/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kogeplade - 380 Volt stik
Fra : hiver
Vist : 3930 gange
100 point
Dato : 09-04-06 14:18

Hej kloge hoveder,

Vi har købt en ny keramisk kogeplade, og der står at den understøtter 230/400 V - så går jeg ud fra at den både kan bruge et almindeligt 220 Volts stik og et 380 Volts stik?

Jeg skal installere den på det gamle 380 Volt stik - men der sidder 4 ledninger fra den gamle plade i det gamle stik (bla 2 sorte) og det nye har kun 3 ledninger (brun, blå og grøn/gul)

Kan nogen forklare mig hvordan de 3 nye skal sættes til - og om det evt kan volde problemer at det ikke har 4 ledninger?

Takker på forhånd

Kommentar
Fra : hiver

Dato : 09-04-06 14:20

Glemte at skrive at det gamle stik har en brun, to sorte og en grøn/gul.

Mvh Mads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-06 14:29

Det ser ud som om den nye er til 220V , 3 ledninger 1 til fase 1 til 0 (nul) og den grøn/gule er til jord, du kan godt sætte den i det gamle stik, men husk den grøn/gule jordledning skal på jord benet i stikket!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-04-06 14:38

Pas nu lige på det ser ikke ud til at i det gamle stik er 0 så Så hvis det er tilfældet skal i have fat i en aut. elinstallatør før i går videre

forløbet fra venstre så vidt jeg kusker er 0 - fase - jord - fase - fase - hvis kemmen til vestre er tom eller der kun er fire klemmer så er der ingen0 og det nye komfur kan ikke installeres.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-04-06 14:42

sørg for det er en fagmand der laver den slags alt andet er livsfarligt

Kommentar
Fra : hiver

Dato : 09-04-06 15:48

Hmm - vi prøvede den umiddelbare fremgangsmåde og nu får den strøm - men alle knapper lyser og den står og hyler kontinuerligt - reagerer ikke på noget.

Kan det tyde på at stikket er forkert monteret - eller hvad tror I?

Mvh Mads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-04-06 16:09

Træk stikket ud og vent på en fagmand, den er tilsluttet forkert, det kan du rolig regne med, stop med at eksperimemte, før du brænder huset af

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 16:27

>> har kun 3 ledninger (brun, blå og grøn/gul)<<
Du har et 5 benet stik
du skruer toppen af stikket
du kikker ned på 5 messing ben der vender væk fra dig
Nu skal ledningerne monteres sådan:
Blå - G/G - Brun
således er der en ledning i hver side og en gul/grøn på midten.
det giver 230V til kogepladen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-06 17:00

komfurer leveres normalt ikke med ledning idag, hvad kogeplader gør ved jeg ikke men din er åbenbart en 220 v ledning, jeg er sikker på at der kan monteres en 38o v og at der er et diagram med, men har du ikke prøvet sådant før så få fat i en der har.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 18:00

Måden du spør på siger mig at du skal lade være med at montere selv.

Med dit eksperiment har du formentlig sat 380 v på komfuret,på ledninger der kun var beregnet til 220V .Derer heldigvis ikke sket andet ved det, end at komfurets elektronik nok er ødelagt.

Hvis du også havde sat stellet til en faseledning, var det ikke sikker at du nu var istand til at læse dette.

LAD VÆRE. Lad en kyndig om at installere komfuret, når du har købt et nyt.
Problemet er at keramiske plader med elektronisk styring kræver 220V( en neutral leder) men også kan udnytte 380V, når de kobles rigtigt til det. Der er måske slet ikke er 220 V i din stikkontakt ved komfuret.
Det skal først undersøges.
Du skriver så meget om farverne. De er fuldstændig ligegyldige og ikke til at stole på i en gammel ledning.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-04-06 18:53

Egentligt fantastisk, at ingen af jer gør "hiver" opmærksom på, at det han er i gang med er direkte ulovligt iht stærkstrømsreglementet
Hvis "hiver" brænder kogeplade, køkken og/eller hus af, får han ikke en krone af forsikringen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 19:12

Til Brokke 44

Jeg tror han er af den rigtige type, som sk.... på hvad der måtte stå i et reglement, han ingen kendskab har til.

Du følger vel heller ikke alle reglementer- din farisær.

I øvrigt er det snart mange år siden stærkstrømsreglementet blev afskaffet, i hvert fald med det navn for installationsreglernes vedkommende.

Forsikringen skal betale uanset forholdet til stærkstrømslov , installatørlov og stærkstrømsbekendtgørelsen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-06 19:35

Det med 220 volt der ikke skulle være tilstede lyder mærkeligt (ikk?) men vi har faktisk på arbejde 380 v elradiatorer der kører på 2 faser jord og nix weiter, jeg forstår det stadig ikke, men installatøren siger ok for det.
Der sakl en faglært til at måle, vide hvad der kommer ud af væggen, så er det bedøvende ligegyldigt hvad farve ledningerne har i stikket, kogepladen eller kaffemaskinen for den sags skyld.
Forsikringen dækker ved skade efter en stikkontakt, men det er en anden ting brokke

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-04-06 19:37

Citat
Du må selv udskifte almindelige 230 volt afbrydere og stikkontakter uden jord, men kun hvis der allerede er en afbryder eller en stikkontakt på samme sted.

Hvis installationen er forsynet med HFI- eller HPFI- afbryder er det også tilladt at udskifte 230 volt stikkontakter med jord.

Det er også tilladt at opsætte og nedtage lamper som forbindes til den faste installation, fx i lofts- eller vægdåser.

Det samme gælder de moderne halogenlampesæt, når de sælges som én lampe. Det vil sige når alle delene leveres samlet med en tilhørende monteringsvejledning.

Det er en betingelse, at arbejdet kun udføres i private boliger og ikke har erhvervsmæssig karakter.

Montering af forlængerledninger, udskiftning af stikpropper og ledninger samt andre reparationer på elapparater må også udføres af private. Her er der nemlig ikke tale om faste installationer.

Læg vel mærke til at grænsen sættes ved 230-240 V. Jeg tror faktisk loven siger 250 V.

Citat
Forsikringen skal betale uanset forholdet til stærkstrømslov , installatørlov og stærkstrømsbekendtgørelsen.

Næh, det skal de ikke - og gør det heller ikke.

Farisær ??? - tja, det kan da godt være

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-04-06 20:05

Folk der ikke har fornøden viden skal holde fingrene fra stærkstrøm, det er livsfarligt at have fuskere til at arbejde med den slags.
I gamle huse er det især farligt dordi der har farverne helt andre betydninger.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-06 20:33

Brokke det er jo efter en stikkontakt der er ingen der har snakket om at skifte den ud vel

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-04-06 22:37

Jamen, så prøver vi da bare igen.

Du må som "amatør" overhovedet ikke have noget med 380-400 V at gøre - så simpelt er det !!!

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 10-04-06 01:14

Hej Hiver

Klik dig ind på www.hvidevaredele.dk - udfyld mail-formularen med dit apparats data fra typeskiltet.

Vi sender dig herefter en monterings/tilslutningsvejledning via mail ( GRATIS )

Til alle resten af mine "kolleger" i panelet... - Bruger I ikke megen tid på at "slås" med hinanden..? - i stedet for at hjælpe manden...

( Hvis i nu havde ledt "hiver" til at kontakte af os på nettet - der nu engang beskæftiger os med den slags.. - så havde i jo også hjulpen manden.. - og fået point... ( hvis det da er det man går efter ? )

Hav en god nat..

mvh. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : hiver

Dato : 10-04-06 13:03

Hej alle, mange tak for den fine hjælp og de mange indlæg. Jeg ville gerne præmiere jer alle, men Ole har efter sin mail været meget flink til at hjælpe - endda uden at jeg har købt noget i hans butik. Så den går til ham.

Igen mange tak for alle jeres konstruktive indlæg - og JA, jeg skal nok ringe til en fagmand!

Mads

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-04-06 08:41

Ole -

Kom lige ned fra din "høje" hest.

Citat
( Hvis i nu havde ledt "hiver" til at kontakte af os på nettet - der nu engang beskæftiger os med den slags.. - så havde i jo også hjulpen manden

Vi behøver da ikke at reklamere for dit firma - det gør du selv ganske udemærket - tit og ofte - og alle steder her på kandu.

Seriøse installatører vejleder ALDRIG ved stærkstrømsinstallationer (og NEJ - det er ikke af kommercielle årsager). Hvis spørgeren misforstår din vejledning, gør du dig selv til en del af ulovligheden.

I mine øjne er det misforstået hjælpsomhed.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 11-04-06 10:07

Een ting vil jeg lige sige, hvis (Peter) brænder huset af eller nogen kommer tilskade efter han har fulgt mit råd her på kandu, vil jeg stå med en rigtig dårlig smag i munden.[U] Derfor vil jeg aldrig vejlede nogen her i noget som er livsfarligt[/U]
Stærkstrøm er og bør bør blive noget for de professionelle
Jeg har arbejdet med den slags i mange år og har også set hvor galt det kan gå.