/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
krydderurter
Fra : pablo2005
Vist : 343 gange
50 point
Dato : 10-04-06 16:23

Hej og god påske

Jeg har lige været ude at kigge på mine krydderurter. Men jeg har et stort problem. Der er kommet så meget ukrudt at jeg ikke kan skelne hvad der er krydderurt og hvad der ukrudt. Er der et godt tip til hvordan du finder ud af det. Det er jo tidligt på året og derfor er det svært at se forskel.

Jeg har salvie, timian, lavendel, dild, lakridsrod, oregano, mynte, men det eneste jeg kan se er krydderurter er timianen.

Er der er et godt råd på hvordan du kan kende forskel.

med venlig hilsen

Ulla Kaaber Christensen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-04-06 16:38

Det, der er græs, kan du let få øje på og hive op. Når så urterne får lidt mere magt, både krudt og ukrudt, kan du gå efter aromaen: Stryg henover hver plante og mærk den duft, der bliver frigjort. Så kan du let skelne mellem "Kraut" og "Unkraut". Hvis du ikke kan få øje på din salvie nu, er den nok gået til i løbet af vinteren. Den skulle have haft en flok grangrene over sig før nattefrosten satte ind. Det kan også undre, at lavendel ikke er stor og fræk! Det er jo en så robust plante, at man bruger den til lave hække. Er du sikker på, at det ikke er rosmarin, du tænker på. De minder meget om hinanden, men rosmarinen er kun vinterfast med effektiv dækning. De andre burde have overlevet. Min oregano, mynte og citronmelisse klarer jævnligt ned til 20 grader barfrost i Småland.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pablo2005

Dato : 10-04-06 18:09

tusind tak for svaret

jo min lavendel blomstrer i fuld flor...den er stor og fræk...men de andre, hm det må vist vente til jeg kan dufte til dem...problemet er bare at der er en del rødder der, og dem kan jeg ikke finde ud af om de tilhører ukrudt eller krydderurter.

mvh ulla

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-04-06 18:13

Tykke saftige rødder/jordstængler skal du passe på med at fjerne. Sådan nogen har de fleste myntearter. Lakridsroden kan du vel smage dig frem til, hvis der er nok af den. Men ellers vent til der er noget at snuse til en god solskinsdag.