/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Muslingeskaller om drænrør
Fra : Avant85
Vist : 5503 gange
300 point
Dato : 07-04-06 18:04

Er der nogle eksperter på dræn-området
Min indkørsel / gårdsplads / forhave skråner lidt og falder fra gaden og ned mod huset. Der er grus på indkørslen. Nu vil jeg godt have lagt belægningssten foran huset, som så skal falde lidt væk fra huset.
Der hvor belægning og grus mødes og falder hver især imod, vil jeg udføre en form for aflednings-dræn, så overfladevandet, der løber i gruset ikke stemmer op mod belægning og videre mod huset.

Jeg vil helst ikke have det for langt i jorden, for jeg skal nok grave med håndkraft. Og har en ide' om at lægge en drænslange med skaller omkring.

Lyder det helt hen i vejret og kan det ikke lade sig gøre at stampe skaller omkring drænrøret, så det kan kan opnå en ordentlig bærestyrke.

Gode ideer og råd modtages meget gerne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 18:47

Du skal grave minimum 60 cm ned i dybden.helst længere. Muslingeskaller er ikke så god en ide, da de kan blive knust når du begynder med en vibrator, du hellere bruge sten der er så store, at drænrøret ikke forstopper. Når det er i en indkørsel ville jeg også lægge plastic over stenene, så ikke der kommer grus ned fra selv indkørslen, det kan også stoppe drænrørene.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 07-04-06 19:13

Hej Nordsted1

Er der nogen grund til, at det skal helt der ned. Du skriver helst længere ned end 60 cm.

Der er måske også lige en anden ting. Når jeg skriver grus, så mener jeg småsten 8 - 16 mm.

Du skriver også plastik oven på drænen. Vil det ikke stoppe for vandet, så det ikke finder ned i drænen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 19:18

Hvis drænrøret ligger for højt oppe, fryser rørene for hurtigt til, og når du stamper gruset, kan det nemmere blive ødelagt, vi har oplevet at rør der lå 90 cm nede, blev knust af en stamper..

Størrelsen på stenene er god nok.

Plastikket vil kun stoppe for at grus/jord ikke bliver trykket ned i stenene

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-06 19:34

Det plastik kan med fordel være en solid filtdug.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 19:41

Først og fremmest skal du have tjek på hvor du vil lede dræningsvandet hen (det må ikke gå i kloakken).

Og mener der skal tilladelse til at etablere dræning.

man lægger normalvis dræn i 60-80 cm dybde, med grus af nøddestørrelse omkring og evt en fiberdug ovenpå.

Men du skal være forberedt på, at der evt. vil stå vand i fugtige perioder, alt efter hvor porøs din jord er.

Og man stamper normalvis ikke ovenpå et dræn, af samme årsag som nævnt ovenfor, at jorden ikke må være for hårdt stampet, da vandet så ikke kan trække igennem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 19:57

Man er nu engang nød til at stampe jorden, når der skal være belægningssten ovenpå, ellers kommer der lynhurtigt kørerspor.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 07-04-06 20:12

Hej dova

Vandet finder selv vej ned og omkring huset, men jeg vil gerne bestemme, hvor det løber og det skal ledes i vores lille havedam.

Jeg har tænkt på det med tilladelsen, og derfor vil jeg også helst kalde et afledningsdræn. Både fordi den indkørsel / gårdsplads er forfærdelig stiv at grave i. Det er gammel pigsten og andet godt fra marken (måske?)

Jeg havde først tænkt på en aqua-dræn-rende med stålrist, lige der i overgangen mellem belægningssten og grus/sten. Men det bliver jo en helt udskrivning og bliver også lidt dominerende i udseendet. Og ydermere vil de små sten nok trille deri med tiden og derved stoppe / bremse vandet.

Jeg bliver vist desværre nødt til at stampe / vibrere oven på drænrøret eller ihvertfald tæt ind til fra begge sider, for det skal jo enten holde til den yderste belægningssten-række eller den yderste del af grusbelægningen, hvor man så kan tæt på eller hen over med et bilhjul.

Men tak for den dejlige dialog og jeg lover, at jeg ikke vil lave noget ulovligt. Denne dialog kan jo være med til finde frem til, hvad jeg evt. skal søge om tilladelse til

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-04-06 20:13

Det rigtigste er at udføre en afløbsrende på det laveste sted.
http://www.polysan.dk/Dansk/PDF/sapolite2000.pdf
Du har jo allerede planlagt flise-fald væk fra huset, men vil du sikre dig yderligere kan du lave et omfangsdræn ca 1,5 m fra huset, det må gerne være opfyldt med groft grus over drænledningen, så det hurtigt leder vandet derned, men brug drænslange med omvikling, da der så ikke trænger grus ind i drænet. Den type drænslange tager ikke skade af vibrator.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 07-04-06 20:22

Vi har dræn omkring huset og i vores indkørsel, i indkørslen er der også lagt belægningssten. Drænrøret ligger ca 80 cm nede. Der blev også benyttet vibrator. Vi har tilsluttet drænrørene en
godkendt drænbrønd, med sandfang. Det virker efter hensigten, og vi har aldrig overfladevand i
vores indkørsel

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 07-04-06 21:12

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 21:21

Selv tak, og god arbejdslyst

Kommentar
Fra : geohansen

Dato : 07-04-06 21:35

selvfølgelig skal der komprimeres omkring drænet !!! 8 - 16mm grus/sten er lige i overkanten, en størrelse på 4 - 8 mm er bedre og nemmere at få komprimeret tilstrækkeligt. I stedet for plast over drænet anbefales en fiberdug !