/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Maling af bræddebeklædning
Fra : sybil3
Vist : 3527 gange
100 point
Dato : 10-04-06 21:14

Hej kloge folk
Vi er ved at bygge et træhus. Vi har aftalt med den entreprenør, der bygger huset, at vi skal male beklædningsbrædderne.

Nu er der nogen, der siger til os at det er bedst at male brædderne på begge sider. Men vi synes at det er et stort arbejde som vi måske ikke får så meget ud af. Måske kan man nøjes med at grunde på begge sider og så male på den ene side.
Hvad mener I? Giver det nogen mening at male på begge sider?

Michael

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-04-06 21:36

Det kommer helt an på, hvilket træ huset skal bygges i. Er det trykimpremeret, hvad der er mest sandsynligt, så er det ikke nødvendigt, at male på begge sider.

Når I har fået dette råd skyldes det sikkert forebyggelse mod råd, men trykimpræneringen forebygger allerede, så det er lidt spild af arbejde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-04-06 21:40

Ja lad os vide hvad slags brædder det er er det lærk, fyr eller..................

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 10-04-06 21:44

Tryket Fyr.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-04-06 22:00

Så behøver du kun at male på den ene side, men husk det skal være tørt rigtig tørt. Meget af dete trykimprægnerede man for idag er så vådt, at det ikke tillader Grunderen eller malingen at trænge ind.
Nu ved jeg ikke hvor miljøbelastet du er men jeg havde brugt terpentinbaseret maling

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 10-04-06 22:07

Jeg drikker skam økologisk mælk.

Jeg maler ikke selv med olie/terpentin baseret maling, men min kone stank dog noget så fælt da hun kom hjem efter at have malet en hel dag. (hvis du forstår)

Derfor også dette spørgsmål, da hun ikke er så glad for at skulle male alt for meget.

:)

Michael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 22:34

Det afhænger af så meget, som du ikke har fortalt.

Hvis det er et opvarmet beboelseshus, og der ikke er god ventilation bag brædderne vil der være en vis fugttranport ud gennem brædderne om vinteren, hvis den indvendige fugtmenbran ikke er helt perfekt. I det tilfælde skal brædderne på indvendig side males med et middel, som er mindst lige så diffusionstæt, som det der kommer på ydersiden.
Udvendig nedbryden beskyttelsen i løbet af 5 til 15 år ( alt efter midlet og lagtykkelsen) indvendig kan det holde næsten evigt.

Hvis der er ordentlig ventilation på bagsiden er maling overflødig, men en gang grundings olie med eller uden pigment er godt,sev om det vel ikke er strengt nødvendigt.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 10-04-06 23:22

Det er vores opvarmede helårshus, hvor konstruktionen yderst:

25*125 trykimp. 1 på 2 beklædning
Klemlister 25*50 trykimp.
Vindspærer
Stolpekonstruktion 45*200 mm
Isolering 200 mm
Dampspærer
Påforinge med reglar 45*45 mm
Isolering 45 mm
Fermacel (gips)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-06 09:02

Klemlisterne sikrer ventilation på bagsiden, hvis de er åbent i top og bund.
Du behøver så ikke at male bagsiden. Den udsættes ikke for lys og den holdes tør.

Konstruktiv beskyttelse er vigtigst. Der bør være tagudhæng så toppen meget sjældent bliver våd, og man skal for neden holde afstan til jorden. tro ikke at trykimprægnering alene får træ til at holde evigt.

Giv godt med grundingolie i endetræet.

To på en brædder skal sættes op så årringene vender med det -der var indad i træet- udad.Det gælder både inderste og yderste bræt.
Ellers trækker de sømmene ud når de slår sig med varierende fugt, og temperatur. Det gør alt udvendigt træ.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-04-06 10:16

Linolie maling yderst, så skal det ikke males de næste 20 år. Det skaller ikke, da det går i forbindelse med træet.

Det er helt rigtigt, at endetræet skal sikres. Det er her fugten trænger ind og det er i endetrået, at råd angreb starter.

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 11-04-06 21:46

Det vi så har besluttet at gøre er at grunde på begge sidder, men kun maling på den ene side.

Og det bliver med olie.

Så skal vi sikre i dette pisse lorte regnvejr, at træet ikke bliver alt for vådt. Vi har heldigvis mulighed for at stå inde, i en carport.

Michael