/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Trykluft slange diameter
Fra : thulin
Vist : 3122 gange
300 point
Dato : 11-04-06 20:53

Jeg mangler lidt hjælp fra en pneumatic kyndig person.

Hvor mange L/min kan en slange på 30meter, med en indre Ø på 1/4" levere ???

Jeg har noget trykluft udstyr som skal have 650L/min, min kompressor kan uden problemer levere denne luftmængde.
Min vandudskiller/regulaor kan leverer 2500 L/min ved 6.0 bat 20C, men hvor mange L/min er der ved 20C, 6.0bar efter 30meter 1/4" slange ???

Jeg er klar over at jeg formentlig bliver nød til at anvende en slange med 3/8" for at opnå den ønskede luftmængde, men jeg håbede at der måske er én som ligger inde med nogle grafer som viser hvor mange L/min der kan leveres ved forskellige tryk (bar), forskellige slange tykkelser, og forskellige temp. osv.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 11-04-06 21:59

Lidt nede er tabel for luft:
http://www.hiflex.dk/gfx/Brugerupload/kat1-7.pdf
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-04-06 07:50

--> Palle... Tak for informationen, det ser interessant ud.

Jeg lader lige sprøgsmålet stå åbent lidt endnu

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-06 11:46

Kig på side 7 - 5 i pdf-filen. Der kan du se hvor stort tryktabet er i en luftslange. Desværre går tabellen kun ned til Ø = 1/2" hvor tryktabet ved 6 bar er mellem 0,05 og 0,16 bar pr. 15 m - dvs mellem 0,1 og 0,3 bar på 30 m.

Ved at sammenligne med andre slangetykkelser, vil dit tryktab cirka blive 0,5 til 1,0 bar.

Hvor stort tryk kræver dit trykluftudstyr? Hvis det er under 5 bar er din 1/4" slange ok.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-04-06 15:09

Mit værktøj, skal bruge 6.3 bar og 900L/min.

En løsning ville selvfølgelig vare at skrue op får trykket på min regulator, da kompressoren leverer 12bar.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 12-04-06 15:09

Tak for svaret pallebhansen.

De væsentlige sider er printet og lamineret, så de kan komme op og hænge i skuret, ved siden af kompressoren
God Påske

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-06 19:48

Selv tak.
Det meste trykluftudstyr klarer nu da let 10 bar uden problemer, og der er sjældent vandudskiller/regulator på ved private, derimod kan man montere en olietilfører som giver en dråbe en gang imellem, ellers skal man give en dråbe olie ind i slangen.
Flere tømre jeg kender giver en dråbe på en dag. Så har jeg sagt, jamen det er da ingenting i forhold til det forbrug i har med sømpistoler. Næ men vores pistoler har aldrig været i stykker?
Jeg ville jo selv give en dråbe hver time, eller ved 200 skud, men næ, det gider de ikke.
VH Palle Hansen