/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Stort hårtab!
Fra : Sillepigen
Vist : 6289 gange
100 point
Dato : 07-04-06 22:23

Haii kandu'ere!
Jeg har stærkt brug for jeres hjælp.
Jeg har gennem nogle år tabt håret, i perioder i større totter, og ellers bare et regelmæssigt større tab af hår end det antal der kommer. På 1½-2 år er mit kraftige hår blevet til noget slask, og jeg frygter da hvordan det vil se ud om endnu 2 år.
Jeg har været til læge og få testet om jeg mangler vitaminer af en art gennem blodprøver, men alt var ok. Ellers har jeg været til 2 hudlæger og en irisanalytiker, men ingen af dem har kunne finde årsagen, eller afhjælpe problemet.

Det startede nogle år tilbage med en stort hårtab, derefter kom der eksem i form af knopper. De forsvandt så da jeg var en uge på ferie på den græske ferieø Samos sommeren 2005, men i efteråret kom der det, der hedder skæleksem - ikke skæl. Behandler jeg dette taber jeg en masse hår, der endelig er groet ud og behandler jeg det ikke, kommer der ikke nyt hår.

Jeg går på gymnasiet, har ikke den bedste sociale plads i klassen, men dog nogle tætte venner både i og uden for skolen. Stress er altid det første man tænker på, og det er ikke umuligt på grund af presset fra skolen, men da der er godt 1 år tilbage, er jeg nødt til at holde gearet oppe.

Hvis nogen har prøvet noget lignende eller har en ide til hvad dette hårtab kan skyldes, hører jeg meget gerne fra jer!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-04-06 22:45

I løbet af én måned gik jeg fra tykt tykt år til tyndt og gennemsigtigt.

Jeg blev af min læge sendt til Marselisborg Hospital, hvor de tog en blodprøve. For mange mandlige hormoner.

Men jeg hvade ingen eksem.

Dette er så 19 år siden, og de har forsket en del i det.

For nylig var emnet i "Lægens Bord" på DR1. Lidelsen hedder PCS.

Prøv at starte ud dér - måske du også render ind i dit emne.

Jeg ville nok fokusere på eksemen og evt. overfølsomhed overfor forskellige ting - f.eks.. parfume.

Pøj pøj!

Hanne

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-04-06 22:49

Nu skriver du ikke hvad du behandler med, når du behandler. Jeg ville gerne anbefale dig at prøve

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/nizoralderm.htm men jeg er jo ikke læge, det kan godt købes i håndkøb, så måske du skulle snakke med apoteket??

Der kan være flere årsager til hårtab, men når der ikke er konstateret nogen sygdom som sådan, kan det godt være stress. Bruger du nogle hårprodukter, udover shampoo ??

http://search.netdoktor.com/results.html?col=dkpuball&pw=730&la=da&nh=10&q=&qt=h%E5rtab&base=nd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 23:25

Jeg tror på, at det du kalder skæleksem er svamp i stedet for, så taber man nemlig håret på den måde du beskriver og får et eksemlignende skællet lag i hovedbunden.

Og det passer så fint med hårtab, knopper og derefter noget der ligner "skællende eksem"

Jeg vil anbefale dig at prøve med noget shampoo der indeholder Tea-tree oil.

Det lugter ad H...... til, men det virker, også betydeligt bedre end det Nizoral shampoo man ellers køber i dyre domme mod svamp i hårbunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 23:27

Forresten, hvis du har badet en del i saltvand/havet da du var på ferie, er det derfor det blev bedre dengang

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 23:29

Og lige en ting mere:

Nogen døjer af en eller anden årsag, meget med samme problem, hvis de har meget langt hår.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 23:30

Jeg vil nu ikke give dig medhold i at tea-tree oil virker bedre en Nizoral, Nizoral er et godkendt lægemiddel, det er tea-tree oil mig bekendt ikke. Nzoral bliver brugt til

Nizoral anvendes mod betændelser (infektioner) fremkaldt af svampe der er følsomme overfor lægemidlet. Creme anvendes til betændelse i huden og til arp og skæl i hovedbunden. Shampoo anvendes til arp og skæl i hovedbunden, forårsaget af svampe,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 23:46

Nu har jeg selv prøvet det for nogen år siden, nordsted, og det virkede ikke , og hvis du læser "risiko for bivirkninger" for Nizoral, er en af dem paradoksalt nok : eksem

Lige noget der er godt at smøre i en i forvejen sart og angrebet hovedbund.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-04-06 01:11

Hovedbunden ved langt hår får mindre luft, end ved kort hår.

Bruger du meget voks, gelé og lak?
Det kan også lukke af for luft til hårbunden og forårsage svamp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-06 06:40

Rigshospitalet anbefalede os Nizoralen, bl.a. på grund af eksem, skællende hovedbund, Jeg siger ikke at tea tree oil ikke er egnet, det er ganske udemærket til mange ting, men det virkede ikke til ovennævnte problem, der var det Nizoal der skulle til.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-04-06 08:14

Der er sikkert ligeså mange måder/produkter, som derer hårtyper

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 08-04-06 14:16

Tak for alle svarene, det er meget overvældende.
Jeg er i øjeblikket i gang med det der tea tree oil, så ejg håber det har en effekt.
Jeg bruger ikke og har aldrig brugt gelé, voks osv.
Jeg har snakket med som sagt 2 hudlæger, iris-analytiker, apotek, matas, læge, frisør, og alle som ellers har haft interesse i det.
Jeg skal på ferie her i påsken, og derefter vil jeg forsøge - selv om min hudlæge siger det ingen effekt har - selika, og så vil jeg smøre noget aloe vera fra en plante på hårbunden - bare for at prøve noget nyt.
Skulle der kunne ske noget negativt ved det?
Jeg har skulderlangt hår, jeg håber ikke det er længden som er skyld i det, da jeg meget nødigt vil have det kortere.
Jeg tager meget gerne imod flere råd, alternative, læge-videnskablige, overtroiske - ALT!

Mange hilsner
Kathrine

Kommentar
Fra : KrisH

Dato : 08-04-06 14:58

Der har lige været en notits i Ude og Hjemme der står som følger:
Jeg er en kvinde som i et par måneder har haft kraftigt hårtab. Jeg kan tømme børsten for store totter og min frisør siger at der er flere skaldede pletter, men at håret er ved at komme igen.
Min læge siger at det kan tage et par måneder, men jeg er bange for, at jeg skal blive helt skaldet. Jeg har haft meget travlt på mit arbejde og føler, at min immunforsvar er helt i bund. Kan det hænge sammen? MS

Svar:
Du lider af pletskaldethed, som er en ret almindelig hårlidelse, der rammer cirka 1 procent af befolkningen. Oftest kommer alt håret tilbage i løbet af 4-10 måneder, men i nogle tilfælde tiltager pletterne, og det kan ende i total skaldethed. Det er dog mest hos børn, at lidelsen får dette kedelige forløb. Når din frisør siger, at hun allerede kan se håret kommer, vil du formentlig snart have alt dit hår igen. Vi kender ikke årsagen til pletskaldethed, men det er bestemt ikke utænkeligt, at der kan være en sammenhæng med din travlhed. Vi ved nemlig, at der måneder efter en alvorlig sygdomsperiode, for eksempel infektionssygdom, kan forekomme hårtab.
Du skal sørge for at passe lidt bedre på dig selv, tage det lidt med ro, spise sundt og tage en vitaminpille.

Jeg ved ikke om du kan bruge svaret til noget, men det håber jeg. Min svoger havde også en periode med pletskaldethed - hans hår faldt ganske enkelt af i totter, men det er efterfølgende kommet tilbage og han har i dag ingen synlige tegn derefter

Held og lykke med håret!!! - tag det lidt med ro evt. gear lidt ned i fritiden - for skolen skal jo passes - så tag en slapper om eftermiddagen og om aftenen.

Med venlig hilsen
KrisH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-04-06 22:07

Sillepigen... jeg har ingen kendskab til Selika, men aloe vera har jeg brugt en del til hudafskrabninger mm med rigig god effekt, så jeg tror bestemt ikke det kan skade. Men hver gang du prøver noget nyt, skal du give det en chance, prøve det i et stykke tid, og så holde en pause, inden du forsøger med noget nyt. Så hovedbunden kan nå at reagerer på det du bruger, og du kan finde ud af om det har den ønskede effekt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-04-06 00:33

FLP - Forever Living Products - hjemmearrangementer med ting, som indeholder mere Aloe Vera end mange andre mærker.

http://www.foreverliving.com/

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 11-06-06 10:46

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-06 14:13

Selv tak, håber du er blevet problemet kvit??