/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten er forsvundet
Fra : syllemus
Vist : 2112 gange
300 point
Dato : 12-04-06 10:03

Hej

Siden vi lukkede vores katte ud kl. 15.00 i går, er det kun den ene der er kommet tilbage.
De plejer kun at blive lukket ud når vi er hjemme og normalt kun for max 2 timer ad gangen. De holder sig normalt kun i haven.
Vi bor på Østerbro i København i hus, så haverne er sammenhængende med naboerne, som de også kan løbe rundt i.
De kan også finde på at løbe ud i forhaverne ud til fortovne.
Vi har mistanke til at han er indespærret et sted i en kælder eller lign.
Vi har været ude med sedler til naboerne i går og håber derfor at de vil tjekke deres kælder.
Vejen ude til forhaverne er en stille vej, næsten uden trafik, så vi er sikker på han ikke er blevet kørt ned. Og hvis han er får vi forhåbenligt besked, da han er øremærket. Men den tror vi ikke på, da vi var ude at kigge efter ham en time efter jeg havde lukket dem ud.
Han er kastreret og 1 år gammel.

Er der nogen her der har erfaringer med ligende tilfælde?

Er det fortidligt at opgive håbet om at han kommer tilbage?

Kan en kastreret hankat være interesseret i hunkatte, vi syntes han jamrede sig lidt i går, lidt som en hunkat i løbetid?

Tanken har stræfet os, at der måske nogen der har taget ham, men det tror jeg næsten ikke på, da fremmede ikke ville kunne komme i nærheden af ham. Og hvem skulle også være interesseret i at stjæle en kat.

Jeg ved godt det er fortidligt at opgive håbet om at se ham igen, men man er jo ikke særlig optimistisk i sådan et tilfælde.

Syllemus

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 310 point
Dato : 12-04-06 10:20

Jeg synes det er fint, du har uddelt sedler. Hæng også nogle opslag op med billede af katten, rundt omkring, så folk kan lægge mærke til dens udseende. Udlov event. en mindre dusør.
I de fleste tilfælde vil en kat komme hjem igen efter 2-3 døgn, alt efter omstændighederne for dens fravær. At den skulle være interesseret i "damer", beror på hvor kort tid siden den er blevet kastreret. Er det over 5-6 uger siden, burde alle hormoner vedr. lyst til "damer", være ude af kroppen på din kat.
Håber det bedste for dig og din kat,
Mvh. Akle

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 12-04-06 11:45

har selv prøvet det med 2 katte - Hankatte -

den ene gang kom den tilbage efter 3 dage. den kom ind igennem kattelemmen som om alt var normalt og den kun havde været ude et par timer som den plejer. hvor den har været henne er mig stadig en gåde.

den anden gang var i odense centrum. jeg gik om aftenen rundt med en lille bøtte med kattemad, og kaldte dens navn. på anden-dagen reagerede den, og jeg var faktisk kommet et godt stykke hjemmefra. mit gæt er at den er blevet skræmt at et og andet, og så er løbet så stærkt at den ikke kunne finde hjem med det samme (det er altså ikke alle katte der er lige snu)

hvad der end er sket håber jeg I får svar på det, da det er så hårdt at gå i uvisheden.

rigtig mange gange pøj pøj med eftersøgningen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-06 12:08

Ja, en kastreret kat kan godt i nogen tilfælde "glemme" at han er kastreret.

det oplever jeg da med mine egne katte.

Men han kan være gået fordi han vil ud at se sig om, han er måske blevet bange og løbet væk, måske jaget af en fremmed kat, eller måske fulgt med nogen.

Katte har normalvis et stort område de færdes i, også noget længere væk end lige forhaven

Nu har din kat ikke været væk så længe, men man bliver altid urolig første gang det sker.

Og i de fleste tilfælde dukker de op igen før eller siden, som om intet er hændt.

Hvis han ikke dukke op snart, kunne du jo sætte sedler op i lokalbutikkerne.

Efterlyse ved dyreklinikker i området og
På Hjemmesider:

Dyrenes beskyttelse

crimecode.com
Dyrenettet.dk

o.l.

På dyrenes beskyttelses hjemmeside, er der også fremlysninger, hvis nogen nu finder en kat, så kan de sætte annoncer på hvor ejeren efterlyses.

Og det er meget for tidligt at opgive håbet.

Min kat var engang væk i 4 måneder og ham fandt jeg på et internat meget langt væk fra hvor jeg bor.

Så er der det med øremærket, det er desværre ingen garanti for at du får besked.

Hvis katten uheldigvis skulle være blevet kørt over, så tjekker falck eller dem der fjerner døde dyr fra vejene ikke om katte er øremærkede.

Men det bliver tjekket hvis den indleveres på en dyreklinik eller til et internat.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-04-06 12:22

Jeg har set en rev på Østerbo.Har hørt at reve kan tage katte.Håber din kat kommer tilbage.
alimak

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-06 12:23

Hvis du vil være endnu mere sikker så sørg også for, at få chippet din kat. Så kan alle dyrlæger scanne den ind og se, at det er din.

Men min fars kat har også ind imellem været væk en hel uge af gangen, og den kommer også altid hjem igen. men kan godt forstå at du er nervøs, ville jeg også være.....

Prøv at gå en tur og kald lidt på den, måske den gemmer sig et sted lidt længere væk, som de andre siger. Og så ville jeg også hænge sedler op med et billede af katten og en adresse og et telefon nummer il jer. Måske den er smuttet ind hos nogle rare mennesker et sted. Hvem ved ?

Og ja, det med at smide selder ved naboer er også en god ide, og så hæng evt sedler op på jeres ved og i nærheden og sådan. En kastreret hankat løber ikke helt så langt væk som en der ikke er kastreret.

Min kat kommer altid hjem efter et par timer udendørs, så skal hun lige ind og have lidt mad og sove lidt og så er hun klar til at komme ud og lege igen. Jeg ville også blive nervøs hvis hun ikke kom hjem, men ved heldigvis at hun aldrig løber ret langt væk. Hun er en forhenværende vildkat og er temmelig nervøs anlagt, men hun elsker at være med mig i haven :)

Håber din kat kommer hjem igen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-04-06 12:58

Hej Syllemus.
Nu må du ikke opgive håbet. Jeg tror, at lige pludselig, så er han hjemme igen. Du har godt læst om katten, der var et smut i Frankrig, ikke? Den var væk i flere mdr., men hjem kom den.

Selv om han er kast. så kan han godt have glemt det. Vores den ene hoppede på en af de andre, og da han havde gjort det, så han ret sjov ud i ansigtet. Som om han tænkte: "Hvad er det nu lige, jeg skal?????" Så luskede han af igen, ret flov, så det ud til.

Du skriver, at han jamrede sig. Er du sikker på, det ikke var fordi han havde smerter??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-04-06 13:41

Mange tak for jeres indlæg, det var noget jeg kunne bruge til noget.

P.s. jeg skal nok give besked når/ hvis han kommer tilbage.

Nej- smerter det tror jeg ikke, det lød fuldstændig som når en kat er i løbetid.

Jeg har lige et par spørgsmål mere, hvis i har tid

Der er en bror til ham der er forsvundet, vil han komme til at savne ham?
Han virker nu meget rolig, som om intet er sket. Nu sover han faktisk mere end han plejer, når han ikke har sin bror.

Hvis han nu er blevet jaget væk af en hund/ kat, eller andet, ville han så ikke kunne finde hjem igen?

Kunne man forstille sig at der er nogen der har taget ham med hjem?

Syllemus- er i øvrigt navnet på min ældste kat, så ved i det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-06 14:14

Ja, katte vil som regel savne den der forsvinder, og det er da klart, at når han ikke har den anden at lege med, så keder han sig og sover mere end han plejer.

Hvis han er jaget væk, er det ikke sikkert han kan finde tilbage, det kommer an på hvor kendt han er med området.

Ofte skal katte ikke særlig langt væk, før de er faret vild, hvis det er gået så stærkt, at de ikke har haft tid til at "afmærke" ruten.

Om nogen kan have taget ham med hjem?

ja, det kommer an på, hvis katten er kælen og måske er "faldet i snak" med nogen, kan han sagtens ske at være fulgt med.

og ofte er der nogen ubetænksomme personer, der når de møder en kat på vejen, tror den er forladt og derfor tager sig af den.

men så tjekker de som regel øremærket, og så er det nemt at finde ejeren, såfremt altså, at ejeren har husket at registrere katten i et af de to landsdækkende katteregistre.......ellers nytter det jo ingen ting.

Spørgsmålet er, om de to plejer at følges ad når de er ude?
Og om der var noget usædvanligt at mærke på den anden da han kom ind i går, altså om han virkede bange eller urolig o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-06 14:15

Tja han savner nok sin bror og legekammerat vil jeg tro. Nok derfor han sover mere, for nu har han jo ikke en at lege med og gå på opdagelse med mere. Men håber jeg da han får igen, for håber da den anden kommer tilbage.

Hvis han er jaget væk af en hund kan han godt være blevet så bange at han bare er styrtet afsted og så er endt et sted han ikke kender. Når han så prøver at finde tilbage kan han være gået den forkerte vej.

Er han meget kælen og opsøgende ? For så kan det godt være at han er gået hen til nogle mennesker som så har taget ham ind af medlidenhed. Så måske du skal udvide dit søgefelt. Gå en længere tur væk og kald på ham, måske han dukker op. Og få hængt nogle selder op i området, måske nogle så har set ham. Men husk at der skal være et godt billede af ham på..... For kunne nu evt godt forestille mig at nogle har taget ham ind. Mange katte er rigtig gode til at lyde og se ynkelige ud hvis de vil opnå noget, og hvis han nu er blevet væk har han nok lidt ondt af sig selv og er bange......

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-04-06 14:31

Dova- de går aldrig længere væk end til forhaverne, så de kender ikke området ude omkring.
Så hvis han er jaget væk, er der noget der tyder på han er faret vild.
Jeg vil nu gå ud og lede efter ham igen og sætte sedler op.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 12-04-06 16:56

Hej

Jeg har en 2 år gammel kastreret han kat da den var gammel nok til at komme ud var han kun i haven men lige pludselig var han væk det to ca. 2 uger inden vi så ham igen og det sker enu han er væk et par dage af gangen men vi har vent os til at når vi går i seng og han ikke er der så må han blive ude til næste morgen eller til vi er hjemme fra arbejde.
Vi har lige været en uge i Norge hvor han var ude det medste af tiden, naboen stilte mad til ham vi har en kattelem men den vil han ikke rigtig bruge der gik næsten en halv dag inden vi så ham igen da vi kom hjem fra Norge.

Så prøv og vent jeg tro han nok skal komme hjem igen vi tro heller ikke altid at vi ser vores kat igen men han kommer altid hjem igen.

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-04-06 17:30

Tak orpe for dit indlæg, det holder optimismen og humøret lidt oppe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-04-06 18:20

Når det bliver forår er det kattenes instinkt, at de skal ud og pisse terretoriet af og slås med de andre hele natten . Det er nu kattes natur og gælder også de kastererede. Det er bare ikke helt så slemt med dem.
Vores kastererede er om foråret flere gange komme hjem med bid så den måtte til dyrlægen og have antibiotika og nogen gange sys sammen.

Det er en romantisk kvindeforestilling at katte kun går ud for at lege et par timer og bliver i egen have. Min er faring er at de altid kan finde hjem når de vil. Men livet er farligt for en hankat om foråret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-04-06 18:29

Jeg har en kommentar mere

Der er dem, som så synes at man skal holde en kat indendøre.
Jeg synes det er dyrplageri og lige så utilfredsstillende for en kat kun at være inde, som for en høne at sidde i bur.
Hankatte bør ikke kasteres før de er godt et år gamle og ordentlig udviklet fysisk. Ellers kan de ikke klare sig blandt de andre, og må give op, blive væk og overlade territoriet til en anden.

Det kunne vel ikke tænkes at det er brormand, der har jaget den forsvundne væk ??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-06 18:36

Hmm mit er nu ikke en romantisk kvindeforestilling om at min kat ikke løber ret langt væk. Hun løber max op til brugsens parkeringsplads som ligger knap 300 m væk.....

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-04-06 20:38

Nej, hvorfor skulle brormand dog gøre det- transor?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-04-06 20:46

transor- grunden til at vi helst vil have dem i haven, er fordi vi ikke bryder os om at de færdes ude i trafikken. Så derfor har vi valgt at de kun er ude når vi er hjemme og kun i en begrænset tid.
Hvis de bare blev overladt til sig selv, vil de gå længere og længere væk og ud blandt bilerne.
Det her har vi kun valgt at gøre med de to nye, den gamle han på snart 8 år, køre sit eget ræs.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 12-04-06 21:04

Hej igen syllemus

Jeg kan oplyse at 2 år kat bestemmer selv om den vil blive ude eller inde når vi går i seng bliver der låst så ser vi den først næste dag for så er den sulten men ellers er der nogle gode inlæg her

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-04-06 21:17

Hej syllemus.
Det kan godt være i helst kun vil have dem haven. Men det er nu noget katten i praksis selv bestemmer, med mindre i har en helt ekstraordinær indhegning.
Hvis den nu var blevet i haven, savnede i den jo heller ikke.

Når jeg spør om det ikke kunne være brormand der er den skyldige, er det lidt drilleri , men også fordi hankatte nu engang ikke går så godt i spænd sammen ved forårstid.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-04-06 21:36

Hvis kattene er kastrerede er det altså ikke noget problem transor. Og de er jo opvokset sammen.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-06 22:01

Citat
Hvis kattene er kastrerede er det altså ikke noget problem transor. Og de er jo opvokset sammen

Jo, det ka' sagtens være et problem selv om de er kastrerede.

I denne tid er der to af mine kastrerede hanner , der har kendt hinanden siden de var få uger gamle, der ryger i totterne på hinanden så pelsen flyver om ørerne på dem.
Og det har de aldrig gjort før, selv om de er næsten 3 år.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 12-04-06 22:18

Mine to orientalske hanner kan altså også godt fare i hovedet på hinanden. Sker næsten dagligt i en lille magtkamp om, hvem der skal have det bedste hjørne af deres stol, hvem der skal spise først, hvem der skal gå først op ad trappen osv. Den ene er næsten 17 år, og den anden er næsten 9. Og jeg har haft begge fra killing. Så de kan sagtens slås og drille hinanden selv om de er kastrerede.

Det være sagt .. begge mine har været væk i længere tid - uafhængigt af hinanden. Den yngste var blevet "snuppet" af nogle efterskole unger, der sikkert har syntes, at det var sjovt at have ham. M en eftersom orientalere kan være ret højlydte, har det ikke været muligt for dem at beholde ham hemligt på deres værelse, og forstanderen ringede til mig. Han kom hjem efter 3 uger. Den gamle tror jeg bl.a. har været lukket inde et eller andet sted. Han kom først hjem efter 3 mdr, og var meget afkræftet, tynd, beskidt og træt. Men hjem kom de dog - heldigvis.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-04-06 23:41

transor, det er noget sludder, at hankatte ikke kan enes om foråret. Hvis de ikke er kast. er det rigtigt, men ellers ikke. Vi har to hanner og en hun, og der er ingen ballade. Før havde vi tre hanner og en hun. Og ingen ansvarlig katteejer vil vel lade sin kat færdes ude, hvis den ikke er kast.??? Og det har intet at sige, om katten er udvokset eller ej, når den bliver kast. Bare den vejer over to kg., så er der ingen problemer. Den eneste ulempe er, at en kast. kat kan få urinvejsinfektioner senere i livet. Men det er uanset hvor store eller små de er, når de bliver kast.

At du mener, de ikke holder sig i haven kan være rigtigt nok. Men det kommer an på, hvor frimodige de er. Når vores den ældste render ud, går han lidt ned ad fliserne, og så kommer han ind igen. De første to år efter han var kommet tilløbende, blev han direkte rædselsslagen, når han så den åbne dør. Så løb han ind og gemte sig. Og det er ikke nødvendigvis dyrplageri at holde indekatte. Det kan det være, hvis katten ikke egner sig til det. Vi har tre af slagsen, og de trives fint. Om vinteren keder den ene sig godt nok, men kun fordi han ikke vil ud i løbegården, når der er sne.. De har en løbegård på 6 x 2.5 m. men den vil de slet ikke bruge om vinteren. Så holder de sig indendørs. Det ville netop være dyrplageri at lade dem komme ud, da vi bor lige op og ned af en stærkt trafikeret vej, hvor folk tror, de må køre over hundrede, selv om de kun må køre halvtreds. En overgang skrabede vi en kat op af fortovet flere gange om ugen. Og ikke alle var dræbte på stedet. Vores første kat blev også kørt ihjel, men hun var heldigvis dræbt på stedet. Hendes hoved var mast helt fladt. Hvis du ser dig lidt om på vejene, ligger der et utal af dræbte katte. Er det ikke mere synd end at holde dem inde?? Hvis man altså beskæftiger dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-06 02:21

Kære Jernlady.

Hvordan beskæftiger du en kat indendøre. Får den tilstrækkeligt med levende mus og fugle ??
Kan den klatre op og ligge og sole sig på et tag, med et halvågent øje til alt hvad der bevæger sig.

Eller må den nøjes med at klatre i gardinerne ??

Vores kat med egen kattelem går også kun ud i sneen for at skide af. Om vinteren er katte helst indendøre, næsten hele tiden.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-04-06 04:10

Hej transor.
Det er slet ikke svært at beskæftige en kat, når man bor i et gammelt hus med hule vægge. Vi har MASSER af mus. Og så har de (kattene altså) en masse legetøj, et gulv til loft klatremiljø med hule og hængekøjer plus en masse huler og gode gemmesteder herinde. Da vi bor i et lille hus, er det temmelig proppet, så det giver en masse gode gemmesteder, hvor man overhovedet ikke kan se/finde dem, hvis man prøver - med mindre man smider noget foder hen ad gulvet.

Ude i løbegården har de hylder og et træ, et "klatretræ" ( delvis afkortet, afgrenet fældet træ) og nogle bambus at gemme sig i. Endvidere er der både kort og tårnhøjt græs (og ukrudt) derude. Men deres "eget" legetøj (en pind, en orm, en snegl, et blad o.s.v. er nu det fortrukne legetøj, med mindre vi har sprøjtet med katnipspray på noget af deres legetøj) Og der kommer faktisk også en fugl på besøg i løbegården med jævne mellemrum. Den lever desværre ikke længe, da den ikke kan komme ud igen. Som du kan se, mangler vores katte ikke beskæftigelse. Om sommeren fanger de også fluer m.m. i vinduerne. Og jagten på edderkopper, som det også vrimler med, foregår hele året.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-04-06 13:52

Kommentar fra "jernladyen":

Citat
Og det har intet at sige, om katten er udvokset eller ej, når den bliver kast. Bare den vejer over to kg., så er der ingen problemer. Den eneste ulempe er, at en kast. kat kan få urinvejsinfektioner senere i livet. Men det er uanset hvor store eller små de er, når de bliver kast.

Her er jeg dybt uenig og chokeret!!! Lad dog være med at bilde andre sådant noget ind! Ovennævnte mening/ála dit citat, er en ældgammel formodning, - for nutidens videnskab samt efterfølgende flere og flere dyrlæger, går heldigvis efterhånden bort fra at kastrere hankatte så tidligt som i 4-5 måneders alderen, da det har vist sig, at dyret indvendigt - og specielt i kønsvejene - overhoved ikke er færdigudviklet. Dette forårsager bl. a. meget større risiko for, at selv små sten sætter sig fast i urinvejene, og heri er risikoen atter langt større ved fodring med tørfoder.
Bemærk også, at nogle katteracer opnår 2 kg.´s vægten meget tidligt i deres unge liv, end andre racer, - set i forholdet Huskat, Siameser - contra Main Coon, Perser eller British Shorthair.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-04-06 16:31

Såfremt det er rigtigt, så har det godt nok ændret sig meget krafigt inden for de sidste par år. Vores dyrlæge er specialist i hund og kat, og jeg tror ikke på, han vil gøre noget, der skader dyret. Og det var altså den besked vi fik. Og da han med jævne mellemrum er væk på kursus, så tror jeg ikke, hans viden er så "ældgammeldags" endda.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-04-06 17:11

Til gengæld har jeg et par dyrlæger, der henviser kunder til mig vedr. forsk. problemstillinger!
For øvrigt, - de 3 forskellige dyrlæger jeg jevnligt benytter, er alle af den samme mening, - IKKE FOR TIDLIG KASTRATION - DVS. HELST 1 ÅR GAMMEL KAT!
MVH Akle

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 14-04-06 16:51

Hej

Det var nogle rigtige gode indlæg alle sammen, men jeg skal jo vælge en som skal have de 300.
Så jeg tager den som var først til mølle, og det er akle

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 14-04-06 16:52

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-04-06 21:01

Hej "syllemus" - Selv tak!
Læste i et andet indlæg fra dig, at din kat kom tilbage. DEJLIGT AT HØRE!
SÅ ER VI ALLE GLADE!
God Påske til alle 2- og 4-benede fra
Akle