/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
revne i glasfiber jolle
Fra : globus
Vist : 2998 gange
100 point
Dato : 14-04-06 15:22

Har opdaget en revne i min nykøbte glasfiber jolle( 15 vtil 20 cm lang). Der er kommet vand ind i skroget som ligger og skvulper. Vandet skal jo ud. Kan jeg borer nogle hulle i bunden for at få det ud. ( kan ikke få det det hele ud af revnen ) og kan revnen repareres, samt huller for at få vandet ud.. Er der materiale mellem inder og ydre skrog som ikke kan tåle vand og som måske har taget skade...vandet har måske ligget der nogle år. ( bådtype "uttern 4200") .

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-06 15:59

Tag kontakt til dette firma, de hjælper med nødvendige materialer, samt tåd og vejledning
hvorledes du klarer reparationen.
http://www.glasfibercenter.city-map.dk/velkommen.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-06 16:00

Undskyld.
tåd = råd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-06 17:22

Først og fremmest bør du brokke dig godt og grundigt til sælgeren, fordi han har solgt en defekt båd, hvis altså du ikke var bekendt med skaden da du købte den.

Og nej, det vil være dumt at bore huller i den.

Du skal have gummikanten af båden, vende den på hovedet og lukke vandet ud på den måde.

Så skal du have det revnede repareret, og hvor let det er, afhænger af hvor det er revnet.

Du bør også gå hele båden grundigt igennem for glasfiberpest (osmose), som er små "blærer"/huller i fiberen, som også vil lyde "skruk" når du banker på det.

Det plejer coating og maling at beskytte mod på udvendig side af båden, men når der er kommet vand ind i mellem, til det rå fiber, er det ikke så godt.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-06 20:41

Hej globus
Uttern 4200 udgik af produktion i slutningen af 90'erne, så fabriksgarantien er for længst udløbet.
Du skriver at du lige har købt båden, hvis den er købt hos en forhandler er det hans problem og så er det bare i flæsket af ham.
Er den derimod købt hos en privat er det noget vanskeligere, start med at få en snak med ham, hjælper det ikke er der jo altid søgsmål at falde tilbage på, og det kan være så vanskeligt, at det måske kan betale sig at reparere selv.
Nogle af de ældre Uttern har træ i dobbeltbunden og har du vand der nede er det en større og kostbar reperation da træet garanteret er råddent og skal udskiftes.
Er der derimod brugt skumplade er det til at overse.
Den danske importør af Uttern er Ketner, så jeg synes du skal tage kontakt med dem, for at få oplyst hvordan båden er konstrueret---de er også altid villige til at hjælpe med både råd og dåd.
Generelt kan alle skader på glasfiber repareres, spørgsmålet er bare hvodan, og det er altså kompliceret at forklare, især når man ikke selv kan se skaderne.
Start med at tage kontakt med Ketner--her er et link.
http://www.ketner-outdoor.dk/mariner_produkter/baade/uttern/index.html
Alternativt skal du have en profesionel til at se på skaden.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 15-04-06 00:13

hej.

Er der tale om et såkaldt laminatskrog, med et tyndt lag glasfiber på begge sider af et distancemateriale, vil indtrængende vand i tilfælde af frost, medføre, at der sker en delaminering, og styrken forsvinder og skroget bli'r blødt. Er distancematerialet balsatræ, vil det hurtigt rådne.
jeg kender ikke din båd, men er der ikke inderskrog i den, er dørken tit lavet af finérplade, som er belagt med glasfiber, efterhånden rådner finéren og dørken bli'r blød.
under alle omstændigheder, skal vandet ud, og et hul er let at lappe.
Erik

Godkendelse af svar
Fra : globus

Dato : 15-04-06 15:51

Tak for svaret dabj.