/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Aprilia Sonic 06 begrænsninger
Fra : patrickfridal
Vist : 4014 gange
100 point
Dato : 13-04-06 13:19

Hej .

Ville lige høre hvilke dyse og hvilke ruller I vil mene der skal i en Aprilia Sonic når skiven er taget, blindrøret fjernet. "Proppen" i luftfilteret.
Og er der flere begrænsninger?
Og skal jeg køre til inden jeg fjernet noget?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-06 14:49

Dyse 74
5,5 grams http://www.thansen.dk/product.asp?c=687562054&n=1709640382&pn=1709643256
Der er ikke flere begrænsninger.
Nej det eneste der skal køres til er cylinder/stempel og lejer, og det har du vel allerede klaret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 13-04-06 14:53

Mange tak :)

Hvor lang skal den ca. køres til?

Og hvad sidder der i fra ny? Altså dyse og ruller.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-06 01:42

Hvis din motor er splinter ny, skal den køres til, ved at køre varieret.
Det gøres ved at undgå at køre med bundgas de første 200-300 km, i hverfald kun kortvarigt.
Det gælder for dig, men ikke for tuncylindre, da de slet ikke er prøvekørt på fabrikken. Men det er din, da orginalcylindere køres i prøvebænke.
Hvis du vil ungå motor-haveri, så husk altid at have olie i din oliebeholder, og brug altid den samme olie.
PS: Selvom du kørte med bundgas fra dag 1. så skulle motoren nok holde, men den holder længere, og bliver mere livlig ved en ordentlig tilkøring.
Jeg er ikke 100% sikker på rullevægt og dysestørrelse fra orginal, da der kan være forskel fra år til år, da der hele tiden laves små ændringer. Men du kan selv aflæse på dysen hvilken størrelse, ligesom du kan smide dine 6 ruller på en køkkenvægt, og dividere med 6.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-04-06 13:40

Tak for svaret pallebhansen.

Okay, mange tak :)

Smider en ny cylinder i, da den der sidder i nu kun har 2 skylelkanaler, kan jeg smide den i fra start eller vil det være bedst at køre det til som du skriver, også bagefter smide den cylinder i også køre den til?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 15:51

Til ny cylinder, skal altid følge et nyt stempel der hører til.
Desuden skiftes altid rullelejet (Nåleleje) og top og bundpakninger.
Men da dit nåleleje er helt nyt, kan du jo bruge det.
Det er slet ikke sikker at en cylinder med 3 skyllekanaler kører stærkere, og jeg syntes da det er lidt vildt at begynde at skifte helt nye dele?
Jo mere du piller, jo størrer sandsynlighed for fejl, og startvanskeligheder, men det er jo op til dig, men jeg har altså set og hørt alt for mange der laver fejl, knækker stempelringe eller ikke har sat Låsering for krydspind ordentlig i sporet, så det halve af motoren bliver splittet ad.
Men hvis du skifter, så husk at pilen ovenpå stempelet skal pege mod udstødningen.
Nej du behøver ikke først køre orginal cylinder til, hvis du skifter stempel og cylinder, så er det kun det nye du skal tilkøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : blacks03

Dato : 02-04-08 11:06

den der prop i luft filteret hvad er det? jeg har fjernet skiven og blindrøret på min sonic så ville lige høre om der er andre begrænsninger?

Kommentar
Fra : SimonSeest

Dato : 10-06-08 16:04

Hey Pallebhansen, har lige fået mig en Sonic, men ved ikke hvad Olie jeg skal hælde på den:s kan du hjælpe?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-08 17:56

blacks03: Proppen er en lille begrænsning, så karburatoren ikke kan få så meget luft, hvis den fjernes kan man måske køre 3 km stærkere, men der kommer mere larm fra luftfilteret.

SimonSeest:
Langt de fleste 2 taktsolier kan bruges, specielt bør der stå scooters, knallert eller lign. Men aldrig outboard eller racer, undtagen da hvis din scooter er en racer.
Køb ved knallertforhandler, thansen, eller Bilka
Den dag du løber tør for olie, har du en defekt motor.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1851211131&n=1388060386
Lindemann Clean burn 2-takts olie, 1 liter
Castrol TTS fuldsyntetisk 2-taktsolie
Den sidste her er en fuldsyntetisk, som er den bedste olie, men unødvendig til en standardscooter.

Opret jeres egen spørgsmål, så kommer der flere der svarer.
VH Palle Hansen