/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs netværk
Fra : AKZO
Vist : 719 gange
100 point
Dato : 14-04-06 12:44

Jeg har brug for noget trådløs netværk for at få mit net og computere til at kører.

Jeg ved bare ikke rigtig hvad jeg har brug for da jeg ikke aner en klap om det. Det skal ozze helst være billigt uden at være noget skrammel. Jeg har 2 pc'er der skal forbindes til hinanden + de skal begge på nettet (webspeed)

Håber nogen kan hjælpe og det skal gerne skæres i pap

AKZO

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 13:02

Jeg vil foreslå du køber dette indlæg, der er vi igennem mange problemer, og forslag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-04-06 13:03

pallebhansen - hvilket indlæg ?????

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 14-04-06 13:04

Øhhh ja det har jeg eller ikke liiiige fattet - men tak for svar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-04-06 13:06

det dukker nok op skal du se

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 13:12

Men kort fortalt:
Det er noget rod at forbinde computere til hinanden, (da en så skal være tændt for at den anden kan komme på nettet,) men de bør hver især forbindes til en router, som forbindes til modemet.
1. Forbindelsen til routeren kan være med netkabel (Der er plads til 4 faste netkabler/computere i routeren) Det kræver bare at der er et netkort i computeren, og de er der i næsten alle.
2. Eller forbindelsen kan være trådløs, routeren kan tage mange trådløse computere.
Det kræver at computeren har et trådløst netkort. Det kan være indbygget, som der er i nyere bærbare, men også nyere desktop(faste comp.) Ellers skal du indverstere i et trådløst netkort som kan indbygges i faste comp. eller sættes i USB-porten.

Men det ville være smart hvis du skrev styresysten XP eller?
Er de allerede udstyret med trådløst netkort?
Hvilken forbindelse/hastighed: ADSL eller?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 13:19

UPS
http://www.kandu.dk/Spg85274.aspx
Hvor jeg skriver, for mine egne indlæg kan jeg vel godt referere, som jeg så gør her:

Tja, jeg ville nok vælge linksys, jeg har denne, og har ikke oplevet problemer, desuden er det den mest populære i øjeblikket:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516

Derimod er min D-link router stået af?
Læs anmeldelse af den du linker til:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=37444
http://reviews.cnet.com/D_Link_DI_624_router/4505-3319_7-20817312.html?subj=D-Link+DI-624+AirPlus+Xtreme+G+router&part=rss&tag=MR_Search+Results
VH Palle Hansen
NB: Hvis din bærbare er ret ny, har den allerede trådløs netkort indbygget.

Jeg købte mine, her, for 8 mdr. siden, og det kører bare.
http://www.itbutikken.dk/
Varenr.: :52987
Vare :Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G - Trådløs router + 4-port switch - 802.11b 802.11g - eks
Total :469,00
--------------------------------
Varenr.: :52988
Vare :Linksys Wireless-G Notebook Adapter WPC54G - Netværksadapter - CardBus - 802.11b 802.11g
Total :298,00
VH Palle Hansen
NB: Ang. varme, så var min D-link gloende, men min nuværende Linksys Wireless-G, kan man knap mærke giver varme.

Alle de routere der intil nu er nævnt kan du bruge.
Og den sidste nye teknologi er 108 Super G også kaldet plus (125 mbps) Den er bare ikke helt stabil, i hvertfald er der mange der klager.
Men som nævnt ovenfor, har du ikke noget at bruge den hurtige dataoverførsel til, undtagen du flytter store datamængder mellem dine 2 computere.

http://reviews.cnet.com/D_Link_DI_624M_Super_G_with_MIMO_wireless_router/4505-3319_7-31230033.html?subj=fdba&part=rss&tag=null_Search+Results

http://www.zyxel.dk/Tr_dl_se_standarder.52.0.html

Nej det med misbrug af trådløst net er nu stærkt overdrevet, og de nørder der kan/vil misbruge, har selv så hurtige forbindelser at de ikke gider, og da slet ikke køre rundt på landet for at finde en ikke krypteret forbindelsen. Desuden skal de til at passe på, for det sidste nye misbrug, er at lokke andre brugere til at bruge sit net, for at få kontrol med deres computer. Så misbruget kan gå begge veje.
Ja, mit trådløse fungerede også bare med det samme. Og det eneste jeg havde lidt problemer med var også at indstille krypteringen.
Og før jeg fik det gjort, kom sønnen hjem med en bærbar, som sagde: Der er fundet et trådløst net, skal jeg kople på, bling ok.
Så kom den næste søn med en bærbar, da jeg endelig havde krypteret, og så måtte jeg igang med at finde mine nøgler som det trådløse net havde fremstillet, det tog lidt tid.
Så jeg ved ikke hvor smart det er med krytering, da jeg også bor på landet.
Men hvis du går igang, så for guds skyld, kopier netværksnøglen og læg den i en notesblok/worddokument, da du skal bruge den hvis andre trådløse skal på:

Trådløs sikkerhedsindstilling=wep key(Netværksnøgle)= da2c7b46f6d4811574852313b2

Man finder sin egen ip, ved at skrive Ipconfig /all i en kommandopromt (Alle programmer/tilbehør)
Min IP 192.168.1.101 (Tilkoplede computere, starter altid med: 192.168.1.***)
Routerens IP 192.168.1.1
LAN IP:192.168.1.101 / WAN IP:212.10.92.111

Hvis du vil lave yderligere indstillinger på routeren, så kopier 192.168.1.1 og sæt ind i internet explorers adresselinie. Men det ved du måske allerede, du kan også læse her: tdconline.dk/internetsikkerhed/linksys

NB: Hvis den bærbare viser feks. 72% forbindelse, så betyder det kun at den ikke kan sende hurtigere til din faste computer en 72% af 54mbps (og omvendt) Du kan stadig hente langt hurtigere end udbyder og nettet kan levere/klare.

Spørgeren finder disse 2 billigt:
Router http://www2.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=21675
Kort http://www2.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=27385
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 14-04-06 13:31

Tak Palle.

Begge pc'ere har XP.

Ingen af dem er en bærbar.

I øjeblikket er hastigheden 128/ noget jeg ikke lige kan huske, men ikke særlig højt. På et tidspunkt når finanserne er til det skifter jeg til højere hastighed.

Har webspeed som jeg ønsker at beholde.

Den ene pc har netkort - indbygget tror jeg. Den anden har ikke.

Puuuhh, du skriver mange fine tig i din lange mail - jeg fatter ikke et hak af det.

Akzo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 15:16

Jov, du køber en sådan: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516
Der følger en ledning med, som du kan forbinde mellem denne router og dit modem.
Nu kan routeren komme på nettet, men det har du ikke glæde af.
Hvis din nye router(Som nu bliver opstillet ved siden af modemet) er i nærheden af den ene computer, så følger der også et kabel med der er 2 m langt til forbindelsen mellem router og computer, så kan den komme på nettet.
Nu mangler vi altså at få den sidste computer med på nettet.
Hvordan, ja hvis den kan klare XP, så tror jeg også den har et netkort, og så kan du købe et netkabel der er langt nok til forbindelsen mellem denne computer og routeren, men det gider du ikke, da det måske skal op over loft eller igennem vægge. Derfor må du altså lave det trådløst, hvordan, jo computeren skal have et trådløst netkort, (Så computeren kan komminikere med routerens antenne) og hvis computeren ikke i forvejen har dette trådløse netkort, så må vi købe et til den, og der er så 2 muligheder.
1. Computerens sider tages af, og der indsættes et trådløst netkort, som har en antenne stikkende ud bagpå: Feks: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18514
2. Et USB-trådløst netkort, feks: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=76233#
I sidste tilfælde følger der et kabel med dette USB-trådløst netkort som forbindes med denne og computerens USB-port (Bagpå eller i fronten) Fordelen med det sidste er at den let kan flyttes til en anden computer, da den jo bare er forbundet med computerens udvendige USB-stik.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-06 21:25

Start med en router og gerne med trådløs mulighed til evt. senere udvidelse.
Køb så et netkort til den der ikke har. Det skal helst være et internt PCI kort, da de er langt mere stabile end USB løsninger.
Så skal du bare have lidt kabel til at strikke det hele sammen med. Her skal du blot have noget "Lige igennem" som du burde købe som færdigvare, da jeg ikke kan anbefale at du laver det selv med den erfarring du giver udtryk for.

Når routeren er sat på dit bredbåndsmodem, så skal du bare have webspeed til at acceptere din nye MAC-adresse, så skulle der gerne være hul igennem igen.