/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gule ledninger!!!!
Fra : Myns
Vist : 11984 gange
50 point
Dato : 08-04-06 01:32

Er der en der har et godt tips, til om det kan lader sig gører, at rense el-ledninger. Når man ryger, I kender det sikkert godt, ens hvide el-ledninger bliver gule . Når de nu skulle være hvide, er det ikke så pænt når de bliver nikotingule.

myns

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 60 point
Dato : 08-04-06 01:36

Hej Myns

Nej det kan du ikke. Det er trængt ind i materialet. Har selv prøvet masser af gange. Udskift dem til sorte - eller de transperante (de hvor du kan se kobbertråden igennem) der ses nikotin heller ikke.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-04-06 07:37

Nu skriver du ikke sådan helt nøjagtig, hvad det er for ledninger, men jeg regner med, at det er dem lamperne hænger i. Her er der ikke noget at gøre. Bare sæt nye i. Det tager lidt tid, men til gengæld er lampeledning (plastik) meget billig. Du kan finde en 100 M rulle til Kr. 89,00, så det er jo ikke det der vælter økonomien.
Et andet problem man får, når alle lampeledninger er nye og flotte, kommer man til at lægge mærke til hvor gult loftet er blevet, men det er en helt anden historie

MVH

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-04-06 07:40

grundrens kan tage det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-06 10:54

Citat
grundrens kan tage det

Nej!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-06 11:38

Jeg tror ikke på at deter nikotin, der farver dine ledninger.

Ledningernes kappe eller isolation (mafhænger ag typen) er af PVC. hvis de er hvide er der hvidt pigment blandet i pvc'en. Hvis pigmentet er almindeligt zinkhvidt, som er det billigste, gulner det med tiden. Det er der ikke noget at gøre ved.

Tjære fra tobak, ( ikke nikotin) som trænger ind i pvc kan også bidrage til en gullig farve. Her kan hyppig rengøring hjælpe. Det gælder om at få det af, inden det med tiden diffunderere for langt ind i materialet. PVC tåler grundrens ( malerrens), som ergodt til formålet, men pas på med malede dørkarme mv.

Hvis du skifter til ny billig hvid ledning vil den også gulne efterhånden.
Brug grå , sort eller klar ( kobberfarvet) ledning.

Gullig ledning, som er hæftet op på væggen kan males med hvid plastmaling. Det skaller af på ledning, som bevæges, men holder godt på den fastsiddende.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-04-06 22:45

Har man råd til at bruge xx kroner på at ryge har man vel oså råd til at bruge xx kr på at skifte ledningerne hvert andet år.
Det er jo bare en udgift, kører man meget i bil skal luftfiltret også skiftes ofte, det er ikke nok at støvsuge, det.
Har du valgt at ryge, er det blot en ekstra udgift.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-06 22:58

thulin.

Jeg forstår ikke din "logik". Den ene handling medfører da ikke pr. automatik, at den anden kan opfyldes.

Jeg har osse hørt denne: "Kan du drikke dig fuld, så kan du osse gå på arbejde", eller "har du råd til at drikke, så har du osse råd til en taxi hjem".

Det kunne jo netop være eksekveringen af den første handling, som umuliggjorde den næste.

Så i mine ører det rene vrøvl

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-04-06 14:22

Der er ingen der siger man kan tage en taxi hjem, fordi man drikker sig fuld.... Moralen er vel at når man har penge til at drikke (en ikke livsnødvendig handling (for de fleste)) så har man også råd til at komme hjem, så må man drikke 2 øl mindre.

Jeg ønsker ikke at lave dit spørgsmål om til noget moralsk pladder, jeg skal ikke være dommer om man skal ryge eller ej. Jeg synes det er OK du ryger, det jeg mener er blot, at man kan ikke rense ledningerne, så bruge 200,- kr på at skifte ledninger det skulle nok være muligt at finde i et budget, hvor der er råd til cigaretter... De 200,- kr du skal bruge kan lige så vel være én gang mindre på McDonalds.

Det var der jeg ville hen........ intet moralsk..

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 10-04-06 23:56

Jeg glemte hvis at skrive, det er fordi alle mine ledninger ligger oppe under mit træloftet. Jeg har nogle få ledninger, der hænge lamper i ned fra loftet. Havde jeg kunne komme til ledningerne, havde jeg selvfølgelige bare skiftet dem. Mine far er elektrikker, så jeg har masserer af el-ledning. Bare lige så I ikke tro, jeg er en nærig røv!!!!!!!!!!!!!!;

-)

myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 11-04-06 00:02

Hej bredker.

Er ikke hjem iøjebilkket, så jeg kan ikke afprøve dit forslag. Du hører fra mig.

myns

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-04-06 07:19

Der er vist tale om, en ikke helt lovlig installation. Lampeudtag skal forlænges ned under feks et nedsænket loft. Man skal altid kunne komme til at skifte lampeledninger.
Jeg ved godt at det ret udbredt blandt "gør det selv" folk, at lave et nyt, nedsænket, loft og så ikke lave elinstallationen korrekt. Nu ved jeg jo ikke om det er noget lejet eller ejet du bor i?.
Hvis din far er elektrikker, burde han også vide, at det er en ulovlig installation.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 26-04-06 21:09

Tak for svaret steno.

Du havde ret . Jeg har nu malet ledningerne med hvid vådrumsmaling, da jeg ikke kan skifte dem. Resultatet er rigtig pænt. Man kan næsten ikke se at de er malet, så det kan jeg godt anbefale, hvis man ikke har mulighed for at skifte dem.

myns

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-04-06 22:09

Hej Myns

Smart nok, tak for tildelte.

Hilsen steno