/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Garanti på pc
Fra : SqUaSh
Vist : 499 gange
200 point
Dato : 07-04-06 08:38

Hej..

Min far har købt en computer, hvor der er en fejl i harddisken.
den er ca 1½ år gammel så der er stadig garanti på den.
Men det ser ud til at stedet hvor han købte den (Greendata i Århus) er lukket.
Spørgsmålet er så om han kan gøre noget for at få den lavet under garantien, eller er der ingenting at gøre når forhandleren er lukket ned?

Fejlen skete da han ville formatere fordi computeren kørte langsom og han kunne ikke opdatere windows, og andre gange genstartede den pludselig uden grund.
Men den kom med en fejlmelding da han ville formatere (kan ikke huske præcis hvad der stod)
Men han prøvede så at sætte en anden harddisk i, men nu er skærmen helt sort når man prøver at starte op.

Håber nogen kan hjælpe.. :)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-04-06 08:47

Du kan online ved producenten lave en RMA erklæring, hvis produktet ikke er over garantien, de fleste producenter har også en nummerregister, hvor du kan se, om der stadig er garanti på den, de fleste giver 3 år på disken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-06 10:57

Beskrivelsen tyder på at det ikke er computeren harddisk, der fejler moget, men din far som ikke har meget indsigt i det, han laver.
1. Man skal ikke formatterere hvis der er noget galt i systemet. Man skal bare rette det.

2. Vindows vil nægte at formattere en disk, som det køre på. Det var nok fejmeddelelsen.

3 hvis man sætter en anden harddisk i , skal man sikre at den står rigtigt indstillet ( master /slave kombinationer) til at arbejde sammen med cd rom eller andre drev. Bios skal også indstilles til den pågældende disk

4. Fejlen kan også være at det styresystem, han forsøger at formattere med ikke kan håndtere den på gældende harddiskstørrelse, med mindre man starter fa en mindre partition og indlæser en særlig driver. Mange er ikke klar over at Win 2000 maksimalt kan boote fra en 128 GB partition.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 11:41

Nu skal der udtrykkelig stå GARANTI på købekontrakten for at man har garanti.

Ellers hedder det bare reklamationsret, og der ville din far skulle kunne bevise, at fejlen på computeren er en fejl som skyldes en fabrikationsfejl eller lign. på maskinen som har været der på købstidspunktet, ellers kan man ikke få noget repareret/erstattet når varen er mere end et halvt år gammel.

Og yderligere er der regler om, at der ikke må have været "åbnet/skilt ad" og foretaget indgreb på egen hånd i den ting det drejer sig om.

Det lyder som om computeren har været fyldt med virus eller noget, og så kan de sagtens lave den slags krumspring når man forsøgsvis trykker på : formatér, at man ikke kan starte dem op igen.
Jeg lod også en der troede han havde tjek på det, prøve det samme med min gamle computer her og det gik på samme måde, den måtte til en "specialist" og nu kører den igen.

Så find en der har forstand på computere, og få det fikset.
Harddisken fejler sikkert ingenting, da den kunne køre indtil "de hjemlige eksperimenter".

mvh dova

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 07-04-06 13:57

Nu lydder det som om i tror at vi overhovedet intet ved om computere.
Men.. Det startede med at computeren begyndte at genstarte engang imellem (den meldte "stopfejl" i windows) og det var INDEN der var rørt ved noget som helst.. så prøvede vi at skanne efter virus og spyware - men ingen online skannere eller spyware skannere kunne finde noget (vi har skannet med - Northon - kaspersky - stinger - ad-aware - Spybot s&d -housecall online scanner) men ingen fandt noget.
Så fandt vi hjælp fra microsofts hjemmeside hvilke problemer der kunne foresage de her "stopfejl" hvor der så stod det kunne være en virus (som vi også fandt ud af at det ikke var)
Vi har også prøvet at reparere windows men det hjalp ikke.
Så vi tænkte en formatering kunne hjælpe.

Og formateringen går også godt nok indtil den når ca 80% men så melder den fejl. og der var det så (efter vi havde prøvet et par gange) at skærmen blev sort.
Og så prøvede vi at sætte en anden harddisk i, men den vil stadig ingenting overhovedet.

Vi køre med Windows XP pro som er original.

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 07-04-06 14:05

Men alt hvad jeg ville vide var egentlig om man kan få det lavet under garanti på en måde, som peet49 skriver.

Det kunne jo tyde på at det er bundkortet den er galt med. Ved ikke om producenten giver garanti på noget der, eller det kun er forhandleren? Hvis de gør må de jo afgøre om garantien gælder selvom vi har prøvet at skifte harddisk.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 14-04-06 01:14

SqUaSh: det jeg gætter er at man skal prøve med andre edbforhandlere om de ville ta imod ting som ikke er køæbt hos dem evt mod gebyr.

Mon Greendata har lavet aftale med andre forhandlere med reklamation kan være en mulgiehed
hvilket jeg har set med andre forhandlere
En mulighed kan være at kantakte producenten af de enkelte dele og
ved hjælp af dem finde en forhandler.

Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen med reklamationsret
når forhandleren er lukket