/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
CPI forrør, skiven m.m
Fra : Bml
Vist : 4144 gange
470 point
Dato : 08-04-06 22:44

Hej. Jeg skal lige have noget afklaret. Her for ikke så lang tid siden satte jeg et 70km/t forrør på min CPI Oliver City - og ja det gav da en smule - den trækker speedo helt ud. Men nu kommer spørgsmålet så: Hvis jeg også skal have pillet skiven skal jeg så dyse op? Og hvad hvis jeg piller den der begrænsning - der vist nok skulle sidde i indsugningen - af hvad skal der så i af dyse?

Jeg skal så vidt muligt have det meste skåret ud i pap, da jeg ikke er den "store" mekaniker

Jeg er også kommet til at sætte en en dyse #64 i. Den hakker og det føles lidt som om den ikke rigtig kan få sig selv til at køre ordenligt fra starten.(kan heller ikke stå i tomgang fra starten, først når den er varm) Det er først efter 200-500m den begynder at køre nogen lunde normalt.(hakkede på samme måde før jeg satte større dyse i) Men så når den er gødt varm, virker alt helt normalt.

Hvordan kommer jeg til at se hvilken farve tændrøret har? Jeg læste at man kan se om dysen har den rigtige størrelse udfra farven på tændrøret. Hvor sidder det, hvordan ser det ud og alt det der...

Og så lige en ekstra ting. Lad os sige at det kun var skiven i varioen der var væk (ALT andet standart). Jeg kommer så lige så stille trillene til eftersyn for 3000km (Thansen ) så er der vel ikke garanti på den mere, vel????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-06 23:41

Jo der er garanti stadig, undtagen at THansen kan bevise at størrer forrør eller andet er skyld i en defekt, og det får de svært ved, specielt da de selv sælger forrør mm. Desuden betaler du jo for eftersynet.
Hvis du piller skiven af, er der nogen gevinst i at dyse lidt op, hvad sad der orginal i ?
Og hvis hele udstødningen skiftes til en racer (Dum ide, da det kun giver noget med en racercylinder), skal dysen lidt yderligere op.
Hvis der er lidt begrænsning i luftfilteret, kan fjernelsen give et par km extra(Mere ved tuncylindre), men dysen skal ikke ændres.
Det med farven er kun en retningslinie, og er tit svært at se, undtagen dysen er helt forkert.
Farverne på tændrøret kan du se forrest i thansens katalog, som du vel har til din model?
Men grå hvid= Den får for lidt benzin
Brun-sort-olie= Den får for meget.
Bedømmelsen kræver du kører fuld knald nogle minutter, og så drejer nøglen, og skruer tændrør af.

Det hakkeri, kom det efter du skiftede forrør?
Prøv og se om den kører uden hakkeri, eller det er værrer, hvis du fjerner luftfilterindsatsen.
For hvis det bliver bedre uden filter, så er din dyse for lille.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-04-06 12:51

Ja, altså før jeg satte ny dyse i sad der en #52 i. Det med at den hakker - og ikke rigtig kan komme igang - var der også med 30km/t forrøret, og det blev ikke bedre eller værre af at sætte 70'er forrøret på.

Kan du nogenlunde sige hvad størrelse dyse der skal i hvis skiven, 70'er forrør på og luftfilterindsatsen er væk?

Og hvad hvis det kun er skiven og forrøret der er fixed?? Der sad som sagt en #52 dyse da jeg fik den.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-06 13:56

Hakkeriet kan skyldes flere ting:
1. For meget eller for lidt benzin (prøv at læg mærke til om den ryger i udstødningen når den hakker)
2. Dårlig tænding eller tændrør
3. Der er hældt extra olie i benzinen, eller pumpen giver for meget.

Det med at fjerne luftfilterindsatsen er kun et forsøg, for hvis den altid er fjernet kommer der for meget skidt ind, og cylinderen slides op.
Så forsøget skal kun afklare om hakkeriet skyldes for stor eller lille dyse.

"Og hvad hvis det kun er skiven og forrøret der er fixed."
Jeg ville også vælge en dyse omkring de 64, såå den burde være going strong nu.

Men måske skyldes hakkeriet en fejl i den automatiske chooker(Garanti), eller/og justeringsfejl af den lille skrue på karburatoren, den skal normalt være 1 1/2 omg ude, + - 1/4 omg.
Hvis du finjusterer den, skal du dreje den 1/4 omgang ud, eller ind og så høre om tomgangen falder eller stiger efter lidt tid (5 sekunder) Den skal stå så tomgangen bliver hurtigst mulig, når motoren er varm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-04-06 16:31

Kan det ikke også være fordi det stadigvæk er en del køligt ude? Jeg mener bare, når jeg har kørt ca. 1 km så kan den godt stå i tomgang, så'n nogenlunde;-D Og når jeg har kørt lidt længre hakker den ikke mere den tager fat med det samme..

Nu her for 3 kvarters tid siden var jeg ude og få hjælp til at få den skide ring af Nå, men nu er der ingen ring på, og 70'er forrør er på og dysen som jeg skiftede i går er som sagt stadigvæk #64.

Citat
den lille skrue på karburatoren

Hvor sidder den? og er det den der hedder luftskrue??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-06 16:59

Ja, den kaldes luftskruen, prøv om du kan finde den.
Der er også en størrer skrue, tit en fingerskrue, den stiller gasspjældet op eller ned, den stilles bagefter for at få tomgangen tilpas.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-04-06 17:04

Sidder den lige skrå ned foran luft indgang til kabu?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-06 18:14

Nej det er ikke inde i en af de de 2 huller i mundingen, som ses her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=685949710&n=1681976738&pn=1681977563
Men den har forbindelse til en af disse huller.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=685949710&n=1681976738&pn=1681977610

En anden ting er at den her på luftfilteret virker også som en begrænsning, og kan vist bare fjernes, selvom der så kommer lidt mere indsugningslarm:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=685949710&n=1681976738&pn=1681977561
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-04-06 19:23

Skulle dette ikke være skiven der skal ud for at få den til at køre lidt hurtiger?

http://www.server01.talkhost.info/skive.JPG

Det er den jeg har taget ud

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 470 point
Dato : 09-04-06 20:24

Jo det er skiven.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Bml

Dato : 09-04-06 21:24

Tak for svaret pallebhansen. Jeg må jo prøve det der med luftskrugen og benzin blandingen. Kunne også være jeg skulle sætte en dyse #62, gor sådan en har jeg også til at ligge

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-06 22:54

Selv tak, men du skrev da 08-04-06 22:44 at du havde sat den i? citat: Jeg er også kommet til at sætte en en dyse #64 i.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 10-04-06 11:11

Ja.. kunne det tænkes det er dysen der er for stor el. lille? Måske skulle jeg prøve en lidt mindre, eller måske lidt større???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-06 12:14

Først skriver du at du har sat den i, den 64
Så skriver du senere (09-04-06 21:24) om du skal sætte 64 i?
Jamen sidder der nu en 64 eller hvad?.
Men i alle tilfælde, hvis motoren i varm tilstand vil race helt op på støttefod, så kan du sætte en størrer i.
Men hvis motoren ikke vil tage fulde omdrejninger men holder igen når den står på støttefod, så er dysen for stor.
NB: Pas på hjulet ikke får ved når du gasser op, for så ender scooteren ovre ved naboen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 10-04-06 12:47

Haha.. og det går jo ikke Jeg prøver det.

Men jeg KAN bare ikke finde den luftskrue Hvor sidder den iforhold til el-choker? og evt. tomgangsskrue. http://www.thansen.dk/product.asp?c=686270512&n=521218833&pn=521283607 Luftskrue???

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 10-04-06 13:11

Ja det er også rigtig. Der sidder en #64 i nu, men kan det måske hjælpe med en 62'er?

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 10-04-06 13:35

Nu har jeg prøvet at køre motoren varm og stille den på støttefod og gi' den gas Den tager rigtig mange omdrejninger, og spinder som en mis - ingen hakkeri når den er varm Vil det så sige jeg skal sætte en større dyse i? og ca. hvad størrelse, 68-70?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-06 15:29

UPS det er jo en Oliver og ikke en CPI Popcorn :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=686270512&n=1681982548&pn=1703672558
Men de skruer foran i karburatoren, dem skal man jo komme til at stille selvom luftfilteret er på, kan man det?, for så kan det da godt være den der stiller tomgangsblandingen.
Men er du sikker på det ikke er den skrue der er vist midt på karburatoren, forenden af den smalle forstærkning, på dette billede:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=686270512&n=1681976738&pn=1681977563
Forøvrig er tomgangsdyse det samme som tomgangsskrue, og også kaldet blandeskrue.
Men den har kun betydning for blandingsforholdet når knallerten kører i tomgang, og en lille smule ved lav gas, og den bruges kun til at få en pæn motorgang ved tomgang.
Ja når knallerten kan race helt op på støttefod, så tyder det på den skal have en størrer dyse.
Jeg vil gætte på en du skal sætte en 66-68 dyse i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 13-04-06 01:50

Alt i orden nu, ved ikke hvad der er sket, men det køre og starter fint Men hvor mange skiver sider der på en CPI Oliver City?? Har læst at der på nogle scootere sidder to skiver i varioen. Gør der det i en CPI City? Fik jo en bekendt til at tage skiven ud - så har ikke selv kigget i varioen. Og shvor sidder skive nr. 2 hvis dette er tilfældet?? Og SKAL den ud, eller hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-06 11:33

På nogle få 30 knallerter sidder 2 skiver mellem varioremskiverne, hvis den mindste fjernes, og den største sidder tilbage, så er den i teorien blevet til en 45 knallert (Knallerter kan ikke ændres lovmæssigt) Men man fjerner jo altid begge skiver for at få den til at køre over 45km/t
Hvis det er en knallert med 2 skiver (Som er ret sjældent, og jeg ved ikke med din), så fjernes de altså, MEN TIT ligger der en skive helt inde mellem vario og krumtaphuset, den må ALDRIG fjernes, da den sørger for at selve variodelen ikke fræser sig ind i krumtaphuset (Rundt om krumtapakselen der holder varioen)
Men mon ikke din bekendte som gjorde indgrebet har fjernet det der er mellem remskiverne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 13-04-06 13:19

Jo, han tog denne ud http://www.server01.talkhost.info/skive.JPG

Det var den remmen kørt på.. Tænkte bare, at når nogle folk siger de har pillet begge skiver, en i varioen og en i koblingen, om der så også sad to i min?? Og er det rigtigt at mortoren kan blive kørt skæv hvis der er to skiver og den ene (højs sandsynligt den ved koblingen) ikke bliver fjernet.?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-06 14:38

Nej der er ikke noget der bliver kørt skævt.
Der er ingen ring i koblingen, og den ring du viser er den der fjernes som remmen kører på, altså den rigtige.
Så jeg tror ikke du skal gøre mere derinde.
Jeg kender godt udtrykket: Fjernet skiverne Men mere rigtigt hedder det: Fjernet skiven.
Koblingen kan kun ændres ved en strammere koblingsfjeder, eller strammere små fjedre inden i koblingen, men det skal kun gøres ved scootere med store tuncylindre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 13-04-06 15:19

Okay. Så er alt som det skal være.

Mange tak for hjælpen.
Hvordan lukker man det er spørgsmål?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 01:31

Du har lukket spørgsmålet for længe siden ved at trykke på accepter ud for det svar du fandt bedst.
Det fandt du var mit svar d. 09-04-06 20:24
God vind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 14-04-06 11:55

Okay, tak..