/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rengøring af brændt pande?
Fra : acilia
Vist : 27597 gange
100 point
Dato : 10-04-06 12:38

Ups! Jeg havde en pande stående med rasp og sukker til en dejlig ævlekage her i går. Så skulle jeg liiiiii noget andet og så glemte jeg at blusset var tændt.
Nu har jeg så en pande med en fuldstændig sort rand af brændt sukker inde på midten - og det kan bare ikke komme af uanset hvor meget jeg forsøger at kradse i det med en grydeske.
Jeg har forsøgt at koge det af med vand og det har stået i blød osv.osv.osv. Men intet hjælper.
Skal jeg kassere panden?
(Jeg er blevet frygtelig stædig nu VIL jeg bare ha' det skidt af.. )

Kommentar
Fra : clou

Dato : 10-04-06 12:43

Prøv at komme lidt vand i panden, derefter komme et "skvæt" eddike og lidt opvaskemiddel i og lad hele herligheden koge lidt op. Lad det stå at køle lidt af og skrub så godt.

Dette tip har hjulpet mig med en "brændt" gryde.

Good luck

Clou

Kommentar
Fra : LarsNic

Dato : 10-04-06 12:44

Hej Acilia.

Jeg ville prøve at lade noget cola koge op på panden - og lad det stå og koge - det skal nok tage det - måske over et par gange

LarsNic

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 10-04-06 12:45

Jeg har forsøgt mig med eddiken - bare så irriterende at det ikke virkede. Dog kogte jeg det ikke op - men lod det stå i et par timer.
jeg prøver lige et eddike-opkog når jeg kommer hjem i aften

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 10-04-06 12:51

Prøv at smøre panden ind i brun sæbe og læg den i en tætsluttende plastikpose. Så skulle den være til at gøre ren i morgen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-04-06 12:53

Eller denne omgang med bagepulver.

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=1363

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-04-06 12:56

...dette her har altid virket for mig : varmt vand i panden, ca. en kopfuld vaskepulver i. lad det stå evt. natten over.
det vil være godt at smøre panden ind med lidt spiseolie bagefter.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-04-06 13:08

Hvis ingen af de førnævnte råd hjælper, så få panden slæbet af med en boremaskine eller vinkelsliper, påmonteret en stålbørste. Her er det bedst hvis panden er lavet af rustfrit stål, jern eller aluminium. Teflonbelagt pande, vil ved sådan en behandling ikke længere være teflonbelagt!
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-06 13:12

Nu er det jo ikke ligegyldigt hvilken slags pande der er tale om.
Hvis den er teflon belagt så smid den ud for det kan blive yderst sundhedsskadeligt at bruge den efter en hårdhændet behandling.
Problemet med sukker er at temperaturen bliver meget høj.
Selv rene støbejernspander kan ødelægges af brændt smeltet sukker.

Jeg bruger at lade pande/gryde stå i blød i en tyk grød af sæbespåner der er opløst i kogende vand.
Sæbespåner er ludende og kan fjerne fedtstof, men da der her er tale om noget forkullet tvivler jeg på, at panden kan reddes.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-04-06 14:41

Jeg gør altid som aasenissum skriver - koger panden op med almindelig vaskepulver og så giver det en HERLIG duft i hele huset

Man kan også lade panden stå i blød en times tid med lidt, godt fordelt, sæbe, beregnet til opvaskemaskine.

Men vaskepulveret har nu aldrig svigtet her.

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 14:56

Der er flere gode råd; men hvad den kan tåle, det afhænger hvad panden er lavet af.
Hvis den er teflonbelagt kan den tåle næsten alle kemikalier, da teflon er meget kemisk stabilt.
Til at fjerne den forbrændte karamelblanding, skal du bruge stærke kemiske sager eller en hård mekanisk metode.
Det er gammel overtro at teflon bliver giftigt ved ophedning.

Jern, rustfrit stål, fortinnet eller forsølvet kobber tåler også de skrappe alkalier.Hertil hører brun sæbe og vakepulver.
Men ren Aluminuim ødelægges i overfladen og bliver sort og grimt af alkalier. Det tåler heller ikke syrer. Dog bortset fra fosforsyre, som er iltende og danner et beskyttene og pænt oxidlag på aluminium.
Da det i dag er blevet så svært at købe kemikalier, vil du nok få svært ved at få fat i syren.

Bortset fra aluminiumspanden uden teflon koger man den længe med vand og en halv deciliter vaskepulver med blegemiddel. Endnu bedre er det at bruge det gode gamle maskinopvaskepulver med klor. Ikke noget med de moderne tabletter eller skåmnsomme colorvaskemidler.

Aluminiumspanden sliber du af med stålbørste eller sandpapir. Ikke for groft.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-06 14:59

Hvis du anvender mekanisk rengøring på Teflon ødelægges overfladen og panden er ubrugelig (iflg. producenterne).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 15:03

Glemte at skrive at eddike, håndopvaskemiddel , cironskuver og den slags blide sager ikke hjælper en fis på brændt brød i karamel.

Hvis alt andet svigter kan du , hvis du har en varm nok varmekilde , varme panden til det fuldstændig forkuller og kan børstes af. De fleste moderne komfure er sikret mod så høje temperaturer. Du skal nok op omkring 400 °C

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-04-06 15:33

Teflon kan skade ved overophedning.

http://www.at.dk/sw5767.asp
Citat
Luftvejsskader

Dampe fra opvarmning af teflon kan, selv i meget små mængder, give en akut forgiftning, der minder om influenza (teflonfeber).

Svenske ord om teflon, når det bliver overophedet.
http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=543

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 10-04-06 19:00

Når jeg har brændt noget godt på, plejer jeg at bruge opvaskemiddel til opvaskemaskinen. Kom vand og opvaksemiddel på pande, og kog det op. Lad det derefter stå og trække et stykke tid, så plejer det at være let at fjerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 19:53

Til Jackjoe

Det er korrekt at teflon spaltes og giver giftige fluorforbindelser som gasser ved tilstrækkelig ophedning. Men så varmt bliver et almindeligt komfur ikke . Og der bliver ikke noget sundhedsskadeligt tilbage bagefter. Så der er ingen grund til at kassere en stegepande af den grund.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-04-06 20:32

Kommentar
Fra : Ah_Butcha

Dato : 02-05-06 11:28

Hej acilia.

Mit råd til dig er at prøve at koge panden op med vand og en god omgang natron, og lad det så koge i ti minutter ca. så skulle det være til at sbrubbe af med lidt knofedt Hvis det ikke virker vil jeg råde dig til at kassere panden og købe en ny

Håber det virker... Det har aldrig svigtet mig.

Hilsen Tobber

Kommentar
Fra : Gevelia

Dato : 26-06-06 01:00

Jeg ved ikke om dit pande nr. er vel lykket prøv at sætte vand på panden fyldt hel op til Kanten og kom den i fryseren til det er hel frosent. og når den er frosent så tag den op og skyld dig under vamt vand akkurat lige som når det kød man det op af en bradepande. Jeg tror det vil lykkes.
Prøv det.

god for nøjelse.

MVH. Per / Gevelia

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 31-08-06 18:28

Tak for svaret BjarneD. Ja den pande led en tidlig død.. der var intet at stille op..

- Jeg har lige fået en ordentlig gang skældud fordi jeg har glemt at sige tak til folk - så mange tak for svaret !
(det er ikke for at være ond og besværlig - men jeg glemmer det sørme