/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophavsret internet-oplysninger
Fra : jespersahner
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 13-04-06 13:56

Hvilke lovmæssige regler gælder for ophavsret til oplysninger, der præsenteres på internettet? Jeg tænker her specifikt på sider, der foretager prissammenligninger som f.eks. edbpriser.dk, kelkoo.dk etc.

Kan man uden videre lave sites, der f.eks. sammenligner priser uden de præsenterede firmaers samtykke, eller har firmaerne ophavsret til deres oplysninger, f.eks. deres pris? Helt banalt er der jo regler omkring copyright mht. firma-navn og logo, men gælder det f.eks. også et firmas priser, anmeldelser/omtale af et firma etc.? Skal magasiner, der f.eks. foretager sammenlignende tests af produkter, have samtykke fra firmaerne?

Hvilken lov taler vi i givet fald om i forhold til denne problemstilling?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-04-06 14:27

En pris på en vare der udbydes til åbent salg er offentlig og må refereres.
En opstilling med sammenligning af priser må ikke kopieres og offentligøres.
Men de samme tal må godt bruges til egne opstillinger og publiceres.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-06 17:01
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-06 17:08

Citat
Ophavsretten gælder også på nettet. Det betyder, at du ikke frit må kopiere andres ophavsretligt beskyttede materiale, blot fordi det er tilgængeligt på en hjemmeside. Digital kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale fra nettet må kun ske til personlig brug for dig eller din husstand.

Derudover er kopiering kun tilladt, hvis du har indgået en aftale med rettighedshaveren, eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt; fx er det tilladt at gengive skriftligt materiale fra denne hjemmeside, så længe der ikke er tale om en selvstændig kommerciel udnyttelse heraf.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-06 17:16

Fordi man har frembragt en ting eller oplysning har man ikke nødvendigvis copyright.

Det er kun kunstneriske frembringelser, som er beskyttet, selv uden patent.

Det er som udgangspunkt al musik , og litterære værker. Med programmer, programdele, forretningsmæssige oplysninger og den slags er det mere speget.
Priser , vareoplysninger til forbrugeren, politiske udtalelser og lignende , som er udsendt offentligt, og som der intet kuntnerisk, eller intelligent er i (den var til politikkeren) kan frit kopieres.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-06 19:46

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-06 19:58

Digitale udgivelser er beskyttet såfremt den der har produceret ikke udtrykkeloigt har givet sit samtykke.

Tekst billeder og lyd der fremvises på www er digitalt og derfor beskyttet.

Der er mange undtagelser som f. eks. telefonregistre og andre ting der er lagt ud til alm. info.
Du må altså gerne kopiere et telefonnummer og en adresse, men du må ikke kopiere et helt register. osv.

Kommentar
Fra : gferetsuperhold

Dato : 13-04-06 21:22

Man må gerne lave prisundersøgelser bare de er loyale
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=67

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 01:26

Det er ophavsretsloven, der gælder her. Der er muligvis andre love, som går ind over ved specielle ting.

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm og

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsret.htm (forklaringer)

Du kan søge i google på ophavsretsloven.

Her finder du ophavsretsloven på Kulturministeriets hjemmeside med deres forklaringer:

http://www.kum.dk/sw5905.asp

Kender du i øvrigt denne side:

http://www.prissammenligninger.dk/

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 14-04-06 02:53

Tak for de mange input. Jeg bliver lidt i tvivl, når jeg sammenholder, hvad I skriver:

e.c: "En pris på en vare der udbydes til åbent salg er offentlig og må refereres.
En opstilling med sammenligning af priser må ikke kopieres og offentligøres.
Men de samme tal må godt bruges til egne opstillinger og publiceres."

Teil: "Derudover er kopiering kun tilladt, hvis du har indgået en aftale med rettighedshaveren, eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt; fx er det tilladt at gengive skriftligt materiale fra denne hjemmeside, så længe der ikke er tale om en selvstændig kommerciel udnyttelse heraf."

Hvordan skal dette konkret fortolkes i forhold til websites, der f.eks. sammenligner priser på produkter (edbpriser.dk, kelkoo.dk etc.)? Er sådanne sites nødt til at lave aftaler med de firmaer, hvis priser de sammenligner andres med, eller er priserne offentligt tilgængelige og kan dermed frit sammenlignes med andres?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-04-06 11:20

Hvis du selv indsamler oplysningerne er de dine, men hvis du kopierer en prissammenligning er der ophavsret.
Du må derimod gerne bruge en enkelt oplysning f. elks. med kildeangivelse, men et helt værk uanset hvad det drejer sig om er beskyttet med mindre det modsatte et angivet.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-06 12:16

Hvis jeg har lavet en opstilling:
Prisoversigt:
8,50...smør
5,75...øl
3,50...vand
2,00...æbler
Må den ikke kopieres
.
Men du må godt bruge oplysningerne sådan:
Prisoversigten:
8,50kr. for smør
5,75kr. for øl
3,50kr. for vand
2,00kr. for æbler
.
med mindre det er specialpriser til bestemte kunder.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 14-04-06 12:59

Som jeg forstår jer, må websites, der selv indsamler f.eks. priser, gerne vise disse men allerede foretagne sammenligninger fra andre websites må ikke kopieres.

Men jeg spørger alligevel lidt videre: Hvis et firma ikke ønsker, at man inkluderer deres priser, vil de så kunne modsætte sig det? - og med hvilken hvilken lovhjemmel i givet fald?

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 13:47

eftertryk forbudt = copyright = ophavsret

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 13-06-06 10:26

Inden jeg lukker det spm., vil jeg godt stille et drilsk supplerende spm.:

Lever f.eks. Google op til ophavsretten? Der er her tale om information, der direkte kopieres og "caches", så søgning går hurtigt. Må man det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-06-06 10:34

Google kopierer ikke til videregivelse, men henviser bare til informationen.........tror jeg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-06 10:51

Der er nogle regler om, at hvis man gengiver eksisterende materiale (som det cachede) så er der ikke tale om kopiering. Hos Google kan man jo se hvor materialet hører til.

Der er for eksempel forskel på at linke til en side som vises selvstændigt og på at linke til en side der åbnes under egen side for eksempel i en ramme.

I princippet har man lov til at videreformidle digital information så det er et spørgsmål om hvordan det gøres for, at det kan betegnes som ulovligt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-06-06 12:46

Citat
I princippet har man lov til at videreformidle digital information

Men men - samtidig skal du holde øje med den nyere Persondatalov
Jeg har haft en persondatabase kørende på min arbejdsplads (efter anmodning fra min chef).

BjarneD - nu jeg har dig, kan du så sige mig om det slet ikke er muligt at indsætte autonummerering i OpenOffice - base.
sorry jespersahner - det var lidt uden for emnet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-06 13:19

OK!

Jeg omformulerer.
Som udgangspunkt må man videreformidle digital information som allerede er offentligt tilgængeligt, men man skal respektere de love der er gældende på specifikke områder.
Som svar på at Goggle cacher er svaret at det må de godt fordi materialet er offentligt tilgængeligt og bliver vist som oprindeligt og med den oprindelige url som reference.

Det er et kompliceret emne og persondatareglerne endnu værre fordi det her har betydning i hvilken sammenhæng og hvilke oplysninger der er tale om.

De færreste ved, at firmaer kan købe sig til adgang i mange af de oplysninger der står i CPR registeret og dermed har vores lands ledelse altså besluttet at adgang til personoplysninger er et spørgsmål om ussel mammon.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-06-06 13:42

Yes - nemt er det ikke.

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 25-08-06 00:23

Tak for svaret e.c.