/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
MC teknik og kæde
Fra : Kirak
Vist : 2562 gange
200 point
Dato : 08-04-06 13:50

Jeg er den lykkelige ejer af en Honda CB500 fra 1995. Jeg har dog lige købt den og er meget uerfaren inden for motorcykel-verden. Derfor håber jeg, at der er nogle venlige sjæle, som vil hjælpe mig lidt :)
I dag har jeg sprøjtet min kæde med Castrol Chain Wax. Jeg vidste ikke, det skulle gøres, mens den var varm, så det blev gjort i morges, da den var kold. Her til aften har jeg været ude at køre, men både før og efter turen har der været grønne pletter adskillige steder på kæden (især mellem hvert led, nærmest ved samlingerne - ved ikke hvad det hedder på "fagsprog"). Mit spørgsmål går på, om det er normalt, eller om det skal vaskes af?
Har prøvet at fjerne en af dem med min finger, og det kan godt gå af.

Derudover vil jeg høre, hvordan I har erhvervet jer den viden om mc-teknik, som I har?
Hvis I har nogle gode links, må I meget gerne sende dem. Derudover vil jeg høre, hvis nogen af jer har kendskab til et kursus omkring mc-teknik, reperation eller vedligeholdelse, som afholdes i Nord- eller Midtjylland?

Hilsen Sabrina

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 08-04-06 18:54

Har aldrig hørt om grønne pletter, og tror ikke det betyder noget, men måske en kemisk reaktion mellem et tidligere smøremiddel.
En kæde skal bruge sit smøremiddel inde under rullerne, og det der sidder udenpå er faktisk kun af det unde, da det samler støv og grus op, hvis da kæden ikke er lukket inde.
I gl. dage lagde man kæden ned i varm olie, og hængte den så op for at dryppe af.
Men i dag koster en ny kæde ikke meget og det er rigtig godt at skifte den, hvis den udviser slid eller rust. Men man regner med 3 kæders forbrug, før tandhjulene for og bag bør skiftes, da de så er slidt, hvilket man tydeligt kan se ind på deres profil, da den så ikke er symetrisk længere.
Jeg kender ingen steder med kursus, men klubber og medlemmer kan være en god hjælp, ligesom en manual til maskinen. Eller: www.bibliotek.dk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-04-06 18:56

JA , som du selv påpeger mellem linierne, så er det et spørgsmål om at få sig noget erfaring...og det gøres ved at opleve tingene...enten ved at "opsøge" erfaringerne (meld dig ind i en mc-klub, som er et MEKKA af erfaringer ) eller stille og roligt lade tingene komme til dig. Det sidste er en langvaring proces (ofte livslang), men de bedste erfaringer gør man absolut ved at "eksperimentere" sig frem...altså selv have "fingerne nede i bolledejen".

Det første du gør er at anskaffe dig en værkstedsmanual til din model (søg på den hos eksempelvis disse websider):
www.clymer.com
www.haynes.co.uk

Det er et rigtig godt udgangspunkt at "studere" én sådan...både inden der måtte være "skavanker" og når der er opstået en fejl på din mc.

Anskaf dig også enhver mc-ists "bibel": "Motorcykelbogen" af Mogens H. Damkier og Gunnar Skrydstrup (Forlaget Gyldendal)
Der findes også TONSVIS af anden mc-lektura...bare søg på nettet

Når dette er gjort finder du dig en mc-klub som entet kan være en decideret mærkeklub ( der findes forskellige Honda-klubber her i DK) eller blot en lokal eller landdækkende mc-klub som passer til dit "temperament" .
Touring-klubben afholder bl.a. køretekniske kurser på både Jyllandsringen, i Kolding og faktisk i de senere år også i Polen (som efter sigende skulle være RIGTIG gode)

Og så er det ellers bare at få nogle "kilometer på klokken" og nyd din dejlige fremtid som mc-ist på din skønne mc.

De venligste hilsner og ønsker
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 09-04-06 09:52

Tak for jeres svar!

Jeg har allerede bestilt "Motorcykelbogen" hjem fra biblioteket.

Nu nævner I begge, at jeg bør anskaffe mig en manual til min motorcykel. Jeg har prøvet at søge på
www.clymer.com
www.haynes.co.uk
Men dog uden held. Kender I andre steder, hvor jeg muligvis vil kunne købe en?

Derudover har jeg lige skrevet til MC Touring Club for at blive medlem :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-04-06 10:55
Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 09-04-06 17:32

Du køber værkstedshåndbogen hos MC Touring Club til en rimelig pris.
www.mctc.dk kan du fingnde links til klubber og andet guf.
Nilsg

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-04-06 19:12

Ja det kan da godt være lidt drilsk at lede efter den, men nu har min gode navnebroder jo fundet én til dig hos HAYNES og her er en mulighed mere:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1859607535/qid=1144600466/sr=1-1/ref=sr_1_0_1/026-4736596-5021221

Jeg tror ikke den kan fås hos CLYMER (som ellers, med AL respekt for andre forlag, efter min mening er noget af det bedste indenfor motormanualer)

Da du jo bor i det jyske og som jeg forstår, ikke så langt fra Århusegnen, vil det jo være en oplagt mulighed at besøge Touringklubbens "hovedkvarter", og måske endda få dig en snak med den Gunnar Skrydstrup som jo er en af forfatterne til før omtalte "Motorcykelbogen".
Han kan givetvis også give dig et og andet råd om køretekniske kurser m.v.

Og som sagt GOD SÆSON!!!

/Palle Jensen

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 15-04-06 17:44

Tak for alle jeres svar!

Jeg har nu fået købt bogen, så jeg venter spændt på, at den kommer med posten.

Palle Jensen; Tak for tippet om at slå et smut forbi MC Touring Clubs "hovedkvarteret".

Jeg har rent faktisk også fået meldt mig ind i MC Touring Club.

God påske til jer alle :)

Hilsen Sabrina

Godkendelse af svar
Fra : Kirak

Dato : 15-04-06 17:45

Tak for svaret pallebhansen.