/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Glemt password, PC låst
Fra : Søssan
Vist : 1695 gange
300 point
Dato : 09-04-06 20:02

UPS, windows 2000.

Glemt passwordet, kan simpelt hen ikke huske det.

Hvordan kan jeg komme ind i min computer igen? Skal lige sige, at det nok skal skæres ud i pap, da jeg ikke har en dyt forstand på det, og det var da heller ikke mig selv der opsatte den i sin tid. Fik hjælp, men synes det er pinligt at fortælle pågældende at jeg har glemt passwordet, som jeg selv bad om dengang.

Vi har siden fået en bærbar, som jeg skriver på lige nu. Alt nyt er jo spændende, så den gamle PC gik lidt i glemmebogen, og nu har jeg så glemt passwordet. Dumt.

Hvad gør jeg?

Mvh
Søssan

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-06 20:22
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-06 20:23

ups - overså du kørte 2000 - sorry

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 310 point
Dato : 09-04-06 20:34

http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=25&S_Menu=1 her er den officielle måde at gøre det på - blandet med lidt tricks

men - er det alligevel ikke nemmere lige at spørge - det er jo noget de fleste kan komme ud for

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-06 20:45

prøver igen

fik lige denne side i min øresnegl - rul ned fil "find/reset password"

http://www.pcbeginner.com/tools/pcdoctor.htm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-06 21:10

og så var der lige noget jeg havde glemt - prøv at klikke ALT + F4 - så burde du kunne komme udenom det i hvertfald

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-06 12:24

Nedennævnte er klippet fra: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5

Prøv først dette:
hvis du ikke har ændret på administrator kontoen, kan du logge ind med blankt password ved at trykke ctrl+alt+del 2 gange
ved logonskærm og logge på som administrator.
(er afprøvet af John Stigers: (http://www.eksperten.dk/spm/527685 - kommentar: john stigers 09/08-2004 22:12:43 og 09/08-2004 22:14:56)
og her er også en case fra det virkelige liv:
Start maskinen i fejlsikret tilstand (tryk på F8 under opstart)
Der vil optræde forskellige kontoer, f.eks ens egen, gæste konto osv.
Men der vil også være en der bare hedder Administrator og den klikker man på.
Når man er i fejlsikret tilstand, så klik på start, klik på kør og skriv:
control userpasswords2 – klik på Enter / OK

Nu kommer der en ny boks op med div. brugerkonti.
Her markere man blot den linie med ens konto/brugernavn og klikker på knappen "nulstil adgangskode"
Her bliver man bedt om at indtaste ny adgangskode og bekræftigelse af ny adgangskode - OK
OG NEJ, den spørger IKKE efter tidligre adgangskode.
Genstart maskinen normalt og log ind med din nye kode.

Hvis man så går i kontrolpanel, brugerkonti, klikker på sin egen konto.
Her kan man så klikke på linien: Fjern adganskode (hvis man vil det)
Nu bliver man bedt om det tidligre kodeord/password, for at kunne slette.

Hvis man er ene bruger på maskinen eller ikke vil bruge login osv. så kan man istedet for at ændre password udføre dette i samme boks:
Hvis man fjerner afkrydsningen i "Brugere skal angive brugernavn og adgangskode for at bruge computeren, vil man blive bedt om at angive
standard brugernavn og adgangskode, og Windows logger efterfølgende automatisk på med det angivne brugernavn og kode.
(gem evt. dit indtastede brugernavn/adgangskode i papirform)
Afprøvet og udført af Eksperten-bruger "haverslev"

Eller prøv at kigge her: http://8help.osu.edu/878.html

Og tag også et kig her, hvis Administrator-kontoen er forsvundet p.g.a. at en brugerkonto er aktiv med admin.-rettigheder:

http://windowsxp.mvps.org/admins.htm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-04-06 13:47

hcma - lægger du også lige mærke til at her er tale om win 2000

(jeg glemmer det hele tiden )

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 10-04-06 13:50

Hej,

Hvis du ikke kommer videre vha ovenstående kommentarer så findes der nogle programmer 'derude' der kan klare det for dig, bla. Active Password Changer, NTPWD osv. Jeg har selv haft brugt et af dem (kan ikke huske hvilket) da min søn var så flink at ændre password til Administrator kontoen på min server!

Det er helt sikkert ikke lovligt for der er en masse andet 'snavs' men de findes her:

http://www.9down.com/downloads.php?fileid=171

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-06 14:13

miritdk >> nej, det havde jeg overset - må se at få taget mig sammen til at benytte mine skærmbriller

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-04-06 14:55

hcma - mine er vist overfølsomme pt

har spørger slet ingen kommentarer ??????

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 10-04-06 21:46

Jo da miritdk, men jeg havde jo travlt hele aftenen igår med at afprøve dit forslag. Kors, IT-nørd bliver jeg aldrig, MEN nu skal du bare høre.

Jeg har forsøgt at starte i fejlsikret tilstand og meget andet, men intet virkede.

Jeg startede så op som beskrevet med at

"Installer en ny installation af Windows til en anden partition/disk (det er kun snak om en minimums installation) og start Windows fra den installation."

Efter det fulgte en LANG vejledning i hvad jeg så skulle gøre. Den fattede jeg ikke meget af, så da jeg havde udført første sætning, den ovenfor, fik jeg den ide, at prøve at nyinstallere igen, men denne gang i den partition som windows 2000 kørte i. Overrulede alle advarsler og gjorde det. Og det ser ud til at det virkede. Nu skal jeg lige sige, at de data jeg havde på den allerede var kopieret over til den bærbare, dengang vi fik den, og ikke var tilrettet alligevel, så det gjorde ikke noget at de forsvandt.

Nu skal jeg så bare have installeret de software jeg har slettet, men det har jeg jo heldigvis CD-rommer på.

Nu har jeg så bare 2 ens styreprogrammer på to forskellige diske, ligeglad, bare det VIRKER. Nu kan jeg jo så vente til min hjælper tilfældigt kommer næste gang, for jeg ved at han ikke kan lade være med at pille, så er der noget der falder ham i øjnene, så ordner han det

Og glemme sit password igen, ikke mig, bestemt nej

Så tak for hjælpen miritdk, det lykkedes jo tilsidst, selvom enhver sagkyndig nok havde korset sig over min måde at gøre det på

Mvh
Laila

Godkendelse af svar
Fra : Søssan

Dato : 10-04-06 21:49

Tak for svaret miritdk. Har skrevet hvordan jeg løste det i en kommentar til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-06 10:16

ved du hvad - de der små notesbøger er slet ikke så tossede og koster jo kun en tier -

og de kræver ikke password