/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
CD
Fra : syllemus
Vist : 573 gange
300 point
Dato : 08-04-06 14:40

Er der nogen her der ved hvilket årstal CD`erne kom på market.

Jeg har købt en brugt CD over Ebay og der står på den: P 1981 og C 1982.
Er CD`en fra 1982?
Jeg mener ikke at kunne huske at den kom på market så tidligt???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-06 14:48

Citat
Lidt digital historie
Den første digitale lydafspiller til kommercielt brug så dagens lys i begyndelsen af 70-erne. Philips havde skabt et helt nyt lagringssystem - CompactDisc-systemet. En 12 cm plastskive, der kunne indeholde 75 minutter lyd i stereo, var så interessant, at den dengang så agtværdige TV-avis brugte kostbare minutter på nyheden. Og det var næsten en begivenhed i sig selv. En ny form for grammofonplade var født - og langsomt blev vinylplader skiftet ud med CD-skiver. I 1975 kostede en CD-afspiller mellem 7 og 10.000 kr. (en rimelig pæn bruttoløn for en håndværker i '75). Den første CD-recorder kom kort tid efter, men var uopnåelig for almindelige mennesker - pris mere end 50.000,- kr.

http://afdelinger.djh.dk/radio/stories/storyReader$100

Tiden kan gå hurtigere end man selv synes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-06 14:53
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-06 14:54

så absolut -

mener de første cd´er udkom i begyndelsen af 80´erne herhjemme - men ans´s link viser jo noget andet. Jeg havde indtil for et par år siden en enkelt gammel netop fra 80´erne - da jeg prøvede at spille den var den gået helt død - så lige der er der vist også noget at tage hensyn til .

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-06 14:55

Mere historie.

http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=269

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 08-04-06 15:01

men hvad med hensyn til min egen CD, er den fra 1982??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-06 15:03

hvis du nu skrev hvem kunstneren er osv - så kunne man jo finde ud af det

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 08-04-06 15:05

Ultravox- Rage in eden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-06 15:08

den er udgivet i 1997

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-06 15:10
Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 08-04-06 15:16

Albummet udkom i 1981, det ved jeg godt!!!
Men er CD`en trykt i 1982.

På Cd`en står der P 1981 C 1982

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-06 15:53

p for printrettigheder og c for copyright tror jeg - men ved det ikke

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 08-04-06 16:13

Jeg tror CD`en er kopieret i 1982.
Men jeg har ikke fået noget gyldigt svar endnu, så point kan ikke gives endnu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-06 16:19

Den blev indspillet i 1981 og udkom i 1982 på LP

Jeg tror ikke den i 1982 udkom på cd, men senere er "masterbåndet" blevet brugt til en cd.

Det er det, du har købt.

Der er så mange gamle EP'er og LP'er der udkommer påny, som cd-udgaver.

Originalen kan du kun finde på en LP og det er uden bonustrack.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 08-04-06 16:35

Er du sikker på det? Jeg har f.eks en CD hvor der står P 1982 C 2000, det må da være Cd`en der er fra 2000.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-06 20:15

P: phonograph, på dansk grammofon

C: Compact disk, CD i daglig tale

Så enkelt er det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-06 20:50

transor

Så nemt tror jeg ikke det er.

CD er forkortelsen af compackt disc, og har inten med et C "alene" at gøre.

syllemus

Den anden CD du har "P 1982 C 2000" hvem er den med og hvad hedder den?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-06 22:26

Jeg har fundet en CD frem.

Der står This Compilation efterfulgt af et C 1999 og et firmanavn. Det er så firmaet, der har copyright på netop den overspilning.

Den ene af de musikere, der medvirker på CD'en, døede lang tid før 1999.

"compilation [kOmpi'leiSFn] s indsamling, kompilering"

"kompilere [ kƒmpi—le’ƒ el. kåm- ] verb. -r, -de, -t
1. sammenstykke et værk af forskellige andre, ofte på uselvstændig el. uhæderlig måde. 2. (edb) oversætte fra et højere programmeringssprog til et lavere, fx et maskinsprog. ! af latin comp·l¤re 'opstable søjler' af com- (jf. kon-) + en afledning af p·la 'støtte, pille' "

Her er ikke tale om uhæderlig måde, men uselvstændig måde, da musikerne ikke har været til stede.

Det er det gamle, men originale masterbånd, der er brugt til den CD.

Hvis den var indspillet på CD på daværende tidspunkt ville det også fremgå i hvilket format.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-06 00:09
Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-04-06 13:22

Ans- den kan jeg ikke lige finde, men jeg kan komme med et andet eks.
Secret Service P 1985 C 1986 her er jeg sikker, denne CD er trykt i 1986 og i øvrigt meget sjælden. Det skulle da være mærkeligt hvis man ikke skriver hvornår CD`en er udgivet.

P må stå for produced og C for copying.

miritdk - det CD cover med Ultravox- rage in eden på dit link, er et senere cover.
Den CD jeg har, er med et tidligere Cover og ikke det samme som i linket.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-04-06 13:34

Eller det vil altså sige, man ikke altid kan læse på en CD hvornår trykt/ udgivet??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-06 13:35

Citat
P må stå for produced og C for copying

Det tror jeg på, men de beviser ikke at den i 1986 blev indspillet på cd.

Den blev udgivet i 1986 og indspillet i 1985.

Jeg har også cd'er, som er udgivet på cd på et senere tidspunktend udgivelsesåret, men de samme oplysninger om P og C er der.

Står der noget på coveret om det er AAA, AAD, DDD det betyder meget for indspilningen.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-04-06 13:49

ok jeg fandt noget her http://www.ncb.dk/01/oblcopyright.html
Det ser ud som om ans har ret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-06 13:49

Et respektabelt pladeselskab vil gøre opmærksom på om det er en indspilning fra "masterbåndet" eller ej.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 09-04-06 13:52

ans- der står AB

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 09-04-06 14:01

Det bedste er DDD

Jeg tror stadig at det er masterbåndet, der er blevet brugt.

På daværende tidspunkt var der ikke så mange, der fik indspillet på CD, de skulle lige se udviklingen an.

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 09-04-06 14:11

Tak for svaret ans.