.

Med andre ord kan du ikke bruge andres erfaringer med andre typer lamper.

Følg fabrikantens anbefaling. Hvis du ikke har den , lav så en løs prøveopstilling og vurder selv.

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 16-04-06 08:15

Lamperne vi har købt er med nedadvendte skærme og de kan max. bruge 60W pærer. Men spørgsmålet er om de skal rage 1.10 op af jorden eller skal de graves ned, så de kun når f.x. 60 cm op. Eller er jeg nødt til at prøve mig frem med forskellige højder.

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 16-04-06 08:19

.............Findes der en standardhøjde, hvor man får max. effekt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-04-06 08:56

Mine var 120 cm høje, dem har jeg gravet ned til 85 cm og støbt dem fast. Kablerne er trukket i flexrør igennem støbningen og op i lampen så de altid kan skiftes , hvis de bliver beskadiget. Jeg prøvede med forskelige højder, men fuld højde virkede næsten som flagstænger. Jeg har de gode elsparepærer, de giver et blødt lys, man må forguds skyld ikke blive blændet så forsvinder hyggen. Højden er også afhængig af om du har beplantning der hvor lamperne skal sidde.
Du spørger om max effekt, det er jo højest oppe.
Hvis lamperne ikke har en fod er de beregnet til at grave ned, har de en fod er de beregnet til at skue fast i et beton underlag, det kan bruges i f.eks. en lang indkørsel.
Mit råd er forsøg dig frem og støb dem fast i din højde

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-04-06 09:10

Tag og sæt et hanstik på 2-3 lamper, otræk en forlængerledning, og afprøv det så en aften,når det er blevet helt mørkt. lav en prøveopstilling, og prøv både pæretype og styrke, samt højde, og prøv evt også på vanskelige steder: f.eks hvor din sti slår et knæk, ellerhvor der er høj beplantning. Planter og terrain og andet kan gøre, at ikke alle lamper skal have samme højde, eller samme lysstyrke. dine lamper kan bl.a. bruges til med synsbedrag at ændre lidt på haven.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-04-06 10:49

Du skal - selvfølgelig - lave den foreslåede prøveopstilling før endelig montering.

Gør dig selv en tjeneste, at montere separate afbrydere på hver lampe. Det gør dig i stand til at lave belysning, der passer til lejligheden - fuld blus til fødselsdagen - intim belysning, suppleret med olielamper, til "forførerstunden" med kæreste/ægtefælle.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-04-06 10:51

ps.

Sparepærer er et must - køb den nye type med "blød" belysning.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-04-06 11:13

Det er en god ide, st grupere dine lamper, ligesom en del af by-belysningen i nogle byer, hvor alle lamper er tændt fra solnedgang, og hvor hver anden lampe slukker på én gang ommkring midnatstid. En fornuftig grupering kan være at hver halvdel af lamperne omkring terassen har sin kontakt, den ved indkørslen eller havelågen, og den ved døren har sin, så det er nemt at finde hjem, og hver anden ned af stien er på hver deres gruppe. sat rigtigt, og evt med føler, vil detvære hurtigt og let, at sætte den rigtige belysning, og også til en vis grad, at modvirke indbrud.

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 20-04-06 23:51

Jeg har lige gravet dem 50 cm ned, og lyset fordeles fint.
Problemet er nu, hvis jeg støber dem med jord, vil de med tiden bevæge sig og blive skæve ?
Og hvis jeg støber dem med beton, vil de så blive skubbet op, når frosten kommer, de er ikke gravet 80-90 cm ned, i frostfri dybde, med risiko for, at kablerne bliver for korte ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-04-06 07:03

har ikke oplevet det som et problem før der skal jo jord hen over støbningen du har gravet dem ca. 50 cm ned tager du og fylder hulet ½ op så kommer der ca 25 jord oven på

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-04-06 18:23

Som sagt så skal kablerne ligge i et flexrør så e senere kan skiftes, så hvis du ganske unødvendigt vil støbe 90 cm ned så lader de bare flexrøret gå ind i støbningen og op i lampen midtvejs, altså lige under lampen, smart ikk?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-04-06 09:22

Ved nedsivningsanlæg, regnes 50 cm for frostfri dybde, andre steder 70 cm.

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 22-04-06 22:25

Tak for svaret stig54.