/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skab lugter grimt..
Fra : AhHaIC
Vist : 1645 gange
100 point
Dato : 11-04-06 17:04

Jeg bor i en lejlighed med nogle gamle indbyggede skabe fra gammel tid.. der lugter "gammelt"/muggent i de her skabe.. Nogen der aner om det kan lade sig gøre at få den her lugt væk, så den ikke hænger i tøj og alt man propper i skabet..

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-06 17:10

En mulighed du kan overveje.

http://www.dr.dk/GDS/Artikler/K%C3%B8kken/skablugt.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 11-04-06 17:34

tag en skål med edikeog sæt den iskabet om 8dage er du fri for lugtenm v h john

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 11-04-06 17:52

Hey john.. er det et trik du ved virker?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-06 17:58

Lugten kommer fordi der har været/er fugtigt og skimmelsvamp.
Det er skimmelsvamp der giver den mugne lugt.

Så før du kan slippe af med lugten, skal der findes ud af, hvor der er fugt og få ordnet så der ikke kan trænge fugt ind, det er et typisk problem ved sådan nogen gamle skabe og yderligere hvis der er et hulrum mellem skabets bagvæg og selve muren..

Varme og rigeligt gennemluftning afliver skimmelsvampe.

Lugten den er nærmest umulig at fjerne, men du kan prøve at vaske det grundigt af med Rodalon eller eddikevand.

mvh dova

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 11-04-06 19:25

dersom det bare er gammel inlukket lugt er jeg sikker på at det kan fjernes med edike VH John .

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-04-06 23:54

Jamen John, det er sikkert rigtigt at lugten kan fjernes men den kommer da igen hvis der ikke bliver gjort noget ved selve problemet med hvor fugten kommer fra - og så er det spildt arbejde.

Det første hus vi købte havde sådan et stort væg til vægskab. Lykkelige var vi - masser af plads, dejligt.
MEN - i løbet af kort tid var de første sko blevet grønne og tøjet stank - vi vaskede med eddikevand OG rodalon, det hjalp fint - men kun i kort tid, så var den gal igen.
Skabet stod opad en mur ud til en kold entre og for enden af skabet var ydermuren.

Vi blev først fri for problemet da vi rev skabet ned og fik behandlet selve muren hvor fugtproblemet viste sig at være - øv.

Mvh Dorthe.

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 12-04-06 08:53

Hej.det er jo klart at du skal have fjernet årsagen til lugten,mit råd gælder for gammel lugt, men er der fugt bag ved skabet vil det jo komme igen, så der skal jo nok undersøges nermere VH John .