/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Tilfældig tal
Fra : Surf
Vist : 1017 gange
50 point
Dato : 11-04-06 22:55

Jeg er lidt inden i coderiet nu. men vil gerne lave en code skrift hvis jeg må kalde den det

den skal være såsådan at den helt tilfældig skal vælge en tal mellem 1 og 10 hvor 1 og 10 også skal være nogen af dem den kan vælger

Jeg har Visual Basic 2005 Express Edition

så hvordan er lige den code der

Kommentar
Fra : Rexonspix

Dato : 12-04-06 00:02

Værsgo!
Kode
Private Sub Form_Load()
Dim nummer As Integer

Randomize 'Hvis vi ikke bruger Randomize, vil nummeret blive det samme

nummer = Int(Rnd * 11) 'Lavet et nummer som er fra 0 og under 11

If nummer = 0 Then 'Du vil jo ikke have 0, så hvis den skulle blive det starter vi forfra
Call Form_Load 'Starter vores Form_load igen
End If

Call MsgBox(nummer) 'Viser vores nummer

End Sub

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 12-04-06 09:17

Rexonspix!

Hvorfor vil du lave et recursivt kald inde i en funktion? Hvis resultatet bliver nul, vil du ende med to dialogbokse, eller i teorien, hvis du tilfældigvis får nul 10 gange, vil du få 10 dialogbokse.

Indsæt denne funktion i dit program.
Function Random(iFra As Integer, iTo As Integer) As Integer
Randomize Timer
Random = iFra + Int(Rnd * (iTo - iFra + 1))
End Function

Herefter kan du kalde funktionen vha eksempelvis:
Sub Test
MsgBox Random(1,10)
End Test

/Michael Christoffersen

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-06 16:18

Koden kan laves sådan (jeg har modificeret koden fra Rexonspix):

Private Sub Form_Load()
Dim nummer As Integer

Randomize 'Hvis vi ikke bruger Randomize, vil nummeret blive det samme

nummer = Int(Rnd * 10) + 1 ' tilfældigt nummer mellem 1 og 10

Call MsgBox(nummer) 'Viser vores nummer

End Sub

VH gert_h

Kommentar
Fra : Surf

Dato : 20-04-06 04:05

Okay jeg har indtaste det her
Kode
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim nummer As Integer

Randomize() '

nummer = CInt(Rnd() * 10) + 1
TextBox1()

End Sub
men som i kan se vil jeg ha resultalte frem i den textbox der
så hvordan gøre jeg lige det

Godkendelse af svar
Fra : Surf

Dato : 24-04-06 22:39

Tak for svaret gert_h.