o.v n. s svar er helt rigtigt. men jeg vil gerne supplere.
Hvis du køber en gammel campingvogn, bør du inden du kører på langtur med den få kontrolleret bremserne og svingningsdæmperne. Der er et par på hjulophænget og en i påløbsbremsemekanikken.
Svingningsdæmpere er det som nogle kalder støddæmpere, selv om de ikke dæmper stød.
Hvis disse ting ikke er i orden, kan det gå grufuldt galt.
Dækkene skal også kunne bære og må ikke være for gamle.
Tænk på at hvis 1200 kg campingvogn er på to hjul er det 600 kg til hvert. Det modsvarer en bil på 2400 kg. Der er altid skrevet - med lille skrift- på dæksiden hvor meget et dæk må bære.
Mange passer ikke på, og får bare monteret almindelige dæk til lette personvogne. Det er ikke sjovt med et sprængt dæk med fuld fart på motorvejen.
Selv om bilen kan trække skal du undgå at køre for hurtigt, selv i de lande hvor det er tilladt. Over 90 km/t er uforsvarligt med en campingvogn, med mindre man har en meget større og tung trækkende vogn.
Efter alle disse formaninge vil jeg blot ønske dig lykke til. Det er dejligt med lange ture i campingvogn. Vi har været i det meste af Europa.
Et andet råd er at lade bære med at køre med for tungt læsset campingvogn.
Hvis 1200 kg er tilladt for din bil, så køb ikke vogn med egenvægt over 800 kg, så kan du komme et par hundrede kg. bagage og udstyr i. og stadig føle at det er bilen der kører med campingvognen og ikke omvendt.
Bremsemekanisme og kabler skal smøres med fedt.