/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rense maling af møbler
Fra : Paulus1
Vist : 689 gange
200 point
Dato : 11-04-06 15:21

Min datter på 3 år har haft travlt, mens hendes forældre ikke kiggede

Hun har desværre fået smurt noget fingermaling på forskellige ting i stuen.
Jeg håber nogen kan hjælpe med, hvordan vi får malingen af sofaer, stuegulv (træ) og sofabord (træ).

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 11-04-06 15:46

Er det KUN træ der er ramt af maling, eller er det også tekstiler?

Hvis det KUN er træ, kan malingen løftes med rensebenzin. Og derefter tørres af. Dette vil efterlade en lys plet på træet. Hvordan denne så klares, afhænger af træsorten. Er der tale om tekstiler er det noget sværere. Man kan bruge flere forsk. midler, men at opnå et perfekt resultat er næsten umuligt. Efter en sådan skade på møbel-tekstiler, er der oftest ikke andre muligheder end at skære det beskadigede område væk og indsætte et implantat. Dette KAN gøres pænt, men er ikke noget man kan gøre selv. Museerne gør det af og til, men det kræver højt uddannede konservatorer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-06 15:49

Nu skriver du jo Fingermaling. En sådan er ikke så farlig og er nærmest beregnet til bare at kunne vaskes væk. Så prøv alm. vand og sæbe først. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-04-06 20:27

Hvis det er fingermaling fra en legetøjsbutik og beregnet til småbørn, kan det vaskes af med vand og sulfosæbe.

Hvis det er en rigtig plast maling , skal i skynde jer med vand og håndsæbe, virker det ikke er brun sæbe næste middel.

Ellers er det , terpentin , acetone eller høvl , sandpapir og saks.
I nævnte rækkefølge . Midlerne i sidste linie vil sikkert efterlade sig spor.

Godkendelse af svar
Fra : Paulus1

Dato : 12-05-06 22:31

Tak for svaret arne.jakobsen.

Rensebenzin fik "hævet" malingen fra trægulvet, og den kunne derefter tørres af med en almindelig våd klud.

Sofaen var der desværre ikke noget at gøre ved... men så fik fruen en mulighed for at øve sig med symaskinen (lave et betræk).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-05-06 14:39

Altid bare glad for at kunne hjælpe.