/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Maling på læmur skaller af
Fra : circelone
Vist : 1605 gange
500 point
Dato : 14-04-06 16:40

Jeg har købt et hus i Spanien, hvor det er normalt at grunden afgrænses med en 30 - 50 cm høj mur. Der er så efterfølgende lavet en læmur i 1.5 meter højde, hvor der er bygget ovenpå den oprindelige skelmur.

Hele vægen er malet hvid, men malingen skaller af lige omkring samlingen af den oprindelige og nye mur.

Det sker både hvor der er græs, og hvor der er granitskærver op ad muren. Huset ligger i Alicante som er et meget tørt område, så væggene vil normalt ikke blive udsat for megen regn, men en stor del sol.

Billede af problemet kan ses her www.tabdiglet.dk/mur.jpg

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 14-04-06 16:47

linket virker ikke, prøv og upload det her: www.peecee.dk

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 14-04-06 17:18

Hejsa

Problemer med linket. Men kan nu ses her: http://peecee.dk/?id=35574

Tak til Trine08

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-04-06 17:38

Det ligner til forveksling det jeg har, en murer har fortalt mig at det er den cement der er brugt der er noget galt med, den indeholder en aller anden form for salt der presser ud. Jeg har haft det i kælderen, som er opvarmet, i al den tid jeg har boet her, det er kun små bestemte områder der gør det.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-04-06 18:17

Hejsa
Det ser ud til at muren ikke kan "ånde" at det er damp buler der opsåtet fordi malingen er for tæt...
men jeg er ikke mure.

Hvis malingen buler ud inden der går hul skyldes det ofte vandamp på bagsiden af malingen.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-04-06 18:29

Jeg skal lge sige at hvis det er det samme som jeg har så skal der også være sådan noget hvidt støvagtig pus, det er det der trænger ud, men det kan jo være blæst væk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-06 20:31

Hvis det kun er i overgangen, kunne det være fordi den gamlemur var behandlet med et siliconeholdigt middel på toppen for at blive vandtæt. Det var vel fornuftigt nok.
Maling kan ikke med silicone. bare de mindste spor og den danner en hullet film, som ikke vil hænge fast i længden.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 12-06-06 22:10

Når man reparerer i så varm et område må blandingen ikke være for stærk dels afhærder den hurtigt så bindeevnen ikke virker ordentlig. Det du skal gøre er følgende skrab alt løs siddende af, grav lidt ned ved soklen, så tager du en vandslange og spuler alt løssiddende af, pudsstøv og løs jord ved soklen, derpå blander du en blanding af mørtel sand og cement i forhold 1 cement 1 pudssand og 7 pudsemørtel, pudser af med et pudsebræt, for tilsidst at pudse efter med et skumgummibræt, så kan du også gøre samlingerne rigtig flotte lad det tørre længe før du maler, er der rigtig varmt vil det være en god ide at lade noget skygge for det, både mens du reparerer og når du maler hilsen eks murermesteren

ps. har selv hus i egypten

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 500 point
Dato : 14-06-06 07:22

Hejsa

Jeg har selv erfaring med at bruge skalcem.

Det er et pulver der skal blandes med vand, og hvis du laver blandingen lidt tynd, skal du over det 2 gange med ca 4 timers mellemrum. Derefter skal du vande de malede flader hver dag i en uge, for at hærdningen kan ske langsomt.

Har selv prøvet det på hus i Malaga, hvor det nu har holdt i et par år.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 14-06-06 23:38

henningborchert hej.

er det ikke den der hedder skalcem 2000,

man skal bruge til det, jeg er sikker på at det var den jeg brugte, den har holdt længe

Godkendelse af svar
Fra : circelone

Dato : 15-06-06 06:48

Tak for svaret henningborchert.

Også en tak til i andre der har bidraget.