/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvad er man så ????
Fra : thulin
Vist : 2331 gange
50 point
Dato : 11-04-06 20:35

BRF spørger i deres reklame om man er fornuftig, forsigtig eller bare dum, hvis man ikke bruger sin friværdi, i sin faste ejendom.

Hvad er man ????????????

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 11-04-06 20:41

Hvem ved.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-06 20:45

BRF har vist en masse penge som ikke yngler ret godt.................og det er jo direkte dumt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-06 21:01

Altså nu eksisterer BRF jo ved at låne penge ud og tjene på det

Så klart, at de synes man er dum, såfremt man ikke bruger sin friværdi og låner en hulens bunke penge hos dem.

Men man skal jo altid tænke på, at ved at låne i friværdien, øger man gælden, og dermed sikkert også det beløb der skal betales af hver måned. (Det var fornuften der talte der )

Og forsigtig...det må vel være noget med, at man ikke uden videre springer på reklametilbudet fordi det lyder så tillokkende at man kan få en slat penge fri, uden at tænke nærmere over hvad det indebærer.

mvh dova

Kommentar
Fra : cyclon

Dato : 12-04-06 00:05

altså nu ser jeg ik tv, men så vidt forståes tilbyder de hverken lækker sex, massage, mad så man er vel ret dum hvis man låner hos nogen der bruger kr 50.000 på en tam reklame...forøøh hvem er det lige der skal betale dem!?! sælg lortet og flyt, hvis du vil ha de dadler ..der!

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 12-04-06 08:26

Hej
Det kommer jo an på hvad man bruger lånebeløbet til. Jeg belånte friværdi i ejendomme i juli sidste år og købte aktier for pengene. De er steget 1,4 mio samtidig med at restgældens værdi er faldet med ca. 300 000.- (4% 30 år). Samtidig er ejendommene steget i værdi. Men det kunne jo også være gået den anden vej. Jeg havde flest japanske aktier og de steg over 60%.
Man kan også sætte lånebeløbet ind på en pensionskonto. Min pensionsopsparing i en bank, placeret 100% i aktier, steg godt 43% sidste år.
I nogle banker kan man lave en gearet investering altså låne flere penge end friværdien og dermed gamble for større beløb end man selv råder over.
Det hører med til historien at jeg også har tabt penge på aktier for nogle år siden men det er jeg kommet over.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 18-04-06 09:43

Først til TIKKER
. Du har ret - det kunne være gået den anden vej. Tommelfinger regel nr. 1: Er der chance for stor gevinst - er der også chance for stort tab.

Så til THULIN

Hvis du står og skal låne penge til større ting - kan det være en fordel at låne i din friværdi. Det er i reglen dyrere med f.eks. billån end med kreditforeningslån.

Står du ikke lige og mangler penge - så hold dig væk. Det koster ALTID at låne. Nogle gange er det dyrt, andre gange er det knap så dyrt. Men det er ALDRIG gratis.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 18-04-06 10:06

Tak for svaret Teil.