/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
båd.
Fra : bpedersen
Vist : 762 gange
50 point
Dato : 12-04-06 21:52

Hej.
Jeg har lige fundet denne båd på nettet:
http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=6004572

Er der nogen der kender denne bådtype, jeg tror selv den er i glasfiber.

Jeg har fået denne meddelse af sælger:
Jeg bliver dig svar skyldig mht. hvilket mærke både er. Den er
oprindelig lavet i Danmark, men jeg kender ikke dens navn eller
fabrikat. Vi har brugt den som dykkerbåd i en del år.

Jeg kan ikke sige dig dens præcise hastighed, men den kan trække en
vandskiløber, med 2 mand i båden. Så noget power er der på den.

Båd, motor og trailer er alle fejlfrie og fuldt funktionsdygtige.
Motoren har få et par år siden fået nye tændrør og startsnor,
samt eftersyn.

Tror i den er noget vær at købe?
Kan man udstyre dem med styrpult, kan man lave motoren om så den kan styres fra pulten.
Er det en økonomis motor?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-06 22:16

Det var en svær en

Båden er en gammel hund, motoren er antik, og sikkert nærmest umulig at skaffe stumper til.

Jeg har for øvrigt selv haft en motor nøjagtig magen til for maaaaange år siden, nærmere bestemt i 1980, og da var den allerede gammel.
Men nu skriver han jo, at den er fra 1985, så det må du gå ud fra, kan tjekkes på en typeplade el.lign.

Du skal med sådan et gammel glasfiberskrog, være særdeles opmærksom på glasfiberpest (Osmose).
Det viser sig som små "blærer" i godset, som samtidig kan lyde "skruk" når man slår let på det.

Og det er ikke til at spøge med, og kan ødelægge en båd fuldstændigt.

Prisen, den er jeg ikke så god til at vurdere, men synes ikke umiddelbart den lyder billig.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-04-06 22:33

Hej bpedersen
Det ER glasfiber, det står på beskrivelsen.
Har aldrig set sådan et fartøj før, så for mig er der kun annoncen at dømme ud fra.
Måske der dukker nogen op som kender den.
40 hk kan sagtens trække vandski i den båd.
Motoren er jo en noget bedaget svend og traileren tilsyneladende heller ikke noge at råbe hurra for.
Båden er vanskelig at bedømme efter billederne, men ser da ud til at være uden større skader, i hvert fald ikke noget der ikke kan laves.
Da båden er af glasfiber skulle det ikke være noget problem at montere styrepult og motoren kan sagtens udstyres med fjernbetjening.
Nej, motoren er ikke økonomisk i forhold til moderne motorer, tvært imod.
Om den er værd at købe??--tjaaa--du bliver nok nødt til at besigtige den nærmere, men jeg vurderer prisen til at være en del i overkanten.
For nogle år siden har den fået nye tændrør og startsnor--ikke særligt imponerende rent vedligeholdelsesmæssigt, og 21 år på bagen?? sørg for en prøvetur
Bare mine tanker.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 13-04-06 08:58

Hej bpedersen

Jeg ville nu ikke være så bekymret over alderen på grejet, men vær opmærksom på, om motoren har været kørt med uden køling, du kan som regel så det på malingen omkring motorblokken, hvis den skaller og er misfarvet så drop den!

På Johnson motorer har jeg oplevet et par gange, at kølevandet ikke er hvad det skulle være

ligesom det er en go ting, at tag fat i svinghjulet, prøv at trække det fra side til side, hvis der er væsentligt slør-over 1-2mm så er krumtappen slidt, og det er måske ikke så godt et køb

Det det stikker mest i mine øjne, er at det ligner en gummibåd, men ikke er det!! nu kan jeg jo ikke se om den er forsynet med bænke/sæder, men det der er rigtig smart ved en gummibåd er, at man kan placerer sin mås på gummipølserne, så man ikke får rystet nyrerne løs når der er "buler" på vandet...

-Hvis du ikke kan lade være med at købe den, så husk at få trailerhjulene af, og få skiftet/smurt lejerne, før du begiver dig ud på motorvejen,,,,

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 13-04-06 09:02

Angående motoren, så er det da det eneste rigtige, at få noget fjernbetjening på den, ellers kan du få rigtig ondt i armen, hvis du sejler langt...

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 13-04-06 12:55

Hvad vil det koste at få fjernbetjening på motoren, er der nogen der ved hvad en pult koster(evt. bare en pult hvor man står op ved).

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-04-06 16:27

Kontrolboxen til motorregulering koster mellem 1000,- og 1500,- og kablet omkring 300,- alt efter længden, dertil kommer div. monteringsfittings--vel ca. 200,-.
Styrebox 1000,- og kabel til styrebox 800,- til 1000,- også afhængende af længden, fittings ca. 500,-
Den billigste styrepult jeg kender er til Sanderjollen, model jockey, hvor man sidder overskrævs på et polstret sæde, pulten monteres midtskibs, prisen er 4000,-

Alt ovenstående kan fås ved Masnedø Marinecenter.
WWW.mmc.dk eller ring efter deres katalog (gratis)
Tlf. 55354000
Mvh
dabj

Annuller spørgsmålet
Fra : bpedersen

Dato : 06-10-06 21:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål