/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Temperatur - Asusprob
Fra : metalfaust
Vist : 505 gange
50 point
Dato : 13-04-06 15:17

En gang imellem slukker Asusprob min PC automatisk pga. for høj temperatur. Det er selvfølgelig pisse irriterende, og jeg vil egentlig gerne have løst problemet en gang for alle. Jeg kunne forestille mig at det dels har noget at gøre med at min bærbar med pentium 4 processor står på et bord, at blæseren sidder i bunden, at jeg ikke har støvsuget den i lang tid osv. Blæseren går i gang næsten med det samme jeg har åbnet to word-dokumenter eller går på nettet. Men der må være noget andet man kan gøre. Er der nogen som har haft lignende problemer og samtidig også har formået at løse det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-04-06 15:51

Hvad er din temp målt med Asus-proben
En støvkage er altid svær at blæse i gennem.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-06 15:53
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-04-06 15:58

Smart lille køleundelag.
Det ligner samme princip som bruges i 12v køletasker.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 13-04-06 17:03

Af gode grunde ved jeg ikke hvornår PC'en slukker præcist, men jeg kan se at 90 c er sat som "threshold."

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 13-04-06 17:13

http://www.tweakup.dk/forumnew/read/44637/
jeg ved ikke om du kan buge dette til noget

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-04-06 08:36

Det vigste for dig er at få den blæst ordentlig igennem for støv og snavs. En P4 varmer i forvejen utroligt meget så den er speciel ømtfindlig over for støv.
Ellers er pladen som der kom et link på en god ide hvis ikke det hjælper det andet. Det er bare, at så går fordelen ved at have en bærbar lidt i vasken da man nu også skal slæbe en køleplade med sig.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 14-04-06 17:45

Jeg kan godt se at en køleplade kan være ok, men omvendt så må der være en anden måde ...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-06 20:20

Ingen luft ingen køling. Sæt den til batteridrift så cpu'en går ned på ½ kraft - så varmer den ikke så meget.
Nå spøg til side...............................den skal renses.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-06 08:00

Ikke en metode der er nævneværdig. Uanset hvad du gør skal der luftkøling til og er ribberne ikke rene er der intet der hjælper. Prøv da at tage en støvsuger og sug i udblæsningen på pcen. Eller tag en kompresser samtidig og blæs i den anden ende. as på med al for højt et tryk.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 15-04-06 09:58

E.C., der er et ikon for "power4 gear," som er en tingest hvor jeg kan indstille PC'ens "performance." Den normale standard er "max. performance," men når jeg bruger batteriet går den ned på "high performance." Tror du bare at jeg skal ændre dette manuelt og så bare køre på det næsthøjeste performance niveau?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-04-06 10:09

Altså....................luft skal den ha'
Jo højere cpu hastighed - jo mere varme.
Desværre har Intel lavet en P4 som varmer (jeg har selv en)
Så måske kan det hjælpe "lidt" med en lavere cpu hastighed.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-04-06 10:56

Altså lige for at få det på det rene. Alle processorer skal køles og så vil det være en lappe løsning at sætte den ned i cpu hastighed. Den er jo fremstillet til at kunne køle sig selv ned. Hvis den ikke kan det under optimale forhold er det jo en hel anden situation, hvor det er producenten der har et problem. Det er jo heldigvis dækket at garantien så hvis det er der den hænger vil jeg da henvende mig til forhandleren og klage min nød.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 15-04-06 13:36

Jamen køleren virker sådan set ok; det kan jeg konstaterer når jeg følger med i overvågningen af temp. Problemet er nok mere, at den bliver varm ufattelig hurtigt, men jeg kan forstå, at det er en del af bagdelen ved p4-processorer. Efter at have nedsat kraften fra max til high kan jeg se, at temperaturen er faldet med en 10 grader, og et eller andet sted må det vel hjælpe...

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 15-04-06 23:41

Tak for svaret Fijala.