/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp!!
Fra : Grillemuzen
Vist : 578 gange
200 point
Dato : 12-04-06 19:29

Hejsa.. Jeg har et problem med vores kat.. Han tisser over det hele.. Hvad kan man gøre ved det? Hvis vi ser ham gøre det, skælder vi ham selvfølgelig ud med en meget streng og hård stemme, og selvom vi kommer hans hoved helt ned til det, gør han det bare igen.. Vi har prøvet alt.. Hans kattebakke er altid ren, så jeg ved ikke hvorfor han ikke bruger den i stedet for vores gulv.. Vi har prøvet at ligge aviser der hvor han tisser, men det hjælper heller ikke.. Han tisser bare på avisen..
Vær søde at hjælpe os, for vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre ved det..

KramZer fra Grillemuzen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-04-06 19:36

Har katten før været renlig? Og laver den stort i kassen?

Har I prøvet forskellige typer kattegrus? Katte er virkelig nøjeregnende med, hvad de vil lægge deres efterladenskaber i...

Har I prøvet at stille kattebakken der, hvor den tisser?

Hvis det er det samme sted hver gang, har i den mulighed at rengøre med eksempelvis rodalon og så eventuelt sprøjte kattebakken med feromon-spray, som købes på apoteket

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-04-06 19:41

Hov, det var ikke kattebakken, der skulle sprøjtes med feromonspray, det var stedet, hvor den tisser...
Sikke en misforståelse, det kunne blive

Mener i øvrigt, at produktet hedder Feliway, men hæng mig ikke op på det

Vaxen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-04-06 19:51

Hej prøv nedenstående link og søg under "adfærd"

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/

Hilsen steno

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-06 19:56

Prøv at få den kastereret.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-06 19:57

Og prøv evt at være klar med en vandpistol eller noget og i det i ser ham gøre sig klar til at tisse så giv ham et sprøjt. Den slags kan katte ikke lide. Og husk at rose hvis han går i kattebakken.
Og ja prøv evt at skifte kattegrus til et andet mærke.

Hvis man kan være rigtig hurtig kan man også få fat i den og smide ham op i kattebakken, og evt prøve at kradse lidt i gruset. Kan få nogle katte til at forstå pointen....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-04-06 20:24

Hej Grillemuzen.

For det første er det meget meget vigtigt at få tørret ordentligt op efter hans tisseri - AL duften skal væk og til dét formål er det, efter min mening, kun Rodalon, der dur. Rodalon fjerner selv den mindste rest lugt.
Hvis der er blot en smule lugt tilbage der hvor han har tisset, på Jeres gulv, så VIL han automatisk søge dertil og tisse næste gang.

At skubbe hans hovede ned i tisset er forkert, han aner ikke hvorfor I gør det, synes sikkert bare at det er en underlig opførsel

Kattebakken - skift gruset ud med en andne slags grus, her bruger vi 'Betonit' som kan købes i SuperBrugsen, det er ret dyrt men utrolig drøjt, det klumper meget, så man kan bare fjerne klumpen og så, engang imellem, fylde efter.
Desuden kan man, også i Brugsen - men også andre steder, købe en slags deodorant som er beregnet til kattebakker - den tager både lugten og tiltrækker samtidig katten.

Man kan også købe en flaske Baldriandråber på apoteket og dryppe 5-6 dråber i bakken, Baldrian har en stor tiltrækningskraft på katte.

Hvis han ikke er kastreret, var det det første jeg selv ville gøre.

Hvis det er en kat der HAR været renlig, synes jeg et besøg hos dyrlægen, er berettiget idet mange katte får nyreproblemer osv.

Rigtig meget held og lykke med ham.

Venlig hilsen og god påske
Dorthe.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-04-06 20:50

Er det noget katten er begyndt på??? Hvis det er det, skal I tænker over ændringer I har gjort i hverdagen: flyttet, flyttet rundt, nye arbejdetider, nyt grus, andet mad, skænderier osv.
Vi kender nogen der fik ny kattebakke med en låge i... Først da man fjernede den låge begyndte katten at bruge bakken(igen).!!!!!
Det er demonstration eller et signal om du vil, fra katten til dig, om at noget er galt.
Hvad med sygdom? Urinvejsinfektion eller andet??

Og så skriver du:
"selvom vi kommer hans hoved helt ned til det, gør han det bare igen.."
Dét er STRENGT FORBUDT... Og løser INTET. Lad os nu antage katten er syg, så straffer du den på en måde som for det første er MEGET ydmygende for katten, men også for noget en ikke kan gøre for.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-04-06 20:51

Stil evt. en anden kattebakke der "hvor han tisser ved siden af" of ryk den gradvist mod den rigtige bakke; Det er feks. sådan man "træner" killinger.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-04-06 20:53

Hvad siger kattens opdrætter????????

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-04-06 21:40

I øvrigt - hvis katten har været renlig, kan det være et tegn på blærebetændelse, at den pludselig tisser uden for bakken...

Vaxen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 12-04-06 22:08

Køb noget "katteparfume", det virker næsten hver gang. Det skal bare sprøjtes på/i kattebakken, og så burde den blive helt vild. Det koster ca. 30kr. for en flaske, som du kan få hos enhver dyrehandel.
Hvis Jeres kat er ved at blive kønsmoden, kan det også godt være derfor at den gør det. Ellers, hvis der er en anden kat i Jeres hjem, så kan det også godt være fordi den ikke vil "dele" bakke. I så fald, så prøv med en midlertidig bakke (opvaskebalje eller lign.) og se hvad der sker. Det råd fik jeg nemlig selv i sin tid af min dyrlæge...
Hæld og lykke med projektet...
Vh. Cjaab

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-04-06 00:01

Hvis katten har været renlig, har han temmelig sikkert blærebetændelse eller blæresten. I så fald skal du til dyrlægen hurgtigst muligt. Det er meget smertefuldt, og bliver værre og værre. Vores den ældste bruger netop metoden med at tisse flere "forbudte" steder, når han vil gøre os opmærksom på, at den er gal. Fx. i aftes fandt jeg en lille sø ved vasketøjskurven. I dag kom han til dyrlægen, og ganske rigtigt havde han blærebetændelse. Så hvis han har været renlig, så af sted til dyrlægen i en fart. At det er dobbelt takst på helligdage er bare surt. Men det er synd at lade ham gå til tirsdag.

Og så er jeg enig med de andre. Man stikke IKKE kattens næse hverken ned til eller ned i dens efterladenskaber. Det er synd.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 27-04-06 19:10

helt rigtigt...
har i tænkt på om katten måske er syg, den stakkel...har jeres kat fået blærebetændelse eller nyresten..urinvejsinfektion ellermeget værre sukkersyge...så hjælper det ikke en fis at i skælder ham ud..skal han så skal han..og kan ikke vente.til han finder bakken..
jeg havde for 3 år siden en dejllig kat der desværre fik sukkersyge...meget hårdt at måtte aflive ham...en anden kat jeg senere fik, havde samme problem som du beskriver og han havde altså en slem urinvejsinfektion..
det er skide synd for katten, at du hele tiden skælder ud, for han kan altså ikke gøre for det...og så er det ulækkert at stikke snuden ned i det...ville du også gøre det, hvis det var et barn, der kom til at gøre på gulvet ?
kan du/ så se at få ham tjækket....i en vis fart...
miauuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!

mvh..."miss.J."

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 30-04-06 18:05

Jeg kan godt se at det er synd at vi skælder ham ud, men han kan gå direkte fra kattenbakken og hen i hjørnet og tisse.. Så jeg tror ikke han er syg, for han bruger sin kattebakke, bare ikke når han tisser..

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 01-05-06 18:15

det er netop det der kan være problemer, når han ikke vil tisse i sin bakke...at han netop ER syg....han forbinder sin tissesmerte med kattebakken og finder så et andet sted, hvor hanikke kan ses....ingen andre end katten ved om det gør ondt og det blir i altså nødt til at få fundet ud af..det er en alvorlig lidelse at ha..og katten kan jo ikke fortælle påandre måder at der er noget i vejen..
en rask og tilfreds kat gør ikke den slags ting sådan ligepludselig uden grund...
den kan jeg havde for 3 år siden viste heller ikke decideret tegn på urinvejsinf... før den blev undersøgt, da jeg var ved at blive idiot af tisseriet udenfor bakken i sofa og andre gemmesteder....og jeg gik og skældte ud uden at vide den var syg...pisse synd, for han kan altså ikke gøre for det...
kan i så få ham kigget efter....ellers kommer jeg efter jer.....!!!!!!!!
ggog forår....en katteelsker..
miss.j.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-05-06 18:34

Har i ikke snart fået den kat til dyrlægen ?

det er da synd at i bliver ved at skælde den ud....