/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Puf sagde lampen. Garantirep?
Fra : stig54
Vist : 552 gange
100 point
Dato : 10-04-06 21:52

Vi har en 220 v lampe med transformator ned til 12 v stift halogenpærer. Det er af den slags hvor man dæmper eller øger lysstyrken ved at røre lampen.
Her under spisningen sagde det puf og lyset var væk. Transformeren højst sandsynligt strøget.
Den er købt for knap 2 år siden, men hvordan er det nu lige det er med de her to års garanti, er der noget med at man efter et halvt år skal bevise at det er en fabrikationsfejl, eller sagt på en anden måde så byttes eller repareres den uden spørgsmål inden for det første halve år, efter den tid pålægger det køber at dokumenter at det virkelig er en fejl og ikke slid???

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-06 22:10

Hej,

Der er som minimum den lovpligtige 2 års reklamationsret på alle produkter, og på en del produkter giver producenten selv yderligere garanti på produktet, denne udvidede garanti er en fabriksgaranti og således forhandleren uvedkommende.

Skulle varen gå i stykker inden for 2 års fristen gælder følgende: Varer der er under et halvt år byttes straks eller repareres vederlagsfrit på forhandlerens eller producentens værksted, med mindre fejlen skyldes betjeningsfejl, modifikationer eller groft misbrug fra brugerens side.

Varer, der er over et halvt år, behandles som almindelige reklamationer, og der er således reklamationsret i 2 år fra købsdatoen, her er det dog op til køber at bevise, at fejlen var tilstede ved købets indgåelse.

Du kan se mere her:

http://www.forbrug.dk/fs/omfs/00/fr05/kap6/kap6-html/

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 23:02

Hvis trafoen kun belases med den pærestørrelse, som den er købt til, og den ikke er pakket ind, så den mangler køling, skal du fastholde at der har været fejl fra ny. Det ses af af en normal trafo kan forventes at have ca. 20 års levetid ved uafbrudt brug. Da i slukker om natten kunne man forvente 40 års levetid.
Man må acceptere en del spredning på de rele levetider, men sølle 2 år viser at den var for dårlig. Dårlig levetid er en iboende egenskab den har haft lige fra den blev fremstillet, men som der går en vis tid inden man kan konstatere.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-04-06 00:00

Hvad med forbrugerklagenævnet???????

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-04-06 07:07

Hvor mange pærere er der i den?? Der er sikkert flere.
Der er meget sansynligt en sikring i lampen (det er meget normalt, når der er lysdæmper indbygget).
Det sker tit at sikringen sprænger, hvis der "går" en pære.
Prøv lige at checke om der ikke sidder en lille finsikring, et eller andet sted. Denne skal blot skiftes og du har lys i lampen igen.

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-04-06 18:42

Jeg har set efter finsikring det er der ikke, jeg har også ohmet alle pærerne , de er ok, men den lugter brændt ved printet så den ryger til garntirep

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 11-04-06 18:45

Tak for svaret lawitt.
Ville egentlig også have givet point til transor, men hva det er jo det at hjælpe hinanden det drejer sig om ikk?