/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen Xantia
Fra : Stenstrup
Vist : 2321 gange
100 point
Dato : 14-04-06 19:07

Hej. Nogen der kan råde eller fraråde mig at købe en xantia? Jeg har set et par stykker NYSYNET til 8-10000 kr årgang 1993-94 med enten 1.6 , 1.8i eller 1.8 16v motorer i. Alle kørt omkring 280-300000. Synes det lyder billigt og vil helst ikke købe katten i sækken. Hvilken motor er evt. mest slidstærk. Har hørt en del dårligt om Citroen´ toppakninger der ikke kan holde, men ved ikke om det passer. Ellers noget man skal kigge efter på sådan en bil??? Rust er tilsyneladende ikke det man skal bekymre sig så meget om.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 14-04-06 19:08

Eller er motor/gear ved at være udtjent ved det høje km tal??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-06 19:52

Jeg ville ikke købe en Xantia der er så gammel og med så mange kilometer på bagen.
Jeg har selv en Xantia fra 1999 / 120.000 km og lige brugt 11.000 på lidt bremser og hydraulik.
Citroén er ikke en billig bil at vedligeholde, og slet ikke for hjemmehobbymekanikere.
Men det er den bedste vogn at køre i til dato.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-04-06 20:10

For den pris ville jeg købe en Toyota.Når man køber en bil til 8-10000 så kan du være uheldig, eller du kan være heldig. Du har større mulighed for at få en bil som ikke skal på værksted hele tiden, hvis du køber en Toyota.Køber du en Citroen der har kørt ca.300000km å må du regne med at den må repareres ofte, og hvis du ikke skruer selv så kan det blive dyrt.
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-04-06 21:27

Hvis du vil bruge 8-10000kr. på en bil, må du regne med reperationer.
Uanset hvilket mærke. Citroen kan være kringlet at skrue på, Toyota er for dyr i reservedele og sådan noget som Ford, er ganske enkelt ikke værd at bruge penge på. Hvis du syntes, at bilen virker ok og der ikke lige ser ud til at være noget slemt i vejen med den, så spring ud i det. For du kan lige så godt komme galt af sted med en hvilken som helst anden bil til den pris.
Held og lykke med det.
Pims

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 15-04-06 00:13

Biler i den prisklasse,er altid et lotteri. Man kan være både heldig og uheldig. Motoren er ikke Xandiaens problem specielt de større fra 1.8 og op kan køre langt. Min første Xantia kørte 446000 km inden gearkassen stod af.
Vær særlig opmærksom på:
At tandremmen er skiftet inden for de sidste 100 000 km
At varmeapperatet fungerer perfekt, (Det koster en bondegård, at reparere)
At hydraulikken er ok.
At koblingen er smidig og går som en varm kniv i smør.
At Gearene virker præcise og ikke er lallende når der skiftes
Og endelig, at styretøjet er uden væsentlige skavanker, at servoen kun suser når du nærmer dig yderstillingerne.
Hvis ovennævnte er i orden, kan du nemt være heldig, at have en god bil, som med almindelig pleje og vedligehold sikkert kan synes igen om et par år. Men det kan neppe undgåes, at det koster lidt, at holde en gammel bil kørende Årgang 93-94 er de ældste Xantiaer, så der er jo ingen erfaring med Xandiare som er 15 eller 17 år at sammenligne med.

Nallatruk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-06 01:41

Jeg vil slet ikke begynde at tale om, at du kan være heldig

Jeg vil helt klart fraråde dig at købe sådan en, med den alder og de kilometer på bagen.

Du risikerer lynhurtigt at stå med reparationer, der er endda dyrere end det du har givet for hele bilen

Nej, rust er mærkeligt nok ikke Xantiaens svageste side (Citroen generelt taget i betragtning), men det mekaniske, hydraulikken f.eks er en gyser hvis det går i stykker, de er dyre at reparere på, og ellers alle de ting som Nallatruk også nævner.

Det eneste positive jeg vil sige om den model, er at når de er i orden kører de rigtig godt.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-04-06 14:05

"Hydraulikken koster", ja hvis du kun vil bruge autoriseret værksted. Jeg har en udmærket billig mekanikker (med moms) på Østsjælland, så hvis det er i dit område, kan du bare skrive.
Har man én gang kørt med citroens affjedring, er der ikke andet der dur.
Alderen på de udbudte skræmmer ikke, (men få lige en mekanikker til,at se på dem for dig)
Har kørt BX16 og BX19 fra '88, den blev uden problemer synet i '04. Den endte desværre sine dage på taget, fuld af jord, 150 m inde på en mark, sammen med én, der havde fået lov, at låne den.
Kører i dag XM30 fra '94
Når jeg sammenligner kørselsudgifter med andre, der køber nye biler, får jeg bare lidt større og behageligere for de samme penge.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 15-04-06 19:28

Tak for alle svarerne. Det blev det ikke nemmere af. Altså alderen på bilen skræmmer mig ikke. For tiden kører jeg selv i en kadett E 1.8 i fra 91 og en Toyota Corolla 1.6 DX fra 85. Begge kørt omkring 300000 km og de kører fint uden olieforbrug. Jeg reparerer selv mine biler sammen med en kammerat og det er gået fint de sidste 10 år. Vi laver en del rust arbejde og bremser. (har lige lavet tårne på Toyotaen og bremserør på kadett, da de begge lige er blevet synet) Lidt motor bliver det også til, men ellers har vi faglig assistence i form af en Toyota og Hyundai mekaniker. Så det regner jeg med vi kan blive ved med lidt endnu, men hvis Xantia ikke er for "perlestensmekanikere" så holder jeg mig hellere væk. Men på den anden side er jeg også født med en vis nysgerrighed og stædighed, så mon ikke der er meget man selv kan lave på sådan en Xantia alligevel? Reservedele er jo altid for dyre når man skal købe dem, uanset for billige de er.(Måtte skifter det ene bagerste tårnleje på Toyota, det kostede kun 1000kr + moms, Fåes kun originalt) Men man behøver jo ikke at købe originale dele til sådan en ældre bil. Og der findes rigtig gode alternativer til T-Hansen.

Men Nallatruk, du giver en udmærket "husmands" vejledning til ting man kan se efter ved evt. køb. Så har jeg da lidt at gå efter. Lige bortset fra det med hydrauliken. Det er lidt kringlet at kontrollere, når man ikke kender systemet så godt. For hvis det bare er kuglerne der er dårlige, så kan det da laves til en rimelig penge. Er der noget med at rørerne ligger i plastic, og dermed ikke ruster så nemt?? Hvor mange km holder hydrauliken egentligt? Det er vel skiftet et par gange på en bil der har kørt 300000km??
Måske det kan svare sig at finde en der har kørt lidt mindre end 300000. Hvis det ellers kan lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : Nallatruk

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-06 20:02

Nu tager jeg som Citroën og Xantia ejer måske for overfladisk på begrebet hydraulik og dens virkning. Hvis du stiller bilen på et plant og rent underlag, og hæver og sænker bilen nogle gange fra yderstilling til yderstilling op og ned. Så skal bilen:
1- Hæve og sænke sig samtidig på alle 4 hjul.
2- Der må ikke være knagen og bankelyde under processen.
3- Bilen skal hver gang den kommer i kørestilling være vandret.
4- Når du er færdig, må der ikke være en dråbe grøn hydraulikvæske på underlaget.
Opfylder bilen denne test, er der umiddelbart ikke noget i vejen med hydraulikken. Sidste test er prøvekørsel, affjedringen skal virke blød, og kun banke lidt ved små ujevnheder, som hydraulikken ikke er så god til at opfange.
Jeg håber dette hjælper lidt på din usikkerhed. Endelig, så er Xandia ikke så kompliseret at bikse med i egen garage, som de gamle Citroën'er Jeg har haft både GS og CX de var næsten ikke til at reparere uden specialværktøjer til næsten alt. Jeg har nu min anden Xantia og er noget fustreret over, at det kan blive svært, at finde en tredie når den tid kommer.
Nallatruk

Godkendelse af svar
Fra : Stenstrup

Dato : 17-04-06 13:12

Tak for svaret Nallatruk. Ja hydraulik er for os "almindelige" bil ejere en noget indviklet og anderledes ting, så tak for den gode guide til dette Jeg tror jeg kaster mig ud i et Xantia køb.
Jeg fik også dette svar fra Netrep.dk:

1,8 8v motoren kan du ikke slide op - den kan du roligt købe - den
gearkasse, der leveres med på disse motorer kan nogle gange "kaste" et
synchomesh, men du kan jo mærke, hvis der er problemer med gearskiftet - så
skal du påregne, at den skal åbnes.
1.8 16v har haft problemer med olieforbrug og tidligere sprungne tandremme,
men disse problemer skulle være løst nu, hvorfor der ikke burde være nogle
problemer med at købe disse enheder.
Du skal jo være opmærksom på, at bilen er blød og behagelig at køre i - må
ikke være hård og du må ikke kunne mærke hver en ujævnhed i vejen - kan du
det, er der noget galt med affjedringen.
Endelig skal du prøve at stille dig 5-7 meter bag bilen og kigge på
baghjulene, når bilen står i normal stilling - de må IKKE skræve indad for
oven, for så er svingarmslejer bagpå gået, og det er en større rep.
Ellers kan vi kun sige, at det er en rigtig fin bil - vi ville ikke være
nervøse - selvfølgelig skal man ikke regne med at få foræret noget, når man
køber en bil til 10.000 kr.!

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 17-04-06 16:56

Hej Stenstrup.
Tak for point, og held og lykke med Xandia'en du anskaffer dig.
Nallatruk