/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gamle harddiske
Fra : yearhouse
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 13-04-06 12:12

Jeg har findet nogle gamle harddiske....helt ned til ca. 200 mb....Jeg er lidt nysgerrig omkring, hvad jeg sad og fedtede med engang.
De har alle stik, der passer til min USB harddiskbokse, men jeg kan squtte få noget frem...selvom jeg har vendt jumperne på kryds og tværs.
Jeg kan oplyse, at det er nogle gamle IBM-diske.
Skal jeg glemme alt om dem....eller findes der muligheder?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-06 12:20

Tjaeh... du kan jo tjekke dem ved forsøgsvis at montere dem internt i din PC.

Det er nok FAT8 eller FAT16, medens XP kører FAT32 eller NTFS, men om dét skulle have nogen betydning er jeg lidt i tvivl om, så jeg hænger lige på til der kommer en forbi der 'ved' det?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-06 12:23

Hm.... et forslag:

Montér en disk internt. Tjek om du kan se den i BIOS. Hvis du kan? BOOT op med en DOS diskette og prøv så om du kan 'nå' dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 13-04-06 12:27

øhhhhh....en bootdiskette....sletter den ikke hele disken?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-06 12:37

Nej. Hvis du i BIOS (..dette er ofte default indstillingen) sætter Diskettedrev (A:) som 1st. boot device, betyder det blot at computeren kan starte op fra en (boot-)diskette og dermed omgå opstart fra CD-ROM/DVD eller harddisk. Operativsystemet (DOS) indlæses så fra disketten delvist til hukommelsen og man kan bruge kommandolinen til at udføre kommandoer. De kommandoer der er externe skal befinde sig på disketten eller andetsteds ...alle andre kan køres fra hukommelsen.

Her er en oversigt over DOS kommandoer: http://www.computerhope.com/msdos.htm

En bootdiskette kan du hente her : http://www.bootdisk.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 13-04-06 12:48

Ja....jeg spørger nok lidt dumt?????.....men kan jeg med sådan en diskette få DOS på min nye computer med XP som styresystem......Så jeg kan afvikle nogle ældre ting?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 13-04-06 13:01

Skal du hente gammel data fra dem, ville jeg tilråde at du lægger dem ind som slave på din pc.
Og derefter bruger et program, til at hente gammel data med.
Og fø du kan hente gammel data, skal du først formatere dem.
Kan lyde underligt, men rednings programmer kan ikke hente data, hvis det er en RAW disk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-06 13:01

Du kunne bruge den gamle disk sammen med en Windows 3.11 eller Win 95 så får du også DOS på sammen med en grafisk brugerflade.
Win 3.11 kræver jo en ren DOS som basis operativsystem, mens Win 95 har den indbygget så den er at foretrække.
Den nemmeste måde at bruge en sådan disk er at deaktivere opstart af din normale i BIOS og så sætte den til at boote fra den gamle HD.
Du kan også lave noget med multiboot, men til det du beskriver ville jeg vælge at styre dem fra BIOS.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-06 14:05

yearhouse -> Ja. Du kan godt bruge en DOS diskette til at boote fra, selvom du har XP på din harddisk, men det er ikke sikkert du kan læse indholdet af denne harddisk.

Derimod kan du næsten stensikkert læse indholdet på dine gamle diske

(Blot kan de ikke tilsluttes USB porten uden at du på disketten har de relevante drivere og har rettet til i autoexec.bat og config.sys filerne, så du kan benytte disse drivere fra DOS)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-04-06 14:10

Prøv dette program http://www.convar.de har prøvet det, finder meget man har glemt.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-04-06 14:12

Skulle lige have skrevet at programmet hedder PC INSPECTOR File Recovery

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-04-06 15:00

Ekterne harddiske
Gamle harddiske fra IBM skal jupersættes som MAster no/slave present
start XP
tilslut USB harddisken
tænd for ekstern HD
h-klik på denne comp
vælg administrer
vælg diskhåndtering
nede til højre kan du se din HD
i det grå område hvor der står Disk 2 > h-klik og vælg opdater til dunamisk disk.
Du kan kigge og hente filer men..............DU MÅ IKKE "KØRE" PROGRAMMERNE på den eksterne HD

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-04-06 15:06

Jumber skal stå som MASTERS.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 13-04-06 15:34

Tak for svaret molokyle. jEG HAR DA FÅET LIDT PÅSKEARBEJDE