/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Overrevet VHS bånd
Fra : Kvinding
Vist : 2112 gange
100 point
Dato : 09-04-06 16:50

Hejsa...

Jeg har et gammelt VHS bånd med Danmarks semifinale mod Holland ved EM i 1992..

Men desværre en dag da jeg ville gense det glade stunder, åd videoen båndet og da jeg tog det ud, sad bånd fast og jeg rev bånd-filmen over

Så er det jeg rigtig rigtig gerne vil høre om der ikke er en som kan hjælpe mig?? Kan det repareres?? Hvad skal jeg gøre??

Mvh
Kasper

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-06 16:58

Du skal bruge special splejsetape.

http://www.interstage.dk/Sider/Produkter/Varegrupper/100/175-000/175-000.shtml

Men vær opmærksom på at det kun kan bruges ved "indløbstapen" for at undgå at du ødelægger maskinen.

Hvis båndet er knækket på midten kommer du til at undvære enten begyndelsen eller slutningen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-04-06 17:01

Da man for nogle år siden brugte de store båndoptagere (lyd), var der mange der klippede i dem og splejsede dem sammen igen. Det samme skete når man klippede (redigerede) i film. Du kan gøre det samme med dine VHS-bånd. Læg et skarpt snit igennem begge ender af båndet, lim de to ender sammen med et stykke meget tyndt tape. Du kan sikkert købe den slags tape i special-forretninger. Jeg ved at man kan købe specielle værktøjer til at udføre selve klippet med, så man kan helt sikkert også skaffe den rigtige tape. Det vil kun være nogle få billeder der forsvinder. Hvis du er uheldig, vil du kunne registrere det som et kort blink på filmen. Du kan så håbe at det ikke er selve målet der er forsvundet.

Godkendelse af svar
Fra : Kvinding

Dato : 09-04-06 17:06

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 17:34

Roterende videohoveder er langt mere sensible end de gamle lydbåndoptagerhoveder. Båndtrækket er også større så der kommer nemt klister på videotonehovedet, og det er ikke godt.

Del i stedet dit videobånd i to. Sæt indløbsbånd på begge ender, og monter i to kassetter. Det er besværligt, og jeg ville ikke gide på grund af en sportsoptagelse, men folks interesser er jo så forskellige.